Bourdieu mener at samfundet ikke skal forstås ved individer men
ved felter. Drivkraften i feltet er magt eller retten til at definere
feltet, og denne ret afhænger af hvilken position man som aktør
har i feltet. Et felt er et foranderligt område i samfundet hvor
mennesker og institutioner strides om noget, der er fælles for dem.
I relation til herværende empiri kan Organisationen betragtes som
det overordnede magtfelt hvor de forskellige underviserteam udgør
nogle underfelter. Organisationen sætter dagsordenen for teamets
praksis i feltet i og med at det er Organisationen der definerer
de objektive strukturer hvilket kursustyper, ansættelsesforhold
og uddannelse for eksempel er et udtryk for. Disse objektive strukturer
er på én gang en ramme for teamets udfoldelsesmuligheder samt en
måde hvorpå den tilsigtede kvalitet i for Organisationens virksomhed
søges opnået. De objektive strukturer kan ikke umiddelbart ændres
men teamets valg af undervisningsmetoder er i princippet fri når
blot den anvendte metode lever op til den ønskede kvalitet for kurset
og medfører den rette effekt for deltagerne.
Indenfor ethvert felt er der positioner som hver især angiver for
eksempel en plads i det strukturelle hierarki der uvægerligt opstår
og eksisterer i et underviserteam, og Bourdieu mener at man i analysesammenhæng
må se feltet som et netværk af objektive relationer mellem forskellige
positioner. En position er den plads i det formelle hierarki som
struktureres af de objektive relationer mellem agenterne, eksempelvis
om man er fastansat i Organisationen eller har et mere perifert
tilhørsforhold som udefrakommende underviser eller konsulent.
Hvordan man som underviser agerer i feltet og skaber sig mulighed
for indflydelse afhænger dels af den position man indtager indenfor
de objektive strukturer, dels at man har en sans for feltets spilleregler
og krav. Denne sans for spillet er indlejret i underviserens habitus.
Habitus er knyttet til underviserens personlighed som systemer af
dispositioner, og etableres via socialisation og grundlægges gennem
de vaner der tilegnes i familie, arbejde, fritid og så videre. Habitus
er orienteret mod praksis og erhvervet gennem praksis hvilket Bourdieu
forklarer med at habitus er socialiseret subjektivitet. Underviserens
erfaringer aflejres efterfølgende i den kropslige habitus der på
denne måde udvikles til et ubevidst handlingsmønster.
Selvom det godt kunne se sådan ud så fungerer habitus ikke som
en uforanderlig skæbne, men derimod som et åbent system af holdninger
der hele tiden udsættes for ydre og indre påvirkninger, der enten
forstærker eller ændrer habitus. Habitus kan påvirkes og ændres
men det vil i så fald være en proces der foregår over lang tid og
under konstant påvirkning af de objektive strukturer. Det er relationen
mellem de objektive strukturer og de kropsliggjorte strukturer i
habitus der er central i en analyse af den sociale virkelighed i
teamet.
Det vigtige er at man som underviser hverken kan løbe fra sin sociale
position eller sin habitus. Forandringer i et felt og i aktørernes
habitus sker dog over forskellig tid. Habitus tager længst tid at
ændre på fordi der tolkes gennem noget etableret subjektivt. Hvis
felt og habitus stemmer overens vil de gensidigt reproducere hinanden,
det vil sige underviserens handletilskyndelser vil passe som hånd
i handske med den sociale virkelighed. Ved for stor forskel mellem
habitus og felt opstår der imidlertid magtkampe mellem det etablerede
og det foranderlige, fordi underviseren skal lægge afstand til noget
indlejret og ubevidst.
Kampen om at positionere sig i feltet er en kamp om hvem der besidder
mest af den gældende kapital. Kapital er symbolske og materielle
ressourcer og overordnet skelner Bourdieu mellem kulturel, social
og økonomisk kapital. Kulturel kapital er sprogbrug og fortrolighed
med finkultur som Bourdieu også kalder informationskapital. Social
kapital er slægtskaber, venskaber og andre sociale netværk. Endelig
er økonomisk kapital ejendom, indtægt, formue osv. På tværs af disse
kapitalformer bruger Bourdieu betegnelsen symbolsk kapital som typisk
er den kapitalform de andre kapitalformer manifesterer sig i. Man
benytter sin kapital til at udøve magt og indflydelse i feltet,
og derfor anskuer Bourdieu konflikterne indenfor felter som udtryk
for retten til at værdisætte forskellige kapitalformer. Bourdieu
illustrerer kampene i feltet med følgende spilmetafor:
Det er styrkeforholdet mellem spillerne, der i et givet
øjeblik definerer feltets struktur. For at illustrere hvad jeg mener,
kan man sige, at hver spiller foran sig har en stak jetoner i forskellige
farver, der svarer til de forskellige former for kapital, vedkommende
råder over. Det betyder, at vedkommendes relative styrke i spillet,
vedkommendes position i spillet og generelle strategiske
orientering (…) både afhænger af mængden og arten af jetoner,
med andre ord sammensætningen af vedkommendes kapital forstået som
volumen og struktur. (…) Hertil kommer, at den enkelte spillers
strategier og spillestil ikke kun udtrykker sammensætningen af vedkommendes
kapital i et givent øjeblik og dermed chancerne for at få
gevinst i spillet, men også afspejler en udvikling i tid
af kapitalens volumen og struktur, det vil sige vedkommendes sociale
løbebane og de holdninger (habitus), der har udkrystalliseret sig
gradvis i mødet med de objektive chancer for at få gevinst. (Bourdieu
og Wacquant 1996, s.86)
I denne analyse vil jeg kun komme ind på undervisernes overordnede
magtfelt i forbindelse med at jeg ser nærmere på teamets relationer
til andre undervisere i feltet. Men jeg kommer ikke med en detaljeret
analyse af hvordan det overordnede magtfelt er konstrueret da denne
del af teamets praksis ikke har været i fokus for specialet. Jeg
har nævnt det overordnede magtfelt her dels for at skildre at det
er et aspekt jeg er klar over har betydning for teamets praksis
og læring, dels for at definere det felt analysen placerer sig inden
for. Når det er sagt skal det retfærdigvis nævnes at gennemgangen
af de valgte analysetemaer til sammen giver et nuanceret billede
af centrale dele af det overordnet magtfelt med udgangspunkt i et
konkret underfelt, men altså ikke på nogen måde et fyldestgørende
billede. Nedenfor følger en beskrivelse af analysetemaerne og deres
relevans for problemformuleringen.
