Teammødet bruger Lene og Jette til dels at se tilbage på dagen
der er gået, dels at se frem mod næste kursusdag. Mødet foregår
bag lukkede døre omkring et bord uden fast dagsorden men med udgangspunkt
i forrige kursus forløbsbeskrivelse. På dette første møde blander
jeg mig overhovedet ikke og sidder kun med ved bordet mens videokameraet
og båndoptageren registrerer hvad der sker.
Overvejelse omkring feedback til svag deltager (sekvens
1)
Lene og Jette starter mødet med at konkludere at de rent praktisk
har nået det de skulle. De snakker lidt om observationsøvelserne
og at der i fremlæggelserne i plenum manglede nuancer fra deltagerne.
Teamet kommer hurtigt ind på de enkelte deltagere, navnlig dem der
har udmærket sig ved enten at modsige sig selv eller ikke har gjort
synderligt væsen af sig. Begge disse grupper af deltagere tilhører
dem som teamet tidligere har betegnet ”svage deltagere”.
Alt i alt er teamet mest fokuseret på forholdet til og mellem deltagerne
og ikke så meget på kursets faglige indhold. Den første sekvens
jeg har valgt at beskrive og analysere er derfor netop fra en situation
hvor en deltager bliver diskuteret i relation til hvordan teamet
skal forholde sig til vedkommende.
Deltageren som teamet snakker om har gennem denne første dag virket
lidt usikker og tilbageholdende, og det var også vedkommende der
ikke ville være med til massageøvelsen lige før aftensmaden (side
22). Det er derfor ikke kun på grund
af hendes fravær til en social aktivitet at teamet sætter fokus
på hende men på grund af en helhedsbetragtning om at hun tilhører
gruppen af svage deltagere.
Teamet snakker frem og tilbage om hvem af dem der skal tage kontakt
til deltageren og hvordan det skal gøres. Jette starter med at tilbyde
at hun kan tage kontakten, da det var hende der stod for massageøvelsen
og derfor kunne spørge ind til hvordan det kunne være at hun ikke
ville være med. Lene ser lidt betænksom ud og svarer at hun jo ligeså
godt kunne spørge hende om det som Jette kunne. På den måde bestrider
hun Jettes begrundelse for at det er hende der skal kontakte deltageren
og giver indirekte udtryk for at hun måske egentlig helst selv vil
snakke med vedkommende. Jette trækker sig lidt tilbage og giver
udtryk for at hun ikke har noget i klemme over for nogen af deltagerne,
så derfor kan hun kontakte hvem af de svage deltagere det skal være.
Efter en længere pause får hun dog kommenteret at lige meget hvem
af dem der tager kontakten, så skal det gøres nænsomt. Denne kommentar
følger Lene hurtigt op og får på den måde givet udtryk for at det
er måden kontakten bliver gjort på som bekymrer hende mest:
Lene: ...på den ene side skal vi lige have fundet ud
af om der er noget hun ikke gider havde jeg nær sagt eller... hun
skal også have lov at melde fra.
Lene og Jette begynder efterfølgende at diskutere forskellige tolkninger
af deltagerens adfærd og kommer i den forbindelse ind på muligheden
at deltageren synes øvelsen er noget ikke-fagligt pjat, eller at
deltageren ikke har lyst til at blive rørt ved. Samtidig gransker
teamet deres notater om deltagerens beskrivelse af sig selv for
måske at finde mulige tolkninger dér. Jette konkluderer at der ikke
er andet at gøre end at gå til deltageren og finde ud af hvad det
handler om. Igen ser Lene lidt betænksom ud og kommenterer at hun
i første omgang ville foretrække at snakke med deltageren om noget
andet. Det forslag går Jette med på lige med det samme og uddyber
endda motiveringen ved at tilføje at de på den måde kan lodde overbevisninger
bag deltagerens adfærd, da det sagtens kan overføres på meget andet.
Nedenstående dialog afslutter sekvensen om teamets overvejelser
om feedback til den svage deltager med en beslutning om at ”tage
en føler”.
Jette: Jamen det kunne det også være. Det er for tæt
på ikk’? Og nogen man ikke kender. Og så kan det handle noget
om at jeg er faglig og man kan sgu’ ikke give massage sådan
og vi står akavet, det er en dårlig arbejdsstilling og av min ryg
ikk’. (Lene ser tvivlende ud). Det kunne det OGSÅ være! Det
har jeg nemlig oplevet nogle gange med nogen af de øvelser jeg har
haft. Lad os se hvad der sker!
Lene: Det var jo ikke lige min fornemmelse at... men
altså det er jo det, vi fortolker jo på hendes adfærd.
Jette: Jo.
Lene: Men det gør man jo vel altid. Det er svært at
lade være ikk’?
Jette: Jo, men altså jeg kan bare gå ind og spørge
NN ”hvordan kan det være at du ikke vil være med?”.
Lene: Det er jeg ikke sikker på.
