Som tidligere nævnt stammer min forståelse af den sociale praksis
fra den franske sociolog og antropolog Pierre Bourdieu. Det har
dermed også haft stor indflydelse på den måde jeg har valgt at undersøge
det konkrete kursusteam. Pierre Bourdieus teori er en slags relationel
videnskabsteori som fokuserer på forholdet mellem strukturelle ændringer
og agenternes fortolkning af verden. Teorien befinder sig i spændingsfeltet
strukturalistisk konstruktivisme - eller konstruktivistisk strukturalisme.
I denne kontekst indebærer teorien den antagelse at relationen mellem
elementerne i en situation er det afgørende, snarere end en absolut
betydning knyttet til det enkelte element. Hermed placerer Bourdieu
sig i opposition til både strukturalisme og individualisme, der
i deres rene former udelukkende fokuserer på henholdsvis objektive
strukturer og det handlefrie individ. Bourdieus teori giver dermed
en forståelse af det relationelle forhold mellem agenter og mellem
agenter i en struktur, og strukturers indbyrdes relationer. Bourdieu
er især optaget af magtforhold, som han antager skaber konstant
dynamik i den sociale praksis mellem forskellige agenter, og dermed
er han et vigtigt redskab i analysen af det felt teamet er en del
af. I forbindelse med analysen vil Bourdieus teori blive yderligere
nuanceret ligesom andre teorier vil blive bragt i spil hvor det
er relevant.
I det følgende skitserer jeg hvilke konkrete metoder jeg anvender
i indsamlingen og skabelsen af empirien. Der vil imidlertid også
blive skitseret metodiske overvejelser og refleksioner undervejs
i empirien hvor det har givet anledning til ændring af min egen
praksis som forsker. Det skal dog bemærkes at de indledende metodebeskrivelser
i dette afsnit er skrevet efter indsamlingen og analysen af empirien,
hvorfor det vil have en efterrationaliserende karakter da jeg som
nævnt ændrede på metoderne undervejs i processen. I den afsluttende
metodekritik forholder jeg mig kritisk til den anvendte metode og
analysens konklusioner. I den forbindelse vil jeg også komme nærmere
ind på mine erfaringer i forbindelse med internetsiden.
Observation
Jeg vil observere teamet i aktion sammen med deltagerne i undervisningsrummet.
Jeg vil ikke søge at indfange alle tænkelige situationer, men i
stedet udvælge nogle temaer som jeg vil sætte særlig fokus på. Disse
temaer kunne være inden for aspekter som kommunikationsmønstre,
emotionelt klima, ledelsesfunktioner, organisationsstruktur eller
psykiske typer (teamets stærke og svage sider).
Jeg har hentet inspiration fra Henriette Christrups observationsmodel
af gruppeprocesser omkring indhold og forhold i en dialogsituation:
Team og kursister kommer overens omkring udviklingen af det faglige
‑ det vil sige de skaber indhold. At skabe indhold vil sige
at definere virkeligheden. Det at have mulighed for at definere
virkeligheden er et spørgsmål om magt. Og magtfordelingen er en
del af deres forhold (lettere omskrevet fra Christrup 1993, s. 26).
Fotografering
Som støtte til observationerne og til aktiv brug ved den efterfølgende
dialog med teamet vil jeg tage nogle polaroidfotos af forskellige
situationer i undervisningsrummet. Dette er inspireret af Jette
Beck Jørgensens "organisationsfotografering" (Jørgensen
1991). Fotografierne skaber en slags platform til at ”se en
enhed udefra, til at gøre sig fremmed, til at forbavses over det
kendte, undres over ’det normale’.” (Beck Jørgensen
1989, s.11). Netop behovet for at undres er essentielt for
organisationsfotografering fordi det dels inspirerer fotografen,
dels vækker nysgerrigheden hos informanterne der efterfølgende kan
lægge deres egne betydninger og fortolkninger ind i billedet, som
fotografen derefter kan benytte som analyseredskab. Metoden åbner
op for en anden slags associationer fordi et billede ikke kan lyve,
men måske kan afsløre virkeligheden.
Feedback
På teammøderne om aftenen vil jeg give teamet feedback på mine
oplevelser ved at konfrontere dem med mine observationer. Forhåbentlig
kan det give anledning til en dialog mellem de to undervisere og
mig omkring den konkrete undervisningssituation samt temaer af mere
abstrakt karakter. Jeg vil lade teamet komme på banen med det de
synes er relevant at snakke om for eventuelt at justere næste dags
undervisning. I det hele taget vil jeg ikke styre dialogen mere
end teamet, men jeg skal være opmærksom på hvor dialogen fører hen
og spørge ind til modsætninger i forhold til den oplevede virkelighed.
Som støtte til den videre analyse efter kurset optager jeg alle
teammøderne på video og bånd. Dette gør at jeg bagefter kan gå dybere
ind i dialogen og beskrive og understøtte mine observationer, eftersom
jeg formodentlig ikke har et tilstrækkeligt overblik i selve dialogsituationen.
Det vil samtidig være en enestående mulighed for at observere og
analysere krop og ord i dialogen.
Refleksion
Det er hensigten at jeg giver mig tid til at fordøje indtryk, observationer,
følelser, fornemmelser, stemninger, ting folk har sagt, relationer,
problemstillinger, konflikter, udfordringer og så videre. Det er
vigtigt at disse umiddelbare refleksioner bliver skrevet ned eller
optaget på bånd i selve situationen, så jeg efterfølgende i arbejdet
kan benytte dem som et aktiv og en kilde til analysen. De spiller
således en lige så vigtig rolle som de konkrete observationer og
dialogen i teamet.
Refleksion kan både i dagligsproget og fagligt forstås på to forskellige
måde – som eftertanke og som spejling. Eftertanke forstået
som at man reflekterer over eller tænker nærmere over noget for
eksempel en oplevelse, og spejling forstået som at man spejler denne
oplevelse i sit eget selv, hvad det betyder for én selv. Spejling
kan derfor også undertiden kaldes for selvrefleksion eller refleksivitet
(Illeris 1999, s. 41).
Analyse
Jeg har valgt at gengive de konkrete kursusbeskrivelser og tolkninger
af udvalgte sekvenser i den rækkefølge de er forløbet i praksis.
Denne kronologi er valgt fordi jeg vil fremstille mine egne refleksioner
og erkendelser som de er opstået undervejs samt gengive og blotlægge
min egen arbejdsproces i rapporten.
Inspireret af Dorte Marie Søndergård vil analysen komme til at
indeholde følgende niveauer:
1) Empirinære tilstandsbilleder. Hvad gør teamet; hvordan beskriver
de deres undervisning; hvordan prioriterer de; hvordan arbejder
de sammen?
2) Konkrete koder. Sætter beskrivelserne ind i en mere omfattende
betydningssammenhæng. Fokus på tolkningsrammerne. Foretage bevægelser
frem og tilbage mellem del og helhed. Niveau 1-beskrivelser danner
basis for en overordnet analyse. Kommer blandt andet til udtryk
i rapporten ved mine løbende refleksioner og de efterfølgende tolkninger.
3) Metakoder. Det abstrakte lag af koder. De skaber en overordnet
ramme som i sin abstraktion rummer de konkrete koder.
Empiribeskrivelserne (analyseniveau 1 og 2) skaber et velforberedt,
kvalificeret rum for videnskabelig dialog. Et niveau hvor nye vinklinger
og forståelser af fænomenet tilbydes, der igen kan danne basis for
nye spørgsmål til fænomenet, det metateoretiske perspektiv og metoden
(Søndergård 1996, 59ff).
Toppen af siden
|