Hvad har jeg netop oplevet?
Hjemvendt fra kurset prøver jeg at samle tankerne omkring hvad
jeg har oplevet på de tre dage. Jeg har selvfølgelig observeret
en masse spændende ting og også lært nye ting omkring kursets indhold
men også om hvordan et kursusforløb kan tage sig ud i praksis. I
den forbindelse har det været interessant at stå mere eller mindre
på sidelinjen og iagttage hvordan Lene og Jette har grebet tingene
an. Det kan godt være de ikke har gjort de samme iagttagelser af
undervisningen og deltagerne som jeg har, men vi har i det mindste
været tilstede i det samme rum på samme tid. Derfor har det været
interessant at se hvilke iagttagelser teamet har gjort sig og behandlet
kollektivt på teammøderne, og hvilke iagttagelser de ikke har behandlet.
Hvis jeg skal beskrive hvilket billede jeg har lige nu af teamet
og deres arbejde med teamteaching vil jeg fremdrage fire aspekter:
den pædagogiske tilrettelæggelse, teamets forståelse af begrebet
forstyrrelse, forskellene mellem Lene og Jette, og fokus på svage
deltagere. Disse fire aspekter vil jeg kort ridse op i det følgende.
Mit overordnede indtryk af teamets pædagogiske tilrettelæggelse
er rimelig positivt når jeg sætter det i forhold til deltagernes
umiddelbare reaktioner og udmeldinger. Det virker som om deltagerne
får noget ud af det men om de konkret kan bruge det når de kommer
hjem på deres arbejdsplads og befinder sig i deres vante tillidsmandsrolle,
kan jeg af gode grunde ikke vide. Men teamets pædagogiske intentioner
og metoder virker som sagt meget fornuftige, også når man tager
i betragtning at det er et kort forløb hvor det kan være svært at
skabe de store udviklinger. Især er jeg begejstret for teamets vægt
på praksisøvelser som ikke alene giver deltagerne lejlighed til
at afprøve teorien i praksis men også inddrager deltagernes erfaringer
fra deres respektive arbejdspladser. Dette ser jeg som en stor styrke
og et vigtigt element i bestræbelsen på at skabe sammenhæng mellem
kursus og arbejde. Også teamets evne til at supplere teorien med
praksiseksempler fra deltagernes fag samt evne til i det hele taget
at indfange stemninger og energi i rummet, hører til de absolut
positive oplevelser. Endelig virker brugen af dagbøger effektiv
og som et meget personligt redskab for den enkelte deltager. Samtidig
giver teamet tid og rum til at denne dagbogsskrivning kan finde
sted, og der bliver også løbende stillet spørgsmål til individuel
refleksion.
Teamets pædagogik er bundet op omkring de tre begreber tid, kærlighed
og forstyrrelse, hvilket jeg i det store og hele synes fungerer
godt over for deltagerne. Hvis jeg derimod vender læringsbegreberne
mod teamet selv, så oplever jeg ikke at de efterlever det i samme
grad som med deltagerne. Ikke at teamet på noget tidspunkt har sagt
at de har intentionen om at måle sig selv ud fra disse begreber
(det er mig der bringer forstyrrelsen på banen på det andet teammøde,
side 36), men det undrer mig nu alligevel
at de ikke på samme måde interesserer sig for deres egen læring
på kurset. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg ikke har udtrykt
mig klart nok, og at teamet derfor ikke har koblet diskussionen
af begrebet forstyrrelse med diskussionen af deres egen læring på
kurset. I hvert fald er deres forståelse af forstyrrelsesbegrebet
noget anderledes defineret end når de omtaler den over for deltagerne.
På den ene side bliver forstyrrelsen opfattet negativt som
modstand og trussel fra deltagerne og teamet undgår dette for ikke
at blive irriteret eller tabe ansigt. På den anden side bliver forstyrrelsen
opfattet positivt som feedback og kollegial supervision men dette
skal helst foregå bag lukkede døre for at bevare autoriteten over
for deltagerne.
I løbet af de tre dage jeg har været
sammen med teamet har jeg fået et godt indtryk af hvordan de arbejder
sammen og hvordan de adskiller sig fra hinanden. Overordnet set
synes jeg de har et glimrende samarbejde hvor de i de fleste tilfælde
formår at udnytte hinandens ressourcer på en konstruktiv måde. De
har hver især gode faglige og menneskelige kvaliteter som de ofte
får bragt med ind i det gensidige samarbejde. Dog har jeg nogle
gange observeret en form for magtspil Lene og Jette imellem hvor
deres forskellige styrker ikke får lov til at udfolde sig i samme
grad. Hvis jeg kort skal beskrive forskellen mellem Lene og Jette
består den i at Lene er den lidt tilbagelænede, eftertænksomme og
fagligt dygtige teoretiker, mens Jette er den mere fremstormende,
intuitive og kreative praktiker. De er begge gode til at skabe sammenhæng
mellem teori og praksis og til at supplere deres egne erfaringer
i formidlingen til deltagerne. Og så bruger de begge to humoren
i samværet med hinanden og deltagerne. Magtspillet kommer til udtryk
ved at Lene nogen gange kommer til at positionere sig i en mereværdspol
ved at fremstå som ledertypen der skal have det sidste ord og ikke
altid overlader ansvaret til Jette. Samtidig er Jette med til at
fastholde denne position ved at hun går over i en mindreværdspol
idet hun i hvert fald verbalt godtager Lenes ord og kører med på
hendes meninger. Trods dette magtspil hersker der imidlertid en
umiddelbar tryghed i teamet hvor der som tidligere nævnt er plads
til at den enkelte kan udfolde sine evner i et konstruktivt samspil
med den anden.
Det sidste aspekt omkring teamets fokus
på svage deltagere er jeg blevet opmærksom på fylder meget i teamets
bevidsthed og på teammødernes indhold. Man er en ’svag’
deltager når man gør sig bemærket ved ikke at sige noget,
komme med modsigelser og uklare udmeldinger eller på anden måde
stå uden for det normale fællesskab. Imidlertid mener jeg det er
vigtigt at se på hvorfor de tilsyneladende ’svage’ deltagere
udviser svaghedstegn. Og i den forbindelse tror jeg også man skal
være meget varsom med at tolke alt for meget på deltagernes adfærd
i al almindelighed. Det kunne jo for eksempel tænkes at grunden
til at nogle af disse svage deltagerne ikke siger så meget eller
på anden måde holder sig tilbage ligger i at de ikke kan komme til
for de stærke deltagere. På den måde kan problemet lige såvel siges
at ligge hos de stærke deltagere ved at de ikke giver de svage plads
til deltagelse i fællesskabet. Teamet forklarer at det markante fokus på deltagerne i almindelighed
og de svage i særdeleshed skal ses i lyset af vigtigheden af at
alle deltagere får en positiv oplevelse med sig hjem. Denne
oplevelse prøver teamet at skabe dels gennem undervisningen, dels
gennem støtte til de deltagere som føler sig usikre. Men for teamet
hersker der hele tiden en balance for hvor meget de skal gå ind
og påvirke den enkelte deltager for at få vedkommende på ret kurs
igen. Således gælder det om at foretage en tilpas forstyrrelse af
deltagerne. Et eksempel på en vellykket forstyrrelse af deltagerne
var for eksempel øvelsen med samværsregler, hvor teamet fik inddraget
de svage personer.
Til slut vil jeg kort kommentere de metoder jeg indtil nu har benyttet
mig af til at registrere observationer og skabe dialogsituationer.
Når jeg ser tilbage på det falder det mig nemlig i øjnene at mine
intentioner med at anvende fotografering ved hjælp af polaroidbilleder
ikke er lykkedes helt efter hensigten. Dels var den noget forstyrrende
situation da jeg tog et billede i undervisningen ekstrem pinlig,
dels synes jeg ikke jeg formåede at få nok ud af de billeder jeg
trods alt fik taget. Som jeg ser det nu så har det båret tydeligt
præg af at jeg ikke har været godt nok forberedt på hvad jeg ville
opfange, hvordan jeg ville gøre det og ikke mindst hvad jeg helt
konkret ville bruge det til på teammøderne. Derfor synes jeg ikke
det har haft nogen egentlig effekt i min feedback til teamet, andet
end at det har været en anderledes måde at formidle en observation.
Jeg ved ikke på nuværende tidspunkt om jeg helt skulle have droppet
fotograferingen for det gjorde immervæk en forskel, men jeg er dog
ikke helt klar over hvad denne forskel reelt har betydet.
Anderledes positivt forholder det sig imidlertid med brugen af
diktafon og videobåndoptager. Jeg synes det har virket fint at jeg
på den måde har fået registreret teamets møder med både lyd og film,
dels fordi jeg har fået lavet en slags backup af det talte sprog
(eftersom der både er mikrofon på diktafon og på videobåndoptager),
dels fordi jeg har mulighed for at tolke på kropsproget i den efterfølgende
analyse. Ligeledes synes jeg at min idé med også at optage teamets
små dialoger i pauserne var et godt påfund jeg fandt på i selve
situationen og således ikke havde planlagt hjemmefra. Det har i
hvert fald givet mig mulighed for at indfange de mere spontane reaktioner
af teamet på arbejde, så jeg ikke kun sidder tilbage med registreringer
af de mere formelle udtalelser på teammøderne. Sidst men ikke mindst
vil jeg fremhæve optagelserne af mine egne refleksioner på diktafon.
Dette har været et fantastisk og ganske uvurderligt værktøj for
mig under kurset. Det har været en nem måde at få tømt mit hoved
for indtryk inden næste dag og samtidig en god måde at forberede
mig på til næste dags observationer.
Hvad brugte jeg tiden til efter kurset?
Efter mine intense og energikrævende oplevelser på kurset har jeg
haft et behov for at få det hele lidt på afstand, da jeg nærmest
har følt mig blind når jeg forsøgte at sætte fokus på det. I den
tid har jeg derfor haft stor gavn af at være sammen med specialeklyngen
kommunikation og ikke mindst min skrivegruppe på pædagogik. Det
har været en hjælp at skulle tvinge sig selv til at formidle oplevelserne
til nogen som ikke har været til stede og kunne stille de gode,
kritiske spørgsmål. Det har givet mig nye vinkler at se kurset og
problematikkerne på og ikke mindst mod på at fortsætte.
Efter et stykke tid hvor observationer, lyd- og videooptagelser
har ligget uberørt hen gav jeg mig til at se nærmere på dem. Jeg
har fået renskrevet mine mange nedskrevne notater fra undervisningen
og gennemset videooptagelserne fra teammøderne. I den forbindelse
har jeg udarbejdet en nøje registrering af hvor på videobåndet der
sker hvad og hvor jeg umiddelbart synes der er noget interessant
at analysere på. Jeg har således valgt ikke at foretage en total
og fuldstændig ordret transskribering af teammøderne men blot et
oversigtsgivende referat hvor jeg efterfølgende hurtigt kan finde
relevante sekvenser frem til nøjere eftersyn. Dette har for mig
været et fornuftigt valg da en transskribering ville have taget
alt for lang tid og med risikoen for at meget af det senere ikke
ville blive brugt. Som det allerede er kommet til udtryk i rapporten
valgte jeg senere at transskribere udvalgte sekvenser men det var
først efter bearbejdningen af mit andet møde med teamet, hvor jeg
havde et klarere billede af hvad jeg specifikt ville trække frem
og analysere på.
I det store og hele kan man sige at jeg har brugt tiden efter kurset
til at bearbejde indtryk og holdninger til hvad jeg synes om kurset,
teamets dispositioner og handlinger. På den måde har det været et
spørgsmål om at finde mit eget ståsted og ikke mindst forsøge at
reducere kompleksiteten som kursusoplevelsen i høj grad kan siges
at være et udtryk for. Man kan sige at målet med denne mellemperiode
har været dels at skabe overblik til at analysere, dels at skabe
et udgangspunkt for min næste konfrontation med teamet. Denne konfrontation
har jeg som tidligere nævnt foreslået teamet kunne fungere ved at
jeg deltog på anden del af kurset. Dette er imidlertid ikke blevet
tilfældet hvilket for mig at se i hvert fald skyldes to ting. For
det første har Lene og Jette givet udtryk for at de ikke havde det
overskud det ville kræve at have mig med qua den øgede vægt på deltagerindflydelse.
For det andet har jeg selv følt at jeg ikke havde det fornødne overblik
over empirien til at bruge mine iagttagelser konstruktivt på kursets
anden del. Jeg oplevede hele feltet jeg var blevet en del af som
utrolig kompleks og havde således et behov for at reducere kompleksiteten
for overhovedet at kunne navigere i dette kaos. Retrospektivt set
var denne kompleksitetsfølelse reel nok men jeg tror at jeg i højere
grad skulle have påvirket teamet og ikke mindst mig selv til at
deltage på anden del alligevel. Selvom jeg havde en følelse af manglende
overblik tror jeg det ville have været gavnligt at være med. Måske
skyldtes det min ikke helt bevidste stræben efter at kontrollere
mit eget forløb for at undgå selv at blive forstyrret i samværet
med teamet. En interessant tanke set i lyset af min egen kritik
af teamets forhold til forstyrrelsesbegrebet og dens iboende mulighed
for udvikling. Det spændende foregår måske netop dér hvor man ikke
har det fulde overblik!
Planlægning af feedbackmøde
I stedet for at deltage på andel del af kurset har teamet og jeg
besluttet at vi skal mødes et par timer når de har afsluttet hele
kursusforløbet. På dette møde skal jeg så fortælle Lene og Jette
om mine observationer fra første del af kurset, få deres feedback
og i fællesskab med dem diskutere relevante temaer i relation til
teamteaching. På den måde er min intention dels at forstyrre teamet
med mine iagttagelser, dels at forstyrre mit billede af teamet for
på den måde at skabe ny indsigt og viden. På et tidspunkt havde
jeg desuden en ambition om at benytte mig af en kreativ metode til
at skabe en dialog mellem teamet og mig. Jeg havde fået en idé om
at lave en tegning over mulige konflikter og modsætninger i kursusfeltet,
og få Lene og Jette til at lave hver deres tilsvarende tegning.
Med udgangspunkt i disse tre tegninger ville jeg forsøge at skabe
en konstruktiv dialog som dernæst skulle udvikle sig henover resten
af mødet. Jeg har imidlertid valgt ikke at lave nævnte kreative
indslag med tegninger da jeg ikke føler jeg har modet og overblikket
til det. Jeg tror ganske enkelt at det vil forstyrre mig selv for
meget til at jeg samtidig kan deltage i dialogen.
Jeg har en forventning om at mødet skal give mig en fornemmelse
af om mit billede af teamet har noget på sig ved at høre og se teamets
reaktioner på det. I den forbindelse vil jeg komme ind på nogle
af de modsætninger jeg har observeret. Derudover vil jeg gerne have
en mere overordnet diskussion med teamet om specialets tema ”læring
i team”. Mødet foregår hos teamet i Organisationen, er sat
til to timer og vil ligesom på kurset blive optaget på både diktafon
og video.
Jeg har tilrettelagt feedbackmødet ved at jeg har defineret nogle
forskellige temaer som teamet og jeg i fællesskab skal snakke ud
fra. Disse temaer handler dels om underviserarbejdet på det konkrete
kursus, dels generelt om læring i team. Ind imellem vil jeg komme
med nogle af mine observationer fra kurset som det er meningen at
teamet skal kommentere, ligesom det ofte danner rammen for et tema.
Jeg vil indlede med at få teamet til at fortælle om hvordan det
gik på anden del af kurset for på den måde at få dem selv hurtigt
på banen. Nedenfor er angivet de valgte temaer i den rækkefølge
jeg har tænkt mig at komme ind på dem. Temaerne er fremkommet ud
fra hvilket indtryk jeg på nuværende har af hvilke aspekter der
henholdsvis fremmer og hæmmer læringen.
Interessenter
Her vil jeg komme ind på de relationer der eksisterer mellem aktørerne
Lene, Jette, Fagforeningen, Organisationen og deltagerne. Jeg har
på forhånd lavet fem sedler hvor hver af de fem aktører står skrevet
på. Det er så tanken at Lene og Jette skal flytte rundt på aktørsedlerne
samtidig med at de snakker om relationer, udfordringer og konflikter.
(Dette tema kom jeg imidlertid ikke ind på alligevel da jeg i selve
situationen vurderede at det ikke passede ind i den igangværende
dialog).
Projektion af køn
Her vil jeg starte med at læse højt af mine iagttagelser i forbindelse
med teamets overvejelser omkring feedback til svage deltager (sekvens
1 side 23). Alt efter hvordan teamet reagerer har jeg spørgsmål
omkring stærke deltagere, hvordan de forholder sig til at hovedparten
af deltagerne er kvinder og hvordan de foretager deltagerobservationer.
Ledelse
Her vil jeg starte med at læse et citat fra andendagens teammøde
omkring planlægning af bakspejlet (sekvens 4 side 32) for at skildre min opfattelse af forskellen
mellem Lene og Jette. Alt efter hvordan teamet reagerer har jeg
spørgsmål omkring teamets brug af hverdagssprog og teamets syn på
deres samarbejde. Endvidere kan jeg bede dem om at beskrive hinandens
stærke og svage sider.
Forstyrrelse
Her vil jeg starte med at læse et citat fra tredjedagens teammøde
omkring forstyrrelse (sekvens 8 side 39)
for at prøve at komme teamets forståelse af begrebet lidt nærmere.
Alt efter hvordan teamet reagerer har jeg spørgsmål omkring hvordan
de vurderer om deltagerne skal forstyrres eller ej og i hvilket
omfang. Desuden vil jeg spørge ind til begrebet deltagerindflydelse.
Erfaringsbearbejdning
Her vil jeg forsøge at komme ind på begreber som evaluering, feedback,
supervision. Hvordan kommer man fra erfaringsudveksling til erfaringsbearbejdning?
Hvordan kan man bruge erfaringer til at uddrage læring?
Læring i team
Her vil jeg forsøge at starte en generel snak om læring, teamets
egne erfaringer og forudsætninger for at lære i et team. Jeg vil
inddrage et citat fra Organisationens målbeskrivelse. Endelig vil
jeg forsøge at komme ind på en snak om situationer hvor der er barrierer
for læring.
Toppen af siden
|