Med udgangspunkt i et konkret eksempel p�
teamteaching analyseres hvilke forhold der fremmer og h�mmer undervisernes
l�ring i team.
Ved teamteaching forst�r jeg at to eller flere undervisere er til
stede samtidig og underviser sammen. De har et f�lles ansvar for
undervisningen og bidrager ud fra hver deres faglige og personlige
vinkler. Teamteaching er afh�ngig af at underviserne har respekt
for hinanden og hinandens faglighed, og at der foreg�r en f�lles
planl�gning af undervisningen. P� den m�de er den overordnede ide
med teamteaching at udnytte ressourcerne hos de enkelte undervisere
og bruge det som en samlet styrke over for deltagerne. Samtidig
giver den kollektive arbejdsform mulighed for at l�re af hinandens
underviserpraksis, at arbejde med supervision og foretage kollektive
refleksioner af undervisningen og deltagerne. I teamteaching ligger
dog ikke n�dvendigvis at det er de samme undervisere der er med
hele tiden da teamet ofte kan v�re sammensat og defineret fra gang
til gang.
Med udgangspunkt i problemformuleringen og forst�elsen af teamteaching
vil jeg med en Bourdieuinspireret forst�else af den sociale praksis
analysere en konkret kursuspraksis med fokus p� underviserteamets
deltagelse i feltet, herunder de relationer underviserne, teamet
og kurset er en del af. Analysen skal s�ledes tegne et billede af
undervisernes handlen i det p�dagogiske rum samt give et bud p�
hvilke forhold der fremmer og h�mmer undervisernes l�ring i team.
En n�rmere redeg�relse for projektets metodologiske overvejelser
og metodeanvendelse f�lger i n�ste afsnit.
Det er ikke hensigten at evaluere det konkrete kursus, deltagerne
eller det enkelte teammedlem. Jeg vil derimod fors�ge at opn� en
mere nuanceret forst�else af l�ring og kommunikation i team med
udgangspunkt i det konkrete kursusteam. Deltagernes l�ring er s�ledes
heller ikke omfattet af dette speciale – kun i den forstand
at teamet g�r sig overvejelser over hvordan de kan skabe foruds�tninger
for deltagernes l�ring p� kurset.
Intentionen med at lade specialet tage udgangspunkt i praksis er
at pege p� at den sociale virkelighed ofte kan v�re mods�tningsfyldt
og kompleks hvilket b�de skal ses i forhold til forskelle i ord
og handling mellem undervisningstilrettel�ggelse og ‑udf�rsel,
og til forholdet mellem teori og praksis. Specialet tager s�ledes
h�nd om kompleksiteten ved at tr�kke eksempler frem der virker mods�tningsfyldte,
interessante eller i det hele taget kendetegnende for det konkrete
team. Samtidig tegner specialet et billede af virkeligheden set
gennem mine �jne. Herved kommer kompleksiteten til at fremst� reduceret.
Men det er vigtigt at sl� fast at det netop kun er et bud p� en
tolkning af virkeligheden. Med en anden synsvinkel og et andet fokus
kunne billedet af virkeligheden have set helt anderledes ud. Undervisernes
konkrete praksis bliver set gennem mine �jne, p�virket af mine handlinger,
analyseret og formidlet gennem mine ord. Det sete og det skete afh�nger
derfor i h�j grad af hvordan jeg iagttager og handler i feltet.
Dette vil jeg udfolde i f�lgende afsnit.
Toppen af siden
|