Jette: Tror du ikke hun vil svare dig?
Lene: Det jeg tænker på det er, at hvis det af en eller
anden sådan mere generel modstand hun markerer på den måde.
Jette: På det hele.
Lene: Ja måske ikk’.
Jette: Det er hendes skepsis til ”kan jeg overhovedet
bruge det her til noget”.
Lene: Hvis det er det... så kan det godt være hun skal...
have plads til at sidde og snakke om hundene eller et eller andet.
Jette: Yes, vi tager lige en føler.
Der er flere aspekter i hele denne sekvens som er interessant i
forhold til teamets måde at gribe deres funktion an på. For det
første teamets markante fokus på deltagere der gør sig bemærket
ved enten ikke at sige noget, modsige sig selv, melder sig ud af
fællesskabet eller på anden måde i teamets øjne signalerer svaghed.
Disse svage deltagere fylder meget i teamets bevidsthed og påvirker
dermed også indholdet af teammødet. Jeg undrer mig imidlertid over
at teamet ikke er lige så fokuseret på de deltagere der i deres
øjne fylder på en stærk måde ved at markere sig med fornuftige kommentarer
og indlevelse i undervisningen. For mig at se kan en deltager der
siger meget i undervisningen eller kommer med sjove bemærkninger
lige så godt være udtryk for utryghed som det kan være selvsikkerhed.
Det kan jo endda tænkes at grunden til at nogle af deltagerne ikke
siger så meget eller på anden måde holder sig tilbage netop ligger
i at de ikke kan komme til for de stærke deltagere der fylder meget.
Dermed får jeg en opfattelse af at teamet forholder sig unuanceret
til den forskellighed hvormed den enkelte deltager fylder rummet.
For det andet er der forholdet mellem Lene og Jette som i denne
sekvens på skift prøver at definere indholdet af denne del af teammødet
– de svage deltagere. Samtidig med at Lene og Jette forsøger
at komme frem til en konstruktiv måde at hjælpe den svage deltager
eksisterer der et magtforhold mellem dem. Dette magtforhold kommer til udtryk
ved at de hver især tolker på deltagerens adfærd og kommer med deres
bud på dels hvad deltagerens utryghed skyldes, dels hvordan de skal
give feedback til vedkommende. Jeg oplever det sådan at det i dette
magtforhold er Lene som kommer til at fremstå i en mereværdspol
og Jette i en mindreværdspol, hvilket understøtter mine tidligere
refleksioner over hvem af dem der var ”lederen”. Men
det er ikke sådan at magtspillet er en bevidst og decideret ondskabsfuld
begivenhed men alligevel fremstår forholdet meget tydeligt for mig
som tilskuer.
Magtspillet kommer ikke kun til udtryk gennem ord men i ligeså
høj grad gennem deres kropssprog. For eksempel giver Lene i ovenstående
citat udtryk for tvivl i forhold til Jettes tolkning ved at hun
sender hende et meget tvivlende blik. På samme måde glatter Jette
ud flere gange i forbindelse med at Lene enten sår tvivl om hendes
begrundelser eller er kommet med et modforslag. Den måde hun glatter
ud på foregår dels verbalt men også kropsligt ved at hun læner sig
lidt tilbage, folder armene eller rømmer sig efterfølgende. På nuværende
tidspunkt er jeg ikke klar over hvad denne ”udglattenhed”
er udtryk for. På den ene side kan den opfattes som konfliktskyhed
eller usikkerhed i forhold til (magt)forholdet til Lene, og på den
anden side kan den opfattes som åbenhed over for nye tolkninger
af situationen. Denne åbenhed kan i så fald hænge sammen med at
teamet i dette tilfælde befinder sig i en brainstormagtig situation
hvor de skal prøve at komme ind til kernen af problemet. På grund
af Jettes intuitive væremåde vil hun derfor ofte være den der kommer
først på banen med forslag og altså efterfølgende udvise åbenhed
over for andre mulige tolkninger.
For det tredje er der den uklare beslutning Lene og Jette kommer
frem til som løsning på problemet. I hvert fald står jeg tilbage
med stor uklarhed om både hvem af dem der tager kontakt til deltageren
og hvordan kontakten bliver iværksat. Som gengivet i ovenstående
citat lyder den meget vage beslutning ”vi tager lige en føler”,
og med mindre teamet kender hinanden utrolig godt så mener jeg det
er uklart hvordan det videre forløb i denne sag skal forløbe. Jeg
får en oplevelse af at denne uklare beslutning mere er udtryk for
et konfliktudskydende kompromis som følge af ovennævnte magtforhold,
snarere end det er et bud på en velovervejet og konstruktiv løsning.
