Deltageromsorg
Som tidligere beskrevet observerede jeg på kurset at Lene og Jette
havde et markant fokus på deltagerne når de holdt teammøder om aftenen.
De brugte meget tid på at forholde sig til hvordan deltagerne havde
det, hvem der skilte sig ud fra mængden og ikke mindst hvilke tiltag
teamet skulle gøre for at få de såkaldt svage deltagere på banen
igen. Dette blev blandt andet begrundet i at teamet skulle sikre
at alle deltagerne kom ”hele” hjem fra kurset. Et af
tiltagene over for deltagerne i denne forbindelse var øvelsen med
samværsregler som gav den enkelte deltager mulighed for at italesætte
hvilke ting der skulle til for at man kunne lære noget. Samlet set
gav teamet udtryk for en stor deltageropmærksomhed med efterfølgende
omsorg for de svage, hvilket jeg ser som udtryk for et ønske om
og et ansvar for at favne alle deltagerne så de kunne få en god
og brugbar kursusoplevelse med sig hjem.
Jeg har valgt at sætte fokus på denne deltageropmærksomhed fordi
jeg mener Lene og Jette på den måde skaber en bestemt kultur. Denne
kultur er interessant og på mange måder typisk for det felt teamet
er en del af, men den er også modsætningsfyldt og ikke mindst determinerende
for teamets handling i praksis. Den måde Lene og Jette opfatter
og forstår deltagerne på fortæller med andre ord noget om hvordan
de ser sig selv som undervisere og påvirker i sidste ende den måde
de reflekterer over egen praksis.
Uden at gå nærmere ind i en redegørelse og definition af kulturbegrebet
vil jeg indledningsvis skildre hvordan jeg ser kulturen som modsætningsfuld
i Lene og Jettes tilfælde. Inspireret af Katrin Hjorts brug af gruppepsykologen
W. R. Bion vil jeg karakterisere teamets kultur som tilhørende elementer
fra både en omsorgskultur og en kampkultur. Omsorgskultur definerer
Katrin Hjort som en kultur der lægger vægt på begreberne godt og
ondt, og hvor der skelnes mellem hjælpere og hjælpeløse der skal
hjælpes af hjælperne. Kampkulturen derimod lægger vægt på begreberne
stærk og svag og skelner mellem vindere og tabere (Schramm-Nielsen,
1996).
Jeg mener på den baggrund at Lene og Jette definerer sig inden
for begge ovennævnte kulturformer ved at de både forsøger at drage
omsorg for de svage deltagere, de netop har defineret fra de stærke
deltagere, og forsøger at distancere sig fra deltagerne for at bevare
autoriteten i feltet. Teamet ser sig som nogen der i kraft af deres
personlighed og faglige kvalifikationer skal tage hånd om de svage
og give dem den hjælp de har brug for, fordi teamet har det der
skal til og fordi de føler et ansvar for at yde hjælp. Samtidig
føler teamet at deres position i feltet hele tiden er i fare for
at blive svækket hvorfor der ligger et latent behov for at retfærdiggøre
positionen og tilstedeværelsen i feltet. Denne retfærdiggørelse
sker blandt andet ved at skabe et vinder/taber-forhold til deltagerne
for hele tiden at være mere værd end dem. Det er med andre ord ikke
nok at have fokus på og give omsorg for de svage deltagere. Det
er også nødvendigt at sørge for at de ikke-svage ikke bliver for
stærke så de udgør en trussel for teamets magtposition.
Der kan være mange grunde til at denne dobbeltkultur eksisterer
i teamet, men jeg mener at det vigtigste aspekt i den forbindelse
skal findes ved at se nærmere på hvilke dispositioner der kræves
for at positionere sig i underviserfeltet. Begge dele peger hen
på at se nærmere på kønnet som et vigtigt element i feltets struktur,
da jeg mener kønnet spiller en vigtig rolle for værdisætningen af
kapital og underviserens habitus. Som så mange andre felter i arbejdslivet
er underviserfeltet domineret af det mandlige herredømme. Dette
kommer jeg ind på om lidt men først vil jeg kort karakterisere kønnet
i det konkrete kursusfelt.
Kønnet i det konkrete kursusfelt
Som nævnt i præsentationen af forhandlingskurset var det lavet
for en fagforening inden for social- og sundhedssektoren. Denne
sektor er ikke overraskende domineret af kvinder hvilket deltagersammensætningen
bar tydeligt præg af, eftersom 15 ud af 16 deltagere var kvinder.
Dette billede bliver kun yderligere forstærket ved at teamet som
bekendt er kvinder. Alt i alt et kvindedomineret kursus på både
deltager- og underviserside. Denne overrepræsentation af kvinder
hænger sammen med at det primære arbejdsområde inden for social-
og sundhedssektoren handler om at hjælpe andre og give omsorg. Dette
er værdier der i den almindelige hverdagsopfattelse opfattes som
noget kvindeligt.
