FORORD
Denne rapport er en fremstilling af et integreret kandidatspeciale
udarbejdet i studieåret 1999/2000 i fagene kommunikation og pædagogik
på Roskilde Universitetscenter.
Læring i team er titlen på rapporten og henviser til den
læring der foregår i et fællesskab af undervisere omkring arbejdet
med afholdelsen af et konkret kursus. Rapporten svarer på problemformuleringen:
Med udgangspunkt i et konkret eksempel på teamteaching analyseres
hvilke forhold der fremmer og hæmmer undervisernes læring i team.
Jeg har forsøgt at gøre fremstillingen så enkel og lettilgængelig
som muligt. Specielle fagudtryk har jeg dog ikke kunnet undgå, men
jeg har holdt mig til de danske betegnelser og ofte forklaret dem
på stedet. Det er forsøgt at lave sidehenvisninger og andre referencer
hvor det er til gavn for forståelsen. ligesom jeg har efterstræbt
at samle løse tråde op undervejs. Citater fra empiri og teori er
indrykket og med mindre skriftstørrelse, mens refleksioner og faktuelle
oplysninger er angivet med både mindre skriftstørrelse og anden
skrifttype.
Rapporten består af indledning, analyse af empirien, konklusion,
perspektivering og metodekritik. I indledningen, kapitel 1, præsenteres
empirien, min motivation, problemformulering, metodologiske overvejelser
samt metode. Analysen af empirien består af kapitlerne 2-5 hvor
kapitel 2 er en kronologisk beskrivelse af det konkrete kursus med
udvalgte dybere tolkninger. Kapitel 3 er en opsamling på tolkningerne
efter kurset og forberedelse til næste møde med teamet. Kapitel
4 er en tolkning af dette møde. Kapitel 5 er den afsluttende analyse
hvor jeg samler op på centrale temaer fra empirien. I konklusionen,
kapitel 6, svares der på problemformuleringen. I perspektiveringen,
kapitel 7, giver jeg et bud på hvordan man kan skabe udvikling i
team som konsulent. I metodekritikken, kapitel 8, kritiserer jeg
den anvendte metode og jeg kommer ind på erfaringer med internetsiden.
Efter litteraturlisten følger et engelsk abstrakt
Jeg har fået god hjælp fra mine medstuderende på både pædagogik-
og kommunikationsfaget på Roskilde Universitetscenter. Mine to vejledere
Katrin Erna Hjort og Henriette Christrup har givet
god og konstruktiv vejledning og deres fleksibilitet og kompetence
er jeg dybt beæret over at have fået del af. Særlig tak til Bodil
Øster som, udover at have lidt afsavn, har læst store dele af
specialet igennem, og kommet med konstruktiv kritik og forslag til
forbedringer.
Der henvises i øvrigt til internetadressen www.sopper.dk/speciale
for yderligere information om specialets tilblivelse og proces.
Internetsiden skal ses som en vigtig del af specialets metode og
er samtidig udtryk for en ambition om at skabe åbenhed i en kreativ
proces. Spørgsmål eller kommentarer kan rettes til undertegnede
på [email protected]
København, juli 2000
Torben Heikel Vinther
Toppen af siden
|