Min motivation til overhovedet at skrive speciale om læring stammer
fra flere forskellige kanter. Det er alt sammen noget der er kommet
til mig hen ad vejen de sidste par år, og jeg har egentlig ikke
rigtig været i tvivl om at det var indenfor læringsområdet mit speciale
skulle tage sit udspring.
En af mine motivationsgrunde stammer fra min egen underviserpraksis.
Jeg har siden 1981 været medlem af Det Danske Spejderkorps (DDS)
og bruger i dag meget tid på det centrale organisationsarbejde inden
for korpset. Alt organisationsarbejdet er struktureret som gruppearbejde
hvor jeg i nogle grupper fungerer som formand og andre steder som
almindeligt medlem. Læreprocesserne i disse grupper er til tider
meget komplekse, frustrerende og udfordrende, især når flere divergerende
holdninger og værdier er på spil. Alt for ofte oplever jeg at der
blandt deltagerne i de forskellige grupper eksisterer bevidste og
ubevidste barrierer for udviklingen af en fælles organisatorisk
læring. Individuel viden og erfaring bliver holdt tilbage og ikke
gjort tilgængelig for resten af gruppen eller organisationen. Dette
aspekt finder jeg meget interessant. Ikke mindst ved at jeg kan
bidrage med en personlig kropslig erfaring der udspringer af oplevelser
fra min egen hverdag gennem en årrække.
En anden motivationsgrund er mine fag på RUC ‑ Pædagogik
og Kommunikation. På Pædagogik har jeg dels beskæftiget mig med
mønsterbrydere i det danske uddannelsessystem, dels hvordan den
nye folkeskolelov udmøntes i praksis på Fuglebjerg folkeskole i
Sydsjælland. Teoretisk har jeg været meget inspireret af de deltagerstyrede
seminarer på faget, samt Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppens
(EVU) Almenkvalificeringsprojekt og det igangværende Voksendidaktikprojekt.
I den forbindelse er jeg især blevet inspireret af Knud Illeris'
litteratur og syn på læring (Illeris 1999). På det seneste er jeg
imidlertid blevet mere optaget af teorien om social læring da jeg
mener den giver et konstruktivt bud på hvordan læring kan udvikles
i samspil med andre mennesker. Det er i den forbindelse primært
Etienne Wengers bog om praksisfællesskaber der har vakt min interesse
(Wenger 1998).
På Kommunikation har jeg dels beskæftiget mig med internetløsning
på Holmegaard lokalbibliotek i Hvidovre, dels indførsel af værdibaseret
ledelse på Roskilde Bibliotek. Min motivation stammer imidlertid
primært fra min deltagelse i klyngen "Organisationskommunikation",
som har været utrolig lærerig og ikke mindst konstruktivt skabende
i forhold til min specialeproces. I den forbindelse er jeg især
blevet inspireret af Henriette Christrups bøger om kommunikationsprocesser
i forskellige grupper (Christrup 1993 og Christrup 1999). På både
pædagogik- og kommunikationsstudiet har jeg haft stor glæde af den
franske sociolog og antropolog Pierre Bourdieus teorier om social
praksis. Bourdieu har således dannet grundlag for de fleste af mine
projekter på RUC, og det vil også være tilfældet med denne rapport,
som jeg senere vil komme ind på.
I alle mine projekter har jeg anvendt en eller anden form for kvalitativ
metode til indsamling af empiri, og det er netop et tredje motivationsaspekt.
Det at befinde sig som en slags forsker i undersøgelsesfeltet og
stå ansigt til ansigt med den virkelighed som teorien forsøger at
beskrive, det er for mig en helt fantastisk oplevelse og udfordring.
Jeg har godt kunnet tænke mig at fortsætte med dette nære feltarbejde
og eventuelt afprøve andre (kreative) former for empiriindsamling.
Imidlertid var det en tekst af Chris Argyris der for alvor satte
fokus på den del af læringen der handler om det organisatoriske
og barrierefyldte. Her følger et kort rids af pointerne i kapitlet
'Teaching Smart People How to Learn' (Argyris 1992):
På trods af at succes på arbejdsmarkedet i højere og højere grad
afhænger af evne til at lære, er der mange folk der ikke ved hvordan
denne læring foregår. Paradoksalt nok er der endda mange af de højtuddannede
professionelle uddannelsesfolk (der formodes at være nogle af de
bedste til at lære), der ikke er gode til det. Mange folk definerer
læring for snævert til blot at være "problemløsning",
hvorfor de fokuserer på at identificere og rette fejl frem for at
prøve at lære af dem. Disse folk er meget gode til det Argyris kalder
enkeltloop læring (single-loop learning) og ikke gode til dobbeltloop
læring (double‑loop learning). De har med andre ord aldrig
lært hvordan de kan lære af deres egne fejl, fordi de pr definition
aldrig begår fejl. Når de endelig fejler forsvarer de sig mod flovhed
og trusler ved at lægge skylden fra sig og over på andre. Deres
evne til at lære bryder sammen netop i de situationer hvor de faktisk
behøver den allermest!
Argyris kritiserer at mange organisationer i forsøg på at få organisationen
til at lære skaber nye organisationsstrukturer for at fremme motivationen
til læring hos den enkelte medarbejder. Men effektiv dobbeltloop
læring er ikke blot en funktion af hvordan folk føler. Det er en
refleksion af hvordan de tænker. Motivationen kan være nok så stor
men hvis de kognitive strukturer er en barriere kan det være lige
meget. For at nedbryde barriererne for læring mener Argyris det
er nødvendigt at lære folk nye og mere effektive måder at ræsonnere
over deres handlinger.
Toppen af siden
|