Traditionelt og gennem historien er kvinden ikke alene blevet opfattet
som værende mindre værd end manden, men også fremstillet som havende
egenskaber der står i modsætning til mandens. Typisk oplever man
derfor karakteriseringen af kvinder og mænd som en opremsning af
modsætningspar: svag/stærk, blød/hård, intuition/intellekt, følen/tænken
osv. Derudover vurderes præstationer af den ene eller anden art
ofte forskelligt alt efter om det er en mand eller en kvinde der
har udført den. Den danske sociolog Yvonne Due Billing mener at
kvinder er bærere af en anden rationalitet end mænd og beskriver
denne rationalitet som en ansvarlighedsrationalitet:
Denne rationalitet bliver undertiden beskrevet som
en anden form for moral, blandt andet drejer det sig om evnen til
at tage sig af andres behov. At kvinder udvikler en evne til behovsorienteret
kommunikation er selvklart mest synlig i mor-barnrelationen. Hvis
man accepterer idéen om de forskellige rationaliteter er det muligt
at forstå hvorfor kvinder ofte vælger at arbejde inden for områder
som har med mennesker at gøre: det sociale, det humanistiske og
service.” (Due Billing 1997, s. 6)
Det faktum at kvinder traditionelt har været socialiseret til værdierne
i familielivet forklarer dels at det er nærliggende for en kvinde
at være omsorgsfuld, betjene andre og være emotionel i relationen
til andre mennesker, dels at kvinderne på den måde er oppe imod
mere mandlige værdier der gør sig gældende i arbejdslivet. Derfor
skal Lene og Jette både opfylde feminine og maskuline værdier i
deres arbejde som undervisere. Det kan skabe en konflikt mellem
den kvindelige omsorgsrolle eller ansvarlighedsrationalitet og de
forventninger der ligger i at være voksenunderviser og formidle
en teoretisk faglighed.
Jeg mener imidlertid ikke det forholder sig sådan at omsorgsbegrebet
entydigt kan defineres som noget kvindeligt – i hvert fald
ikke i traditionel forstand. Lektor ved Københavns Universitet Tine
Rask Eriksen har undersøgt hvilke sociale og kulturelle forandringer
der er sket fra starten af forrige århundrede og frem til i dag
inden for de kvindelige omsorgsuddannelser og kommer blandt andet
frem til at omsorgsbegrebet i dag omfatter både en kvindelig og
en mandlig logik. Omsorgskoderne er socialt betingede, førbevidste
og socialiserer mod en bestemt indstilling for relationer mellem
mennesker. Dette kommer til udtryk gennem en dobbeltstruktureret
omsorgshabitus. På den ene side er der tale om en kønnet omsorgshabitus
funderet i en kvindelig logik om at nære krop og liv ved at tilsidesætte
sig selv, at være til stede kropsligt og mentalt, at være empatisk
og nærværende, at tage ansvar for andre og at dele andres liv og
lidelse. På den anden side er der tale om en behandlingsrettet habitus
funderet i en mandlig logik om at kontrollere krop og liv ved at
udgrænse det kropslige og inkorporere nogle sproglige, rationelle
og abstrakte dispositioner vedrørende det at yde omsorg. (Tine Rask
Eriksen, I: Petersen 1995, s. 139ff)
På trods af at omsorgsbegrebet ikke (længere) udelukkende indeholder
en kvindelig logik, så er omsorgsarbejde ikke desto mindre et erhverv
domineret af kvinder. Dette kan Bourdieu forklare ved at kønnet
og dets positioner er dybt forankret i habitus i den vestlige verden.
Den tydeligste manifestation af dette er i forholdet til magt hvor
mænd traditionelt opfattes som værende givere og tagere af magten,
mens kvinders rolle snarere har været symboler på mændenes indbyrdes
magt og prestige. Dette er grunden til at de fleste magtfulde erhverv
udfyldes af mænd, mens kvinder befinder sig i mere underordnede
stillinger der for eksempel har med service og omsorg at gøre. Ifølge
Bourdieu er det begge køns habitus der strukturerer og struktureres
af dette mønster. På den ene side fordrer de objektive relationer
at maskuline egenskaber knyttes til magtfulde positioner i samfundet,
eksempelvis at tage hurtige beslutninger, løse konflikter osv. På
den anden side legitimeres det mandlige herredømme af agenternes
habitus fordi både mænd og kvinder opfatter det som noget selvfølgeligt,
der ikke bliver problematiseret.
