Denne lille sekvens bidrager til billedet af det tidligere omtalte
magtforhold som jeg oplever eksisterer mellem Lene og Jette. Situationen
er meget banal men alligevel (eller måske netop derfor) synes jeg
den giver et godt billede af dette magtforhold. Indholdet i dialogen
mellem Lene og Jette drejer sig om detailplanlægningen af Bakspejlet
som er et refleksionspunkt den næste dag. Lene indleder med at forklare
at da bakspejlspunktet var på i morges havde hun fået formuleret
opgaven lidt anderledes end planlagt. Jette er enig og supplerer
med at formuleringen var blevet lidt kort, hvorfor hun efterfølgende
havde haft lidt svært ved at få skrevet deltagernes refleksioner
ned. Jette forholder sig ikke til om indholdet i Lenes forkortede
formulering er godt eller skidt men derimod hvilken konsekvens det
havde i situationen. Lene fortsætter derimod sin tankerække ved
at komme ind på at den måde hun fik formidlet bakspejlet på var
mere vurderende og følelsespræget, hvilket hun synes kunne være
konstruktivt at fortsætte med:
Lene: Men vi vil måske have lidt ud af hvis vi i morgen
så prøver at sige til dem: ”Tre ting som du oplevede som væsentligt
i går”.
Jette følger Lenes forslag op:
Jette: Mja...ja ”som du oplevede i går”
eller ”som du lærte af væsentlige ting i går”. Altså
jeg oplevede at kagen var dårlig eller hvad lærte jeg i går af vigtige
ting...om mig selv eller andre...altså fagligt, personligt, socialt
eller...så det ikke bare er en oplevelse men men...
Lene ser betænksom ud og siger ikke rigtig noget hvorpå Jette følger
op ved at glatte ud og foreslå at de prøver det af på Lenes måde.
Lene vil derimod gerne forklare yderligere hvorfor hun synes det
kunne være godt at spørge til oplevelser frem for hvad deltagerne
har lært. Resten af dialogen forløber således:
Lene: Der kan godt være oplevelser som er væsentlige
at få frem tænkte jeg på, som ikke nødvendigvis er noget de vil
forbinde med at de har lært noget.
Jette: Ok.
Lene: Altså hvis der er et eller andet, der har betydet
meget for dem eller...
Jette: Ja, men lad os da prøve altså...
Lene: Altså måske vil vi snævre det ind ved at sige
”som du lærte i går”.
Jette: Lad os bare bruge det der og så ser vi hvad
der sker. ”Tre ting som du oplevede som væsentligt i går”
(rømmer sig mens hun skriver ned i sine papirer).
For mig er det helt tydeligt at Jette bliver en smule irriteret
over at Lene bliver ved med at argumentere for hvorfor hendes formulering
er bedre end det de oprindelig havde planlagt. Jettes reaktion er
ligesom andre gange præget af en udglattende facon der på en gang
signalerer konfliktskyhed og åbenhed. Hun er i hvert fald ikke bange
for at prøve en ny formulering af men sætningen behøves ikke blive
vendt og drejet hele tiden som Lene giver udtryk for. Jette taler
tydeligt for at de bare skal prøve det og se hvad der sker. Lene
derimod vil tydeligvis gerne være mere sikker på at det nu også
er en god idé at køre videre med hendes formulering. Jeg tror ikke
Lene reagerer sådan for at få ret, men derimod fordi hun har behov
for at tænke det helt igennem før hende og Jette begynder at ændre
på tingene. Det er et eksempel på forskellen mellem Lenes og Jettes
måde at gribe tingene an på. Lene er her den rationelle tænker mens
Jette repræsenterer en mere intuitiv føler.
Når alt kommer til alt så har denne forskel mellem Lene og Jette
betydning for hvem der kommer til at definere indholdet i den faglige
diskussion, og dermed indvirker det også på magtforholdet imellem
dem. Selvom jeg hverken tillægger Lene eller Jette nogle skjulte
hensigter med bevidst at definere virkeligheden på bekostning af
den anden, så ender denne sekvens alligevel med et snært af irritation
fra Jettes side. Irritationen kommer til udtryk ved en meget bestemt
rømmen.