Fagligt indhold i teamet
Det der skaber læring i teamet er for mig at se det der får underviserne
til at reflektere over egen praksis og overveje hvordan denne praksis
gavner kurset og deltagerne. Undervisernes praksis handler blandt
andet om at definere og skabe et fagligt indhold i kurset som medfører
at deltagerne kan bruge det i deres daglige arbejde. Derfor er det
relevant at se på hvad det er for et fagligt indhold der fylder
snakken i teamet. I den forbindelse har jeg valgt at fokusere på
to aspekter som er deltageromsorg og samspil mellem kursus og arbejde.
Jeg har med vilje valgt ikke at analysere det forhandlingstekniske
aspekt da det efter min opfattelse ikke har haft samme indvirkning
på teamets arbejde på det konkrete kursus som det har været tilfældet
med de to andre aspekter.
Indbyrdes forhold i teamet
Teamets diskussioner og overvejelser i forbindelse med de to aspekter
har i den grad sat sit præg på det indbyrdes forhold imellem Lene
og Jette. En analyse af dette magtforhold er central for problemformuleringen
da teamets håndtering af konflikter, uoverensstemmelser og uklarheder
har betydning for undervisernes mulighed for læring. Det er et spørgsmål
om hvordan den enkelte underviser får bragt sin viden og holdninger
på banen, skabt plads for egen udfoldelse og udvikling samt mulighed
for at definere det faglige indhold i teamet. I forlængelse af det
forrige tema er det derfor interessant at se på hvordan teamet håndterer
tolkningen af deltageradfærd og samspillet mellem kursus og arbejde.
Måden de håndterer det på har i den sidste ende betydning for den
enkeltes læring i teamet. I analysen kommer jeg ind på nogle af
de aspekter der skaber henholdsvis konflikt og harmoni i teamet
og hvordan de kommer til udtryk i den konkrete praksis.
Undervisernes position i feltet
Et tredje forhold der har betydning for underviserens læring i
team er hvordan viden og erfaringer fra egen kursusvirksomhed bliver
bragt ind i feltet med de øvrige undervisere og teamet. De forskellige
team er alle underlagt samme overordnede betingelser, de har alle
oplevelser med at definere og skabe fagligt indhold, og sidst men
ikke mindst er de alle påvirket af indbyrdes magtforhold i teamet.
Hver især har underviserne forskellige og eventuelt modstridende
erfaringer med at arbejde i team. Disse erfaringer kunne være udgangspunkt
for læring hvis de blev udvekslet og bearbejdet i fællesskab, hvorfor
viljen og evnen til vidensdeling på tværs af team er central for
underviserens læring i team. I analysen ser jeg på hvordan denne
vidensdeling hæmmes og fremmes af forskellige aspekter og kommer
specifikt ind på deltagelse i et praksisfællesskab som medium for
læring.
Forstyrrelse og konfliktfyldte relationer
I det sidste tema forsøger jeg at samle analysen omkring forstyrrelsesbegrebet
som jeg har fokuseret en del på i empirien. Begrebet indgår ikke
alene i Lene og Jettes læringsforståelse over for deltagerne, det
er efter min opfattelse også et begreb der er centralt for læringen
i teamet. Ikke desto mindre viser empirien at teamets forståelse
af begrebet er forskellig afhængigt af om de ser det i forhold til
deltagerne eller teamet selv. I analysen ser jeg på denne forskellighed
og fokuserer min egen forståelse af begrebet på de forhold man som
underviser er en del af. En vigtig pointe i den forbindelse er at
viljen og modet til at konfrontere forstyrrelsen er et vigtig aspekt
i underviserens muligheder for læring i team både i forhold til
det faglige indhold, det indbyrdes forhold og positionen i feltet.
Toppen af siden
|