Der eksisterer med andre ord en dobbelt legitimering af det mandlige
herredømme ved at det både manifesterer sig i de objektive sociale
strukturer i forbindelse med stillingsbesættelser, og i de subjektive
mentale strukturer i habitus hos begge køn. Det må siges at være
en temmelig stærk form for legitimitet der ligger bag det mandlige
herredømme, eftersom der tilsyneladende slet ikke er nogen der bestrider
legitimiteten endsige kommer på den tanke at den overhovedet behøver
at blive legitimeret. Og det er på trods af at det mandlige herredømme
i bund og grund ”blot” er en social konstruktion. Når
jeg sætter blot i anførselstegn er det for at antyde at eftersom
herredømmet er socialt konstrueret kunne det rent hypotetisk konstrueres
anderledes. Samtidig er jeg klar over at sociale konstruktioner
ofte er utrolig determinerende og nærmest umulige at ændre. Men
det forklarer ikke hvorfor det generelt godtages at de maskuline
værdier er de dominerende. Svaret skal derimod findes i Bourdieus
begreb symbolsk vold. Symbolsk vold er en betegnelse for en sproghandling
der legitimerer en position som højere end en anden i hierarkisk
sammenhæng. Pointen ved dette er at positioneringen anerkendes af
både den som bruger symbolsk vold og de som sproghandlingen er orienteret
mod. Det vil sige at det kraftige udtryk ”vold” ikke
opleves som sådan af de implicerede:
Det handler om symbolsk vold som en speciel variant
af herredømme. Det er fejlagtigt at tro at dette sker ved tvang
eller begrænsning. Det handler om et pålagt samtykke der bliver
etableret gennem en afpresset anerkendelse der er resultatet af
at den undertrykte kun kan tænke og handle i de termer selve herredømmeforholdet
medgiver; det handler hverken om fysisk tvang eller om frivilligt
samtykke. (Callewaert og Petersen 1994, s. 26)
Den symbolske vold definerer med andre ord spillereglerne i feltet
der er domineret af det mandlige herredømme. Disse spilleregler
eller termer indbefatter blandt andet at kvinderne er nødt til at
følge en mandlig logik samtidig med den kvindelige hvis de vil være
med i kampen om den symbolske kapital i feltet. Det kræver med Trine
Rask Eriksens ord at kvinderne er udstyret med en dobbeltstruktureret
omsorgshabitus.
Kvinderne er derfor dels ude i en kamp for at vise sin berettigelse
i feltet ved at give udtryk for mandlige værdier, dels et forsvar
for sine egne kvindelige værdier der er indlejret i habitus. Som
kvindelig underviser er det altså et spørgsmål om at tilpasse de
kvindelige værdier til et underviserfelt der i bund og grund er
domineret af mandlige værdier. Denne tilpasning foregår ved at kvinderne
i højere grad end mændene bruger energi på at retfærdiggøre sig
selv. Det foregår både bevidst og ubevidst og kan for eksempel ske
ved at lægge vægt på kvalifikationer som de traditionelt set er
mænd overlegne. I Lene og Jettes tilfælde kommer det for eksempel
til udtryk gennem omsorgen for deltagerne hvilket for dem er en
naturlig måde at udfolde sin styrke på i feltet. For at komme på
banen og udfolde deres kvindelige styrke er det med andre ord nødvendigt
at der bliver defineret nogle svage man kan hjælpe og give omsorg.
På den måde kan man sige at Lene og Jette i bestræbelserne på at
retfærdiggøre sig selv skaber et behov for at deres styrke kan iværksættes.
Den praktiske sans
Lene og Jettes konkrete omsorgsarbejde med deltagerne på kurset
er ikke noget der udelukkende foregår som bevidste handlinger. Det
er som tidligere nævnt handlinger der er dybt indlejret i deres
habitus og som derfor ikke er noget de behøver tænke over at gøre
i praksis. De handler så at sige intuitivt med kroppen. Denne intuitive
handling i praksis betegner endnu et af Bourdieus mange begreber
– den praktiske sans – som er meget lig selve habitusbegrebet.
Indholdsmæssigt er de to begreber da også nærmest identiske blot
på to forskellige niveauer. Forskellen ligger i at den praktiske
sans er et deskriptiv-empirisk begreb og habitus er et begreb i
en teoretisk konstruktion. Alle menneskelige handlinger er baseret
på forskellige typer af blandinger af viden, men det er den praktiske
sans der er den grundlæggende. Den praktiske sans er en fornemmelse
for spillet, en overensstemmelse mellem habitus og felt (Callewaert
1997, s. 17 og 35).
Han (Bourdieu, red.) ser den praktiske sans som en
forkropsliggjort handlingsorientering som har inkorporeret de objektive
handlingsbetingelser sådan som de virkelig er, og ikke bare sådan
som de spontant eller systematisk opfattes af den handlende. (...)