Planlægning (sekvens 5)
Derefter går teamet over til at planlægge næste dags forhandlingsøvelse
ud fra en deltagers beskrivelse af en konkret lønforhandlingssituation.
Jette lægger ud med at oversætte deltagerens beskrivelse til en
mulig øvelsessituation ved at definere nogle forskellige forhandlerroller.
Samtidig får hun flettet noget forhandlingsteori ind i øvelsen som
teamet har haft på programmet i løbet af dagen så det også fra den
vinkel bliver relevant for deltagerne. Imens lytter Lene opmærksomt
til og nikker en gang imellem. På et tidspunkt kommer Lene dog med
et forbehold om at øvelsen ikke skal være en nøjagtig kopi af deltagerens
beskrivelse fordi den pågældende deltager selv er til stede for
at forhandle sin egen løn. Det godtager Jette men lidt efter kommer
de alligevel frem til at det måske ikke er så urealistisk at øvelsen
skildrer en lønforhandling hvor en tillidsmand forhandler sin egen
løn. På den måde kommer deltagerne også til at forholde øvelsen
til deres egen arbejdssituation:
Lene: Det er jo ikke nogen urealistisk situation, jeg
mener efterhånden som de kommer til at forhandle ny løn mere og
mere, så vil det jo være sådan at de kommer til at sidde sammen
med, altså at de kommer til at forhandle deres egen løn. Det er
jo så typisk samtidig med at de så forhandler tillæg til nogle andre
kollegaer men det kan jo ikke være sådan at man så som tillidsrepræsentant
så siger ”jeg vil ikke forhandle min egen løn”. Jeg
mener, sådan fungerer systemet altså ikke.
Ovenstående beskrivelse og citat fra teamets planlægning vidner
om at Lene og Jette er meget bevidste om deltagernes baggrund og
hverdag. For det første tager forhandlingsøvelserne direkte udgangspunkt
i nogle af deltagernes egne forhandlingsbeskrivelser, hvorved deres
hverdagserfaringer bliver draget direkte ind i kurset. For det andet
bearbejder teamet disse forhandlingsbeskrivelser så de passer ind
i den øvrige undervisning ved at koble relevant teori på indholdet
uden at øve unødig vold mod beskrivelsernes særkende. Efter at Lene
og Jette er kommet frem til den endelige model for morgendagens
forhandlingsøvelse spørger jeg dem hvordan de kommer fra deltagerbeskrivelse
til forhandlingsøvelse:
Jette: Vi tager noget af det, grundelementerne i den,
men...altså det der er beskrevet i den, det er simpelthen det der
med at den der person kommer ind og skal forhandle sin egen løn
og bliver mødt med at NN rammer hende personligt. ”Synes du
det er noget?” eller ”Det er da ikke noget værd”.
Hvor hun så simpelthen bliver så rasende på hende, så hun når ingen
vegne ved at hun nærmest smækker med døren. Og hvis vi bare tager
den, så når vi jo ikke videre. Så det vi prøver på det er lige at
få nogen ting fyldt på som kan give en forhandling.
THV: I bruger den bare som udgangspunkt?
Lene: Ja, altså det er jo også lidt...man kan jo sige
vi...jeg ved ikke om vi i den første situation holder os lidt mere
tæt til, men alligevel går vi ind og siger ”vi tager selve
stedet”, tid og sted og emne for forhandling og sådan noget,
men vi går jo så ind og skær der hvor vi kan se, hvad blev der så
faktisk gjort. Så løfter vi den ud af den konkrete sammenhæng. Og
vi går...i den forhandling i dag er vi jo heller ikke gået ind og
sagt ”de personer der sidder om bordet er sådan og sådan”.
Jette: Der spiller de sig selv på en eller anden måde.
Jeg ser denne arbejdsmåde som en styrke i bestræbelsen på at skabe
samspil mellem kurset og deltagernes respektive hverdag på arbejdspladsen
ved på denne måde at bringe teori og empiri sammen. Det er efter
min opfattelse en glimrende måde at bearbejde individuelle erfaringer
kollektivt gennem casebeskrivelser.
Teamdynamik (sekvens 6)
I slutningen af teammødet viser jeg nogle af de billeder jeg tog
af teamet i løbet af dagen (billede 1-5) og vi kommer ind på hvordan
Lene og Jette bruger hinandens ressourcer og hvordan de i det hele
taget arbejder sammen. Jette lægger ud med at fortælle at deres
samarbejdsform ikke er noget de aftaler fra gang til gang men blot
er noget de gør. Lene bakker Jette udtalelse op men uddyber at de
har en forløbsbeskrivelse fra et tidligere kursus som de går igennem
inden kurset. Ud fra den aftaler de hvem der forbereder hvilke punkter,
således at kursets første dag ligger rimelig fast. Så kan det godt
være at de hen af vejen bytter rundt på nogle ting hvis det passer
bedre til den konkrete situation.
Det er ikke sådan at vi taler direkte ud fra de forskellige billeder
men de tjener som åbning til at snakke om Lene og Jettes samarbejde.
Jeg spørger hvordan deres forskellige styrker kommer på banen og
henviser til en situation tidligere på dagen hvor de snakkede om
at lave en mental øvelse. Lene forklarer at de i den situation vurderede
at de havde tid til at lave en lille øvelse med deltagerne hvor
Jette kunne inddrage sin erfaring som NLP-instruktør. Jette supplerer
med at de andre gange kan bytte rundt på oplæggene hvis en af dem
for eksempel ikke føler sig helt sikker på det. I sådanne situationer
bytter de rundt så vedkommende kan se hvordan den anden bærer sig
ad, og bagefter snakker de om hvad forskellen var.
Jette: Jeg tror også det
er noget af det vi gør nu. Vi går pingpong. Vi gør på hver vores
måde og vi skaber en vekselvirkning på i måden at gøre det på men
også i, hvad skal man sige, i energifeltet. Altså der sker noget
skift på det også ikk'.
Lene: Altså det vi så meget
gør, det er så at gå ind og sige "hvor er vi nu og hvor skal
vi hen?"
Jette: Hvad har du oplevet
og hvad har jeg oplevet? Har vi tændt noget hos deltagerne, som
gør at vi nu skal skifte kurs.
Ud fra deres egne udsagn at dømme gør Lene og Jette meget ud af
at udnytte hinandens ressourcer og iagttage hvordan de hver især
griber tingene an. På den måde giver de udtryk for at de både skaber
variation i undervisningen og ikke mindst lærer meget af hinanden
ved at supervisere og snakke om undervisningen efterfølgende. Udover
at udnytte hinandens ressourcer til at gøre undervisningen bedre
kommer Lene også ind på at de drøfter hinandens observationer af
deltagerne. For som nævnt flere gange tidligere så har både Lene
og Jette meget fokus på forholdet til og mellem deltagerne –
navnlig de svage af dem:
Lene: Også lidt det...det
kan man måske nogen gange, det ved jeg ikke om vi dyrker for meget,
men vi prøver sådan lidt at holde øje med de enkelte deltagere,
og så lige overveje at tage den der lille kontakt til den enkelte
af dem, hvis der er nogen ting.
THV: Nogen der ikke siger
så meget?
Lene: Nogen der ikke siger
så meget, nogen der måske virker som om de er stået af.
Jette: Så altså fra vores
led synes jeg også der er en vis omsorg. Altså vi vil gerne lære
dem noget, men vi er også ansvarlige for at de ikke bare bliver
puttet ud i noget og så lader vi dem falde. Altså der er ingen der
går fra vores kurser uden vi har sikret os at de ikke er i en positiv
proces. Altså vi sender aldrig nogen hjem hvor vi har åbnet hele
skidtet og så bare ladet dem gå ud af døren. Det gør vi ikke. Ligesom
at være sikre på at vi har dem og afleverer dem pænt igen. Det kan
godt være at nogen er i gang med nogen overvejelser om nogle ændringer
og har haft nogen aha-oplevelser, men de er klar til at gå ud af
døren.
Her til sidst kommer Jette ind på en af begrundelserne for hvorfor
teamet tilsyneladende går så meget op i at fokusere på de svage
deltagere. For teamet er det vigtigt at alle deltagere har en positiv
oplevelse med sig hjem. Denne oplevelse prøver teamet dels at skabe
gennem undervisningen, dels gennem støtte til de deltagere som føler
sig usikre. Usikkerheden kan skyldes mange ting. Det kan for eksempel
være øvelserne, teorien eller i det hele taget det at være væk fra
de vante rammer, familie og arbejde. Men for teamet hersker der
hele tiden en balance for hvor meget de skal gå ind og påvirke den
enkelte deltager for at få vedkommende på ret kurs igen. Således
gælder det om at foretage en tilpas forstyrrelse af deltagerne.
Som den sidste ting på mødet spørger
jeg teamet hvordan de ser sig selv i forhold til deres eget læringsbegreb
om forstyrrelse, tid og kærlighed. Da ingen af dem svarer lige med
det samme spørger jeg direkte: ”Er I blevet forstyrret?”.
De virker begge to lidt tøvende men Jette bryder tavsheden ved at
komme ind på at den største forstyrrelse var da de mødte
hinanden første gang. Dér blev de forstyrret i måden at være underviser
på. I starten ”snusede” de efter om det overhovedet
var noget de havde lyst til at blive forstyrret af – altså
om de kunne arbejde sammen. Det var en slags undersøgelse af hvor
meget kærlighed der var til stede imellem dem. Da de siden hen fandt
ud af at der var kærlighed og tryghed til stede, vidste de hvor
de havde hinanden. De har fundet ud af at de ikke behøver at bekymre
sig om deres egen måde at gøre tingene på:
Jette: Jeg kan rent faktisk
kvaje mig. Der er en der samler mig op bagefter.
Jette fortsætter med at fortælle at der
ikke er nogen grund til at opstille forsvar mod hinanden,
og de kan med egne ord ”lægge våbnene”. Således skabte
de fra start en indbyrdes kontrakt som de nu kan handle inden for
som undervisere og medmennesker. Det giver dem frihed til at udfolde
sig individuelt og kollektivt ved at turde kaste ting op i luften
og vende og dreje det, for på den måde at udvikle deres arbejde
med kurset.
Jeg drejer mit spørgsmål hen på hvad teamet kan lære af deltagerne:
Lene: Altså det er måske
svært lige at sige hvad vi har lært af dem vi har været sammen med
nu her, men du har så hørt os snakke en hel del, hvor vi jo tit
er tilbage i nogle af de andre kurser vi har lavet...og sige hvad
var det nu vi lavede og hvordan var det at det udviklede sig. Det
er meget sådan nogen af de der situationer hvor en deltager går
ind og prøver én af som underviser og udfordrer én. Måske stiller
spørgsmålstegn... Gør de det ved ens autoritet selvfølgelig.
Lene siger at de ikke direkte
har lært noget af de konkrete deltagere som har været på kurset
men snarere af de forskellige situationer som er opstået imellem
deltagerne og teamet. Jette giver et eksempel fra dette kursus,
hvor der er en deltager der hele tiden kommenterer og associerer
nogle termer fra Den Lærende Organisation, som navnlig Jette bruger
i sin egenskab af at være uddannet NLP-instruktør. Jeg spørger ind
til den pågældende situation:
THV: Du lader dig ikke forstyrre
sådan åbenlyst eller hvad skal man sige?
Jette: Nej altså...nej det
nærer mig ikke, men jeg er bare opmærksom på at hvis jeg ikke passer
på, så cutter hun. Altså fordi så lukker hun fuldstændig af. Så
jeg bliver nødt til at lægge niveauet et andet sted. Jeg kan simpelthen
køre hende over. Min holdning er, at det er simpelthen nogen...ja
noget forsvar, noget oplevet, noget misforstået. Så dér er det en
af de ting hvor jeg skal sige, der kunne vi gå ind og diskutere
hvornår er det jeg skal sige noget, hvornår er det Lene der skal
sige noget. For det kan godt være at Lene siger de samme ting, men
de kommer fra hende og det bliver modtaget anderledes.
Ifølge Jette er det altså den pågældende deltager der opstiller
et forsvar eller har misforstået noget om det konkrete emne –
og ikke teamet der er galt på den! Derfor lader teamet sig heller
ikke forstyrre af denne deltager men tager derimod bestik af situationen
for ikke at irritere deltageren yderligere. Det er ikke ligegyldigt
om det er Jette eller Lene der siger tingene.
Teamets opmærksomhed er rettet mod deltagerne men uden at deltagernes
reaktioner og handlinger bliver oplevet som forstyrrende hos teamet.
Men det er ikke altid at fokus har været på deltagerne hvilket nedenstående
citat vidner om:
Jette: Altså jeg bruger krudt
på at kalibrere med folk, se hvad der sker, hvor er de, er de nede,
er de i tænkepause, hvad sker der, er der nogen der hopper i stolene
når vi siger et eller andet. Og så kan jeg selvfølgelig også gøre
sådan "sig noget". Men sådan var det ikke altid. Jeg kan
huske da vi startede første gang med al sådan noget. Hold op mand
der havde jeg i hvert fald ikke tid til at kigge på de der deltagere.
Så var det kun indholdet "hvad skal jeg sige nu, hvilken overhead
skal jeg tage frem?".
Lene: Men sådan er det jo
altså...så i starten var man meget fokuseret på selv at få sagt
sine ting, og der tror jeg da nok at denne form at lave kurser på
er jo væsentlig mere krævende. Fordi du laver også den type oplæg
ind i mellem, men samtidig er det noget med at have en enorm opmærksomhed
på de der deltagere, og gå ind og se hvad har de behov for nu.
Selvom der har været en udvikling i fokus
fra fagligt indhold til forholdet til deltagerne, så er det ikke
noget teamet føler sig mere forstyrret af. Teamet lader sig ikke
forstyrre af deltagernes adfærd på kurset og det var mest i starten
da Lene og Jette første gang skulle arbejde sammen at de følte sig
forstyrret. Ifølge teamet er forstyrrelse noget man skal have lyst
til og på den måde indikerer de indirekte at forstyrrelse er noget
man selv kan styre. På nuværende tidspunkt synes jeg det virker
lidt uklart hvad Lene og Jette egentlig mener når de snakker om
forstyrrelse i forhold til læring. Det virker i hvert fald som om
der er forskel på hvad ”forstyrrelse” dækker over afhængigt
af om det er i forhold til deltagerne eller teamet.
Teammødet gik godt og jeg sagde noget. Jeg fik
brugt polaroidbillederne hvilket dog ikke var så gennemtænkt.
Konfronterede teamet med deres læringsbegreb, hvilket i sig selv
var lidt en forstyrrelse. Det er første gang jeg er blevet opmærksom
på at forstyrrelsesbegrebet indeholder en masse uklarhed og måske
endda kimen til noget centralt i forhold til teamets læringsforståelse.
I morgen fyrer jeg nogle flere spørgsmål af, men ellers må det
gå som det går.
Overordnet positivt indtryk af teamet men det
er en helt anden måde at lave kursus end jeg er vant til selv
da jeg plejer at bygge kurset op fra grunden. Når tingene kører
godt synes teamet tilsyneladende ikke der nogen grund til at ændre
på noget. De udnytter hinandens ressourcer og der er en tryghed
hvor man tør dumme sig.
Jeg har overvejet at spørge om jeg må komme
med på anden del af kurset men jeg skal nok også lige selv overveje
det lidt mere selv og konfrontere det med mine vejledere. Teamet
siger selv at det er svært med deltagerindflydelse, og derfor
kunne jeg godt tænke mig at se hvordan de klarer det. Hvorfor
er det mon svært?
Toppen af siden
|