Med udgangspunkt i et konkret eksempel på
teamteaching analyseres hvilke forhold der fremmer og hæmmer undervisernes
læring i team.
Ved teamteaching forstår jeg at to eller flere undervisere er til
stede samtidig og underviser sammen. De har et fælles ansvar for
undervisningen og bidrager ud fra hver deres faglige og personlige
vinkler. Teamteaching er afhængig af at underviserne har respekt
for hinanden og hinandens faglighed, og at der foregår en fælles
planlægning af undervisningen. På den måde er den overordnede ide
med teamteaching at udnytte ressourcerne hos de enkelte undervisere
og bruge det som en samlet styrke over for deltagerne. Samtidig
giver den kollektive arbejdsform mulighed for at lære af hinandens
underviserpraksis, at arbejde med supervision og foretage kollektive
refleksioner af undervisningen og deltagerne. I teamteaching ligger
dog ikke nødvendigvis at det er de samme undervisere der er med
hele tiden da teamet ofte kan være sammensat og defineret fra gang
til gang.
Med udgangspunkt i problemformuleringen og forståelsen af teamteaching
vil jeg med en Bourdieuinspireret forståelse af den sociale praksis
analysere en konkret kursuspraksis med fokus på underviserteamets
deltagelse i feltet, herunder de relationer underviserne, teamet
og kurset er en del af. Analysen skal således tegne et billede af
undervisernes handlen i det pædagogiske rum samt give et bud på
hvilke forhold der fremmer og hæmmer undervisernes læring i team.
En nærmere redegørelse for projektets metodologiske overvejelser
og metodeanvendelse følger i næste afsnit.
Det er ikke hensigten at evaluere det konkrete kursus, deltagerne
eller det enkelte teammedlem. Jeg vil derimod forsøge at opnå en
mere nuanceret forståelse af læring og kommunikation i team med
udgangspunkt i det konkrete kursusteam. Deltagernes læring er således
heller ikke omfattet af dette speciale – kun i den forstand
at teamet gør sig overvejelser over hvordan de kan skabe forudsætninger
for deltagernes læring på kurset.
Intentionen med at lade specialet tage udgangspunkt i praksis er
at pege på at den sociale virkelighed ofte kan være modsætningsfyldt
og kompleks hvilket både skal ses i forhold til forskelle i ord
og handling mellem undervisningstilrettelæggelse og ‑udførsel,
og til forholdet mellem teori og praksis. Specialet tager således
hånd om kompleksiteten ved at trække eksempler frem der virker modsætningsfyldte,
interessante eller i det hele taget kendetegnende for det konkrete
team. Samtidig tegner specialet et billede af virkeligheden set
gennem mine øjne. Herved kommer kompleksiteten til at fremstå reduceret.
Men det er vigtigt at slå fast at det netop kun er et bud på en
tolkning af virkeligheden. Med en anden synsvinkel og et andet fokus
kunne billedet af virkeligheden have set helt anderledes ud. Undervisernes
konkrete praksis bliver set gennem mine øjne, påvirket af mine handlinger,
analyseret og formidlet gennem mine ord. Det sete og det skete afhænger
derfor i høj grad af hvordan jeg iagttager og handler i feltet.
Dette vil jeg udfolde i følgende afsnit.
Toppen af siden
|