Den praktiske sans som handlingsorientering passer til de objektive
handlingsbetingelser på en helt anden adækvat måde end alle de spontane
eller systematiske opfattelser af disse betingelser som den handlende
i givet fald giver udtryk for i tale. (Callewaert 1997, s. 18).
Man kan sige at man som underviser ikke oplever virkeligheden som
den ”virkelig er”, men det gør kroppen til gengæld.
Den praktiske sans gør at man som underviser alligevel handler i
forhold til ”den virkelige verden” og ikke til den verden
man troede man handlede i forhold til, og det skyldes netop at handlingsorienteringerne
er indlejret i kroppen. Den praktiske sans er altså er en fornemmelse
for hvad man som underviser ubevidst sætter i værk hos deltagerne.
Det er den praktiske sans der definerer hvad og hvordan man som
underviser kommunikerer med deltagerne og ikke mindst hvordan deltagernes
adfærd og kropssprog bliver tolket af underviseren. I Lene og Jettes
tilfælde er det altså deres praktiske sans der gør at de hele tiden
har fokus på deltagerne og navnlig tager hånd om de svageste af
dem som har brug for hjælp.
Det er dog ikke sådan at omsorgen for deltagerne udelukkende foregår
som ubevidste handlinger, men den praktiske sans, habitus og det
mandlige herredømme bidrager til en dybere forståelse for hvorfor
og hvordan denne omsorg tager plads i teamets samarbejde. Der skal
ikke være tvivl om at jeg opfatter det som en styrke at Lene og
Jette har denne udprægede deltageropmærksomhed og –omsorg.
Jeg ser det som et vigtigt element i bestræbelsen på at få alle
deltagere ”hele” hjem fra kurset og ikke mindst give
alle mulighed for at lære noget. En bagside ved denne deltageropmærksomhed
er imidlertid at de nogen gange kommer til at glemme de stærke deltagere.
Jeg vil ikke gå nærmere ind i det forhold, men blot nævne at det
kan skyldes at Lene og Jette ikke tør konfrontere og udfordre disse
deltagere i for stor grad. Som jeg ser det kunne det også være en
del af omsorgen at hjælpe de deltagere der har brug for hjælp i
form af større faglige udfordringer. En større grad af undervisningsdifferentiering
kunne måske være et kodeord for teamets videre (omsorgs)arbejde.
Et aspekt jeg ikke har været inde på i forbindelse med teamets
deltageromsorg er den konkrete arbejdsfunktion deltagerne på kurset
har til fælles: tillidsrepræsentant. Denne funktion er et vigtigt
aspekt i forståelsen af hvorfor nogle deltagere ganske tydeligt
har problemer som virker meget voldsomme. Associate professor ved
Roskilde Universitet Kirsten Weber har analyseret kvinders læreprocesser
i Fagbevægelsens Interne Uddannelsessystem og i den forbindelse
kommer hun ind på at der er mange tillidsrepræsentanter der ikke
holder længe i jobbet fordi de ikke kan holde mængden og karakteren
af konflikter ud. Ifølge Weber præger tillidsmandsarbejdet ikke
kun arbejdslivet men hele den pågældendes liv. Weber forklarer dette
pres på følgende vis:
Det er et gennemgående træk, at tillidsrepræsentanternes
opgaver er voksende, både i kvantitet og kompleksitet. De bliver
i stigende grad inddraget i den daglige arbejdstilrettelæggelse
på arbejdspladsen (...). Samtidig er væsentlig forhandlingskompetence
vedr. lønsystemer og overenskomster blevet decentraliseret, og en
række ny områder har fået øget prioritet. (Weber 1995, s. 112)
Hvis Webers iagttagelser ellers stemmer nogenlunde overens med
tillidsrepræsentanternes virkelighed virker det umiddelbart indlysende
at deltagerne tager oplevelserne med de svære tillidsmandsopgaver
med sig på kurset. Hvis det der virker svært i dagligdagen, for
eksempel lønforhandling, også er det der opleves som en uoverkommelig
opgave på kurset, så er det ikke så underligt at de kommer til at
virke svage i teamets øjne. Også ud fra den betragtning kan man
altså sige at Lene og Jettes markante fokus på deltageromsorg er
nødvendig men vel sagtens også ressourcekrævende.
Jeg er ikke gået nærmere ind i en beskrivelse af hvordan henholdsvis
Lene og Jette griber omsorgen an men blot set det som en handling
eller fokus teamet som et hele har udført. Dog vil jeg kort karakterisere
forskellen på deres tilgangsmåde ved at Lene er den forsigtige af
dem der går indirekte til værks mens Jette er mere ligefrem og gerne
vil gå mere direkte på den enkelte deltager. Denne forskel mellem
Lene og Jette samt hvilke konsekvenser det har for teamet og deres
læring kommer jeg nærmere ind på i analysen af det indbyrdes forhold
i teamet side 71.