Der var ellers mange gode overvejelser hos teamet op til den uklare
afslutning. Der var ikke tale om at de spottede problemet og så
bare gik videre til næste punkt på dagsordenen. De gav tid og plads
til at prøve at forstå problemet og overveje forskellige løsninger
på feedback til deltageren. På den måde forsøgte både Lene og Jette
at tage hånd om den svage deltager for at få vedkommende på rette
kurs igen. For eksempel havde Lene nogle meget fornuftige og interessante
overvejelser omkring den forstyrrelse det under alle omstændigheder
vil medføre når teamet går ind og konfronterer deltageren. Lene
nævnte således at det kunne være farligt at kommentere deltagerens
fravær fra massageøvelsen, fordi hvis problemet netop havde noget
at gøre med ikke at komme for tæt på, så ville det at snakke om
”at komme for tæt på” i sig selv være at komme for tæt
på!
Deltagerindflydelse (sekvens 2)
Den næste sekvens jeg vil beskrive finder sted i slutningen af
teammødet, hvor jeg spørger teamet om min tilstedeværelse i undervisningen
har været for forstyrrende. Til det svarer Lene umiddelbart at det
nok havde været sværere at rumme hvis jeg havde været til stede
på det forrige kursusforløb som Lene havde været med på. Udover
at de dér havde brugt meget energi på at lave dele af kurset om
skulle de nemlig også forholde sig til at få sat en ny underviser
ind i kurset. Derudover nævnte de at anden del af kurset er præget
af deltagerindflydelse i langt højere grad end første del. Både
Lene og Jette mener at deltagerindflydelse kræver meget af teamet,
hvilket følgende citat bevidner om:
Lene: Altså der er sgu’ reel deltagerindflydelse,
hvilket jeg i øvrigt synes er noget af det sværeste at håndtere
som underviser.
Jette: Du ved faktisk ikke hvad du ramler ind i.
Lene: Nej...og hvordan sikrer man at det er en deltagerindflydelse
der ikke begrænser sig til de to-tre stykker der sidder og råber.
Fordi det er jo ikke nødvendigvis mere demokratisk eller hensigtsmæssigt
eller noget som helst. (...) Men altså jeg ved jo godt, jeg ved
jo godt bagefter når man så har fået gjort noget ved det og kommer
over den der hurdle, så er det jo også enormt tilfredsstillende
ikk’.
Jette: Ja... men lige når man er i det så er det ikke
særlig sjovt.
Det er helt tydeligt at både Lene og Jette føler det som et meget
stort pres og en kæmpe udfordring at arbejde med deltagerindflydelse
på kurset. De oplever det i hvert fald som en forstyrrelse af teamets
arbejde; en forstyrrelse som på en måde er selvskabt eftersom det
ligger som en bevidst hensigtserklæring for kurset og samtidig er
en nødvendighed for overhovedet at skabe udvikling på deltagersiden.
Men som Jette udtrykker det så er det ikke særlig sjovt når man
står midt i det. For udover at det kræver øget opmærksomhed ved
at underviserne skal være i stand til at gå ind og vurdere hvordan
deltagerindflydelsen skal håndteres og hvilke konsekvenser det i
så fald vil have, skaber det også en øget eksponering af det enkelte
teammedlem. Ikke alene skaber deltagerindflydelse et øget arbejdspres
på teamet, det medfører også et psykisk pres på den enkelte underviser.
Dette aspekt er Lene og Jette imidlertid helt på det rene med og
vil da heller ikke have deltagerindflydelsen for enhver pris, hvilket
Lene rammende udtrykker:
Lene: Vi skal jo også sørge for at vi...at instruktørerne
kommer hele hjem, ikk’.
Jeg undrer mig imidlertid over at teamet ikke også ser dette arbejde
med deltagerindflydelse som en udfordrende måde at lære noget selv
som underviser. De siger godt nok at det ikke er så sjovt lige når
de står midt i det, men samtidig at det er enormt tilfredsstillende
bagefter. Jeg synes man skulle tage at se på deltagerindflydelsen
som en mulighed for selv at lære noget som underviser, og at denne
læring nødvendigvis sker gennem en forstyrrelse der måske til tider
ikke er lige nem at komme igennem. Men deres afsluttende bemærkning
vidner om at det ikke er teamets egen læring der er i fokus. For
teamet gælder det snarere om at komme igennem uden alt for stort
besvær!
Til slut på mødet lavede vi en aftale om fotografering
i undervisningen i morgen. Samtidig har jeg tænkt på at jeg eventuelt
kunne supplere fotograferingen med illustrationer og tegninger.
I forhold til teamets eget læringsbegreb tænker
jeg på om de selv er blevet tilpas forstyrret i undervisningen.
Jeg kunne eventuelt gå ind ved hjælp af deres egne begreber og
se på hvordan de vil se på de stille personer. Hvordan modtager
teamet feedback?
Under middagen observerede jeg en af de stille
personer i en situation hvor hun var mere aktiv. Jeg tænkte bagefter
over forskellene på i hvilke situationer man siger noget eller
ikke noget., samt om selve det overhovedet at iagttage stille
personer.
Toppen af siden
|