FORORD
Denne rapport er en fremstilling af et integreret kandidatspeciale
udarbejdet i studie�ret 1999/2000 i fagene kommunikation og p�dagogik
p� Roskilde Universitetscenter.
L�ring i team er titlen p� rapporten og henviser til den
l�ring der foreg�r i et f�llesskab af undervisere omkring arbejdet
med afholdelsen af et konkret kursus. Rapporten svarer p� problemformuleringen:
Med udgangspunkt i et konkret eksempel p� teamteaching analyseres
hvilke forhold der fremmer og h�mmer undervisernes l�ring i team.
Jeg har fors�gt at g�re fremstillingen s� enkel og lettilg�ngelig
som muligt. Specielle fagudtryk har jeg dog ikke kunnet undg�, men
jeg har holdt mig til de danske betegnelser og ofte forklaret dem
p� stedet. Det er fors�gt at lave sidehenvisninger og andre referencer
hvor det er til gavn for forst�elsen. ligesom jeg har efterstr�bt
at samle l�se tr�de op undervejs. Citater fra empiri og teori er
indrykket og med mindre skriftst�rrelse, mens refleksioner og faktuelle
oplysninger er angivet med b�de mindre skriftst�rrelse og anden
skrifttype.
Rapporten best�r af indledning, analyse af empirien, konklusion,
perspektivering og metodekritik. I indledningen, kapitel 1, pr�senteres
empirien, min motivation, problemformulering, metodologiske overvejelser
samt metode. Analysen af empirien best�r af kapitlerne 2-5 hvor
kapitel 2 er en kronologisk beskrivelse af det konkrete kursus med
udvalgte dybere tolkninger. Kapitel 3 er en opsamling p� tolkningerne
efter kurset og forberedelse til n�ste m�de med teamet. Kapitel
4 er en tolkning af dette m�de. Kapitel 5 er den afsluttende analyse
hvor jeg samler op p� centrale temaer fra empirien. I konklusionen,
kapitel 6, svares der p� problemformuleringen. I perspektiveringen,
kapitel 7, giver jeg et bud p� hvordan man kan skabe udvikling i
team som konsulent. I metodekritikken, kapitel 8, kritiserer jeg
den anvendte metode og jeg kommer ind p� erfaringer med internetsiden.
Efter litteraturlisten f�lger et engelsk abstrakt
Jeg har f�et god hj�lp fra mine medstuderende p� b�de p�dagogik-
og kommunikationsfaget p� Roskilde Universitetscenter. Mine to vejledere
Katrin Erna Hjort og Henriette Christrup har givet
god og konstruktiv vejledning og deres fleksibilitet og kompetence
er jeg dybt be�ret over at have f�et del af. S�rlig tak til Bodil
�ster som, udover at have lidt afsavn, har l�st store dele af
specialet igennem, og kommet med konstruktiv kritik og forslag til
forbedringer.
Der henvises i �vrigt til internetadressen www.sopper.dk/speciale
for yderligere information om specialets tilblivelse og proces.
Internetsiden skal ses som en vigtig del af specialets metode og
er samtidig udtryk for en ambition om at skabe �benhed i en kreativ
proces. Sp�rgsm�l eller kommentarer kan rettes til undertegnede
p� [email protected]
K�benhavn, juli 2000
Torben Heikel Vinther
Toppen af siden
|