I det følgende præsenterer jeg en del af den teori
der har fulgt specialet fra udvælgelse af problemfelt gennem beskrivelse
og tolkning af empirien og nu som et vigtigt aspekt i den afsluttende
analyse. Som nævnt allerede i metodebeskrivelsen side 16 har den
franske sociolog Pierre Bourdieu været en stor inspirationskilde
til at begribe en kompleks virkelighed som kurset må siges at have
været. Jeg har kort været inde på hans videnskabsteoretiske tilgang,
men vil i det følgende komme lidt nærmere ind på nogle af hans centrale
begreber der efterfølgende vil blive anvendt i selve analysen. Samtidig
med denne begrebsgennemgang sætter jeg kurset ind i en større sammenhæng
dels for at skitsere hvilke relationer det indgår i, dels for at
beskrive det felt analysen opererer inden for.
Udover Bourdieu vil der gennem analysen blive inddraget
flere teoretiske perspektiver hvor jeg har fundet det hensigtsmæssigt
til behandlingen af de forskellige temaer. Afgrænsningen af disse
temaer er fremkommet gennem den foregående empiribeskrivelse og
skal ses som mit syn på hvilke aspekter der har den mest centrale
betydning for teamets læring. Temaerne bliver præsenteret i umiddelbar
forlængelse af gennemgangen af Bourdieus begreber og analysens overordnede
felt.