Jeg har oplevet teamets omsorg for deltagerne som et udtryk for
at give alle en god kursusoplevelse, komme ”hele” hjem
og ikke mindst en ambition om at give alle mulighed for at lære
mest mulig. I kraft af at teamet har dette store deltagerfokus og
dermed kommer tæt på den enkelte giver det mulighed for at teamet
kan være med til at skabe samspil mellem det konkrete kursus og
den enkelte deltagers daglige arbejde. Dette samspil og deraf følgende
mulighed for læring er emnet for næste del af analysen.
Samspil mellem kursus og arbejde
Jeg vil som sagt nu komme ind på en anden dimension af teamets
deltageropmærksomhed, men hvor fokus nu mere er rettet mod deltagernes
daglige praksis. Til forskel fra den tidligere omtalte omsorg for
svage deltagere hvor fokusset var på enkelte specifikke deltagere,
så er der her tale om et mere generelt deltagerfokus der ikke i
samme grad tager højde for den enkeltes situation.
Det jeg imidlertid har oplevet er at teamet i deres planlægning
og tilrettelæggelse af det faglige indhold har forsøgt at koble
konkret teori sammen med generel praksis ved at tage udgangspunkt
i konkrete forhandlingseksempler. Disse forhandlingseksempler tager
udspring i deltagernes konkrete arbejdsliv, men teamet bruger tid
på at omstrukturere eksemplerne så de kan konstruere egnede casebeskrivelser
af almen karakter som alle deltagere kan få noget ud af. Lene og
Jette omstrukturerer og konstruerer de forskellige forhandlingsøvelser
gennem diskussion af de forskellige beskrivelser og ved at identificere
sig med deltagernes hverdagssituation og funktion som tillidsrepræsentanter.
Ved at lave forhandlingsøvelser ud fra deltagernes egne beskrivelser
og ved at teamet kobler relevant forhandlingsteori på giver det
deltagerne en god mulighed for at forholde det faglige stof til
deres egen arbejdssituation. Som jeg ser det skaber det dels bedre
og mere kvalificerede læreprocesser ved at kursusteorien bliver
koblet på konkret praksis, dels tager det indirekte hånd om de tidligere
nævnte svære betingelser man som tillidsmand står i til daglig.
På den måde hænger det fint sammen med Lene og Jettes øvrige omsorgsarbejde
over for de svage deltagere. Derudover har jeg valgt at se teamets
arbejde med forhandlingsøvelser som et forsøg på at undgå den klassiske
adskillelse mellem de to felter - kursus og arbejde.
Man ser ofte kursus og det daglige arbejde som to lukkede rum,
hvor det der sker i det ene rum ikke bliver fulgt op i det andet.
Samtidig føler de pågældende undervisere i kursusrummet sig ikke
ansvarlige for hvad der sker i arbejdsrummet. Faren er at det der
undervises i og eventuelt læres på kurset ikke kan bruges til noget
når man kommer hjem. Efter min opfattelse har et underviserteam
en vigtig rolle som brobyggere mellem det konkrete kursus og den
praktiske virkelighed som deltagerne lever i til daglig. At være
bevidst om at det der undervises i ikke nødvendigvis er det samme
som det deltagerne lærer er én ting. En anden ting er at det der
virkelig betyder noget for den enkelte deltager er at det lærte
har nær tilknytning til og effekt på egen praksis. Det gælder med
andre ord om at komme væk fra et ensidigt læringssyn hvor man enten
udelukkende ser det fra arbejdspladsens eller kursets side. Det
er sådan et samspil teamet i mine øjne forsøger at skabe ved at
fokusere på læreprocesserne i begge miljøer.
Læreprocesser og social læring
I forbindelse med at fokusere på læreprocesserne på henholdsvis
kursus og arbejdsplads mener jeg det er vigtigt at forholde sig
til hvordan man i det hele taget ser på og forstår læreprocesser.
Knud Illeris, professor i pædagogik ved Roskilde Universitetscenter,
tegner et nuanceret billede af læreprocessernes univers ved at opstille
en tredimensionel model for læringen. Illeris pointerer at læring
på en integreret måde omfatter både indre psykiske tilegnelsesprocesser
og sociale samspilsprocesser der gensidigt påvirker hinanden. Nedenstående
læringsmodel viser dels de to nævnte delprocesser, dels de tre dimensioner
som delprocesserne er udspændt mellem. Således udgør de indre psykiske
tilegnelsesprocesser dimensionerne kognition og psykodynamik, personificeret
ved henholdsvis Piaget og Freud. De sociale samspilsprocesser udgøres
imidlertid mellem de indre psykiske processer og individets omgivelser.
Det er således helheden af de to indre psykiske dimensioner der
indgår i samspillet med omverdenen og den socialt-samfundsmæssige
dimension.
Når jeg i det efterfølgende vil komme ind på hvordan Lene og Jettes
bestræbelser på at skabe samspil kan ses i et læringsteoretisk lys
vil jeg tage udgangspunkt i Etienne Wenger der ser det fra en samfundsmæssig
og socialt orienteret position. Dette valg er der flere grunde til,
men de primære er at jeg ikke i min empiri har haft fokus på individernes
indrepsykologiske processer samt at jeg i Wengers begreb om praksisfællesskaber
(communities of practice) ser et konstruktivt og meningsfuldt bud
på hvordan et samspil mellem to forskellige praksisser kan foregå.
Wenger forsøger som udgangspunkt at anlægge et helhedssyn på læringen
dog med vægt på de sociale processer. Imidlertid har han, som jeg
vil komme ind på senere, et interessant begreb om deltagerbaner
(trajectories) der til dels opvejer det til tider mangelfulde intrapersonelle
perspektiv.
Wengers overordnede forståelse af social læring er illustreret
i følgende model fra hans seneste bog om praksisfællesskaber (Wenger
1998).
Wenger forklarer selv modellen således (oversat af Illeris):
En social teori om læring må ... integrere de komponenter
der er nødvendige for at karakterisere social deltagelse som en
lærings- og erkendelsesproces. Disse komponenter som figuren viser
omfatter følgende.
1)
Mening: en måde hvorpå vi kan tale om vores (skiftende) evne
til – individuelt eller kollektivt – at opleve vores
liv og verden som meningsfuld.
2)
Praksis: en måde hvorpå vi kan tale om vores fælles historiske
ressourcer, rammer og perspektiver som kan opretholde gensidigt
engagement i handling.
3)
Fællesskab: en måde hvorpå vi kan tale om de sociale former
indenfor hvilke vores aktiviteter kan defineres som værd at beskæftige
sig med og vores deltagelse kan anerkendes som kompetence.
4)
Identitet: en måde hvorpå vi kan tale om hvordan læring ændrer
hvem vi er og skaber personlige udviklingshistorier inden for rammerne
af vores fællesskaber. (Wenger 1998 I: Illeris 1999, s. 112)
I forlængelse af Wengers præsentation af sin sociale teori om læring
konkluderer Illeris ud fra modellen at social læring først og fremmest
er forbundet med deltagelse og handlen i praksisfællesskaber og
menings- og identitetsudvikling finder sted som gensidige sociale
processer. Hvis man ser på Wengers definition i forhold til det
konkrete kursus kan man sige at ved at deltagerne bliver opfordret
til at formulere en forhandlingssituation fra deres egen arbejdssituation
bidrager de til fællesskabet med konkrete eksempler af tillidsmandsjobbet.
Deltagerne får efterfølgende lejlighed til at udfylde disse eksempler
og give dem liv ved selv at deltage og (for)handle i en praksis.
Selvom denne praksis er et delvist konstrueret rollespil får deltagerne
alligevel mulighed for skabe en meningsfuld forståelse og udveksling
af holdninger omkring hvad det vil sige at forhandle som tillidsrepræsentant.
Ifølge Wenger skal læring ikke ses noget der kun finder sted i
tilknytning til ét enkelt praksisfællesskab men fungerer derimod
ved at den lærende lærer ved at deltage i forskellige handlekontekster.
Deltagelse i flere praksisfællesskaber medfører at der åbner sig
nye perspektiver af det faglige for den enkelte deltager og det
giver samtidig mulighed for øget refleksion. Deltagelse skal her
ikke forstås som blot at være til stede i det samme rum hvor praksissen
udføres men som en aktiv, engageret og legitim perifer deltagelse.
Deltagelsen er legitim fordi deltageren accepteres som del af fællesskabet
og den er perifer fordi der er tale om en relation hvor deltageren
endnu ikke er fuldgyldigt medlem af det sociale fællesskab. Det
hele er en stræben efter at gå fra perifert til fuldgyldigt medlem
af praksisfællesskabet. Begrebet om legitim perifer deltagelse har
Wenger oprindelig skabt i samarbejde med Jean Lave i deres fælles
bog ”Situated Learning” (Lave og Wenger 1991), hvor
de med udgangspunkt i en undersøgelse af vestafrikanske skræddere
udforsker begrebet om mesterlære.
Deltagerbaner
Social læring kan opfattes som skiftende deltagelse i skiftende
social praksis. Men det er ikke ensbetydende med at læring er alt
og at social praksis omfatter al læring. Der er som nævnt også de
mere intrapersonelle processer som Wenger og teorien om social læring
ofte bliver kritiseret for at undervurdere. Men som jeg var inde
på tidligere har Wenger udviklet et begreb om deltagerbaner der
på sin vis retter lidt op på denne kritik ved at sætte fokus på
de individuelle baner den enkelte deltager har gået på sin vej i
praksisfællesskaberne. Klaus Nielsen og Steinar Kvale har redigeret
en bog om social læring hvor de blandt andet kommer ind på deltagerbanebegrebet:
En deltagerbane betegner den lærendes bane ind i et
praksisfællesskab. Dermed fokuseres der på den lærendes egen aktive
brug af forskellige handlekontekster i forbindelse med det at blive
fuld deltager i en social praksis, uden at decideret instruktion
er nødvendig. Deltagerbanen indebærer ændringer i deltagelse over
tid og sted med henblik på et mere ansvarsfuldt og fuldgyldigt medlemskab
af fællesskabet. Læring bliver knyttet til den lærendes aktive deltagelse
i et eller flere praksisfællesskaber, og i den forbindelse bliver
det tydeligt, hvordan den lærende selv organiserer sin deltagelse
og bruger de ressourcer, der er til stede, herunder ældre udøvere
af faget, jævnaldrende og redskaber. (Nielsen og Kvale 1999, s.
246f)
Deltagerbaner implicerer at man må anlægge en helhedsbetragtning
på den lærendes liv og se det som sammensat af en række forskellige
sociale sammenhænge hvor der er mulighed for læring. På den måde
bliver der både åbnet op for en mere nuanceret analyse af arbejdspladser
hvor man ofte indgår i en række forskellige sociale praksisfællesskaber,
og for analyser af hvordan andre livssammenhænge også spiller ind
på den læring der foregår i arbejdet. Forskningsadjunkt Niels Warring
fra Roskilde Universitetscenter kommer ind på disse sammenhænge:
Sammenhængene er ikke uafhængige af hinanden, fordi
oplevelser i en sammenhæng vil påvirke vores måde at deltage i andre
sammenhænge. Fra udelukkende at være orienteret mod den enkelte
arbejdssammenhæng i analysen af læreprocesser, bliver det vigtigt
at forstå mere komplekse sociale og subjektive dynamikker. (Warring
1999)
Isoleret set udgør kurset ikke et egentligt praksisfællesskab.
Derimod kan kurset betragtes som en del af et praksisfællesskab,
samlet omkring en forståelse af tillidsrepræsentantskab og social-
og sundhedsmæssig praksis. Forhandlingskurset er en specialiseret
kontekst hvor det der foregår blandt andet har til formål at påvirke
deltagernes arbejdsliv. Kursuspraksissen sigter på den måde mod
at transformere deltagelse i deltagernes andre situationer. For
at forstå disse situationer er det nødvendigt at undersøge den praksis
der foregår i dem. Det er med andre ord det som teamet forsøger
at gøre ved at forsøge at leve sig ind i deltagernes forhandlingsbeskrivelser
i relation til deres egne erfaringer inden for området. I forbindelse
med deltagerbaner så mener jeg at det som Lene og Jette gør i praksis
er at skabe og vise deltagerne nogle muligheder, men den reelle
læring foregår dér hvor den enkelte deltager selv indgår aktivt
i forskellige sociale praksisser. Det er med andre ord deltagerne
selv der skal vælge den vej deres deltagerbane skal gå, men teamet
kan selvfølgelig hjælpe til med støtte og vejledning. Det er mit
indtryk at teamet godt kunne bruge mere energi på denne del af samspillet.
Sat i forhold til Bourdieus habitusbegreb og den generelle kritik
af den sociale lærings undervurdering af det intrapersonelle mener
jeg at begrebet om deltagerbaner er en udbedring af kritikken. Men
der er stadig milevidt til habitusbegrebet eftersom deltagerbanebegrebet
for mig at se ikke drejer sig om ubevidste og kropsliggjorte handleorienteringer,
men derimod om bevidste valg deltageren foretager sig i sammensætningen
af sit særlige deltagelsesforløb. Derfor mener jeg ikke begrebet
kan bruges til en udtømmende beskrivelse af individets handlinger
i et praksisfællesskab. Når jeg alligevel har taget det med her
er det fordi jeg mener det trods alt kan bruges til at betegne den
sammensatte praksis i en persons livsforløb. Og den viden mener
jeg er vigtig at have med når man som underviser skal forsøge at
skabe samspil mellem kursus og arbejde.
Det svære samspil
Selvom jeg skriver at Lene og Jette ved deres brug af deltagerbeskrivelser
og konkrete forhandlingsøvelser er med til at skabe et samspil mellem
kursus og arbejde, så er det dog ikke ensbetydende med at det er
noget der er let eller at teamet for den sags skyld gør en tilstrækkelig
indsats. Med hensyn til teamets tilstrækkelighed skal dog siges
at jeg som nævnt kun har observeret dem på kursets første del og
derfor ikke har et fuldstændigt billede af hvordan de reelt arbejder
med samspilsprocesserne gennem hele forløbet. Men det jeg har observeret
siger mig at der kunne gøres en større indsats for at involvere
deltagernes forskellige arbejdspladser som et aktiv, ligesom et
mere differentieret deltagerfokus formentlig ville være mere udbytterigt.
Men som med så mange andre aspekter i forbindelse med uddannelsesplanlægning
og læreprocesser er det tiltag der koster flere ressourcer af både
økonomisk og menneskelig karakter.
En af de ting som teamet selv siger er noget af det sværeste i
forbindelse med at få den enkelte deltager på banen og dermed skabe
mulige samspilsprocesser, er deres arbejde med deltagerindflydelse.
Det opleves af teamet som et regulært pres på deres personlighed
fordi de på den måde føler de skal have en øget opmærksomhed på
den enkelte deltager for eventuelt at sætte ind med omsorg og støtte.
Det kræver også ekstra ressourcer i forbindelse med at forsøge at
bevare et overblik så man som underviser hele tiden er i stand til
at sætte deltagere i gang ved at udfordre dem. Endelig oplever teamet
at de ofte bliver mødt af forskellige reaktioner fra deltagerne
når de pludselig får mere plads i undervisningen. Gennem deltagerindflydelsen
får deltagerne mulighed for at spille ud med deres viden og erfaringer
i forskellige henseender og denne fylden i rummet er med til at
gøre det sværere for teamet at bevare overblikket og autoriteten.
En ting af mere strukturel karakter er det faktum at kurset er et
forholdsvis kort forløb, hvilket gør det sværere at sætte deciderede
samspilsprocesser i gang. Teamet er altså godt klar over at samspillet
er noget der tager tid for at virke men det er som sagt et problem
når forholdene ikke er til det og en egentlig opfølgning af processerne
kan derfor være vanskelig at efterleve.
Der eksisterer med andre ord en mulighed for læring i teamet i
forbindelse med arbejdet med samspilsprocesser og deltagerinvolvering
hvis de kan håndtere at deltagerne i nogle tilfælde ved mere end
dem selv. De kan prøve at lade være med at opfatte deltagernes viden
som en trussel af deres autoritet som underviser eller irritation
fordi vedkommende ved noget de ikke selv ved. I stedet ligger der
meget mere konstruktiv energi forbundet ved at tænke deltagerviden
som en kærkommen ressource. Men det er en kunst at udvise en sådan
ydmyghed som team ved ikke at være bange for at indrømme at deltagernes
viden på nogle punkter er større.
Som antydet ligger der mange udfordringer i forbindelse med at
skabe samspil mellem kursus og arbejde, men hvis kursusvirksomhed
skal udgøre en fornuftig ramme for læring er det vigtigt at deltagerne
har mulighed for at udvikle praksisfællesskaber hvor alle er ansvarlige
og aktive i den praktiske tilrettelæggelse og gennemførsel af undervisningen
sammen med teamet. Lene og Jette har taget det første skridt i denne
retning, men jeg oplever det stadig som at de ikke tør slippe tøjlerne
tilstrækkeligt. For mig at se handler det om at udnytte og tage
højde for at den enkelte deltager der træder ind i et praksisfællesskab
tager erfaringer med fra andre kontekster. Udover at disse erfaringer
er med til at forme vedkommendes fremtidige deltagerbaner er de
med til at fylde rummet med viden der kan komme alle til gavn. Dette
gælder i lige så høj grad for teamet som det gælder for deltagerne,
men teamet har desuden den vigtige rolle som formidler af praksisfællesskabets
muligheder. Det er altså ikke et spørgsmål om at teamet skal forsøge
at distancere sig fra deltagerne i undervisningen i et forsøg på
at forsvare sin position i feltet, men derimod et spørgsmål om at
træde ned fra katederet og ud blandt deltagerne og blive en del
af dem.
Når det er sagt skal der retfærdigvis også lukkes lidt luft ud
af ballonen ved at komme ind på at det selvfølgelig er nemmere sagt
end gjort at fuldføre ovennævnte udfordringer. Lige meget hvordan
man vender og drejer det så er der altid noget på spil i et undervisningsfelt.
Som nævnt sætter de strukturelle forhold begrænsninger for hvordan
teamet rent praktisk kan tilrettelægge et kursusforløb. Samtