Ankomst til kurset
De to undervisere ankommer til hotellet 1½ time før kurset starter.
De får ordnet de sidste praktiske ting, sat borde og stole klar
i undervisningslokalet, lagt skriveredskaber og diverse litteratur
frem på bordene og forsøger i det hele taget at få skabt en hyggelig
stemning blandt andet ved hjælp af stille musik i den medbragte
ghettoblaster. Der opstår imidlertid et mindre problem da teamet
bliver informeret om at der ikke kommer en kursusleder fra deltagernes
fagforening som ellers aftalt. Problemet giver dog ikke anledning
til bekymring, snarere undren over beslutningen. Lene påtager sig
derfor helt naturligt rollen som både kursusleder og kursusunderviser.
Jeg er imidlertid uklar på hvad denne kursuslederrolles funktion
er rent praktisk i forhold til rollen som underviser.
Efter en halv time begynder de første deltagere at ankomme, og
de fordriver ventetiden inden kursusstart med kaffe og kage i mellemgangen.
Lene og Jette byder pænt velkommen til hver enkelt og deltager lidt
i den almene småsnak samtidig med at de forbereder de sidste ting.
Jeg benytter lejligheden til at forsikre mig at det er i orden at
jeg optager teammøderne om aftenen på video, hvilket det heldigvis
er trods en smule skepsis som mest af alt skyldes at Lene havde
glemt at fortælle Jette om det inden kurset. I det hele taget hersker
der en rolig, ikke-stresset stemning blandt teamet som ganske naturligt
smitter af på deltagerne. Snakken går i hvert fald livligt på gangen
om rejsen til hotellet, aktuelle begivenheder og andre dagligdags
ting. Lidt efter er alle deltagere inde i undervisningslokalet og
døren bliver lukket på slaget ti.
Kursus starter
Lene byder velkommen og fortæller at den oprindelige kursusleder
ikke kommer, hvorfor Lene selv vil varetage de funktioner der er
forbundet med det. Lene kommer dernæst ind på formålet med kurset
og siger i den forbindelse at det er målet at gøre deltagerne til
nogle knalddygtige forhandlere. I bogstaveligste forstand tager
Lene en rigtig kursuslederkasket på og informerer deltagerne om
diverse praktiske ting og der bliver lejlighed til at stille opklarende
spørgsmål. Lenes fremtoning og kropssprog virker meget naturligt
og behageligt på tilhørerne, hvilket sammen med den uformelle stemning
løsner deltagerne op. Dette ses konkret ved at deltagerne kommer
på banen med spørgsmål og kommentarer i en tryg atmosfære. Til sidst
opfordrer Lene til at man undervejs siger til hvis der er noget
man kunne tænke sig ændret indholdsmæssigt og kommer i den forbindelse
ind på begrebet deltagerindflydelse og –aktivitet. Efter disse
informationer går vi alle sammen ud på gulvet og laver en navneleg,
hvor jeg blandt andet får lejlighed til at præsentere mig selv.
Dette følger Lene op på ved at forklare hvorfor jeg er til stede.
Jette overtager og præsenterer næste øvelse, hvor deltagerne to
og to skal interviewe hinanden ud fra kriterier de selv opstiller.
Jeg deltager også i denne øvelse, hvor vi på skift fortæller om
os selv. Efter en mindre pause mødes vi alle sammen igen og hver
tomandsgruppe præsenterer den anden person. Lene og Jette observerer
og nedskriver oplysningerne men fortæller ikke at de gør det eller
hvad de skal bruge notaterne til. Jette nikker en gang imellem og
styrer rækkefølgen. Hun sidder mere åbent i forhold til Lene der
ikke reagerer på input i samme grad og ser lidt mere alvorlig ud.
Det er tydeligt at se hvem af dem der er ”på”. På et
tidspunkt ringer Lenes mobiltelefon men hun slukker hurtigt for
den. Hun bevarer roen, men jeg aner at hun skimter ned på mig for
at se om jeg har bemærket det. Efter præsentationen er der frokostpause.
Jeg spekulerer lidt på om teamet er for meget
præget af at jeg er her. Det håber jeg ikke, men nu får vi at
se. Jeg går og overvejer om det er klogt at jeg går for mig selv
nu, eller om jeg burde være hos teamet for at se hvordan de bruger
pauserne. I stedet prøver jeg at få italesat nogle af de tanker
jeg har i øjeblikket. Det er rart at være alene. Jeg har deltaget
lidt mere end jeg egentlig havde regnet med. Jeg var med i navnelegen
hvilket jeg synes var godt. Det er sådan en slags afspænding på
en eller anden måde. Jeg er ikke bare en flue på væggen. Jeg havde
det dog sådan at jeg også skal passe på ikke at påvirke det for
meget. Men jeg kan ikke undgå at påvirke det da jeg netop ikke
bare er en flue på væggen.
Teamet virker meget rolige og især Jette bruger
humoren. Hun kommenterer præsentationen på en humoristisk måde
– ikke dømmende eller vurderende bare sådan ved at lave
lidt grin med sig selv, bruge selvironi eller bare relatere det
til noget hverdagsagtigt. I det hele taget bliver hverdagssituationer
inddraget meget. Men Lene fylder meget hvilket der ikke er noget
ondt i, men det har jeg bare lagt mærke til. Lene er absolut heller
ikke kedelig. Der er meget glimt i øjet på hende. De virker begge
to meget kompetente. Men det virker samtidig også som det er Lene
der er leder, hvis man skal snakke om nogen form for leder. Jette
spørger nærmest om lov til at dele nogle lister ud. Hun gør det
ikke bare.
Jeg ved ikke om det er tilfældigt at Lene er
kursusleder men jeg tror det ikke for hun har måske lige det mere
erfaring end Jette. Det må jeg finde ud af. Om det at det er Lene
der styrer lidt er fordi hun er kursusleder eller fordi hun er
den hun er ved jeg ikke. Jeg synes ikke de er ligeværdige. Det
er i hvert fald ikke mit indtryk lige nu. Men det må jeg se når
jeg kommer længere frem. Men begge to virker dygtige og jeg tror
de supplerer hinanden meget godt.
Jeg er spændt på hvordan resten af dagen kommer
til at gå, og ikke mindst vores snak i aften. Og det ser ud til
at det ikke er noget problem med at optage mødet på video. Jeg
har godt nok tænkt lidt over det der med fotografering i selve
kursuslokalet. Det er jeg faktisk i tvivl om det er for forstyrrende.
Men jeg tror i hvert fald det er en rigtig beslutning at det ikke
er lagt an på at jeg skal tage polaroidbilleder i dag. Det må
være noget jeg snakker med teamet om i aften, og så kan det være
den allerede stopper der fordi de ikke vil have det. Hvis de accepterer
det vil jeg selvfølgelig som noget af det første i morgen formiddag
spørge deltagerne om der er nogen dér der har noget i mod det.
Men jeg vil lægge vægt på at det selvfølgelig stadigvæk er med
fokus på teamet.
Dagbog og læring
Efter en veloverstået frokost skal deltagerne sætte ord på deres
forventninger til kurset og hinanden. De går sammen i to grupper
og formulerer forventningerne i fællesskab og fremlægger det for
resten bagefter. Jette styrer fremlæggelserne men teamet kommer
ikke med kommentarer før til sidst. Nogle af deltagerne fortæller
at det er vigtigt at der er tryghed på kurset, fordi de har haft
en dårlig oplevelse på et tidligere kursus hvor det ikke var tilfældet.
Lene fortæller om teamets bud på hvilke forudsætninger der skal
være til stede for at der kan opstå læring. På en flipover er tegnet
en simpel model med tre temaer: Forstyrrelse, Tid og Kærlighed.
Forstyrrelse
|
Vende ting på hovedet forudsat at I vil lade jer forstyrre
uden at tage det for alt for gode varer. Kigge tilbage på
hvor I var før ift. nu.
|
Tid
|
Modsat af forstyrrelse. Give ro til sig selv. Kan knibe tit
da underviseren vil af med så meget. Og det I har lært er
ikke altid det samme som det vi underviser i. Der skal også
være tid til refleksion.
|
Kærlighed
|
Tryghed, omsorg, respekt og plads. Gælder ikke kun for børn
men også for voksne. På kurset er der ingen konsekvenser hvis
man dummer sig i en kursusøvelse som det ellers er tilfældet
i det virkelige liv.
|
Som støtte til teamets læringsbegreb introducerer Jette værktøjet
”Dagbog” som hun spørger om der er nogen af deltagerne
der har erfaringer med. Det er der og der starter en mindre snak
om værdien i at nedfælde sine tanker for sig selv.
Dagbogen vil være et redskab, der kan give dig mulighed
for at reflektere, så du kan opnå større personlig indsigt og får
skabt ægte læring, der kan fremme forandringer, eller sagt på en
anden måde: at lære at lære. (citat fra deltagerbrevet udsendt før
kurset)
Før Jette deler dagbøgerne ud har hun nogle plancher der giver
nogle gode råd til hvordan den bruges. Hun kommer således ind på
hvordan man kommer i gang og hvor man kan begynde. Efter uddeling
af dagbøgerne fik alle tid til at skrive lidt i den hvorefter der
igen var pause.
I pausen sætter Lene og Jette sig ned for at dele deltagerne ind
i to faste grupper. De deler dem ud fra deltagernes præsentation,
teamets fagbedømmelse, samt ikke mindst deres vurdering af hvem
der er stærke og svage. Lene og Jette har begge bidt mærke i hvad
specielt én af deltagerne havde sagt om tidligere utryghed på et
kursus. De får lavet to grupper men besluttede at vente med at aftale
hvem der tager hvilken gruppe.
Jeg undrer mig lidt over at den persons udtalelse
om tidligere utryghed får lov at fylde så meget i teamets overvejelser.
Hvad siger dem at det er noget der gør hende svag?
Forhandlingsøvelse
Efter pausen får deltagerne til opgave at skrive fem ting der karakteriserer
en god forhandler. Dette skal de så snakke om ude i de nye grupper
og sammen finde ud af de krav som de mener gør sig gældende for
en forhandler. Deltagerne får også at vide at de bagefter skal forhandle
med den anden gruppe.
I mellemtiden tager teamet sig tid til en kop kaffe og noget kage
mens de snakker om den forestående forhandlingsøvelse. Lene fortæller
at de skal ind til hver gruppe om en halv time og fortælle at de
skal finde to personer til at stå for forhandlingen med den anden
gruppe. Teamet benytter ventetiden til at snakke om Jettes arbejde,
som Lene spørger interesseret til.
Jeg går med teamet ind til den ene gruppe som er i fuld gang med
at definere ord og skrive på flipover. Gruppen får ikke opgaven
stillet fordi Lene har vurderet at det ville virke for forstyrrende
på dem nu. Teamet vurderer imidlertid at den anden gruppe tankemæssigt
er et andet sted i processen og får derfor opgaven stillet. Ude
på gangen forklarer Lene at hun her vurderer at gruppen allerede
var i gang med at tænke i forhandlingsbaner med den anden gruppe
og derfor godt kan rumme at forholde sig til teamets forstyrrelse.
Jette spørger lidt efter Lene om hun skal gå op og informere grupperne
om at der er 20 minutter tilbage. Lene tænker lidt over det og siger
så at det kan Jette da godt gøre, men ombestemmer sig med det samme
og siger at hun lige så godt kan gå med eftersom det kun tager fem
minutter. De spørger om jeg vil med men jeg bliver.
Jeg undrer mig over at de igen tillægger en
udtalelse fra én person at hele gruppen har det sådan –
med hensyn til at tænke i forhandlingsbaner og i forhold til tidligere
vurdering af ”svag” person med utryg oplevelse på
et tidligere kursus.
Ved besøgene i de to grupper var det Lene der
styrede og førte dialogen, ligesom hun efterfølgende udtrykker
at hun gerne vil være med til det hele og ikke lader Jette gå
op til grupperne alene. Det kan selvfølgelig også være et udtryk
for at Lene gerne vil være med til at observere grupperne og de
svage personer.
Observation og feedback
Inden de to grupper skal forhandle med hinanden bliver der uddelt
et papir om observation og der bliver kort forklaret nogle principper
for afsender og modtager i en feedbacksituation. Forhandlingen starter
og teamet observerer forløbet. Jeg rammes af en sjov fornemmelse
af at observere nogle der observerer andre – en slags metaobservation.
Lene afbryder øvelsen og går med de fire deltagere der har forhandlet
for at give dem feedback. Jette og jeg bliver med resten af deltagerne
som har observeret hele øvelsen. Jette noterer deltagernes observationer,
spørger uddybende og opklarende ved uklarheder, og forsøger at gøre
deres udsagn mere konkrete. Jette bidrager med sin observation af
kropssprog.
Lene og forhandlerne kommer tilbage men inden de får feedback af
observatørerne skal vi alle sammen ud på gulvet og lave en massageøvelse.
Vi stiller os op i en ring således at vi kan give personerne foran
massage. En deltager vil ikke være med
hvilket teamet accepterer.
Dernæst bliver der givet feedback fra observationsgruppen som desværre
kommer til at bære lidt præg af at vi alle sammen er blevet lidt
trætte efter en lang dag. Lene afslutter feedbacken og fortæller
at deltagerne inden middag skal finde en forhandlingssituation som
de kan bruge som eksempel på kurset. Efter et stykke tid går jeg
med teamet op i et andet lokale for at holde teammøde.
Toppen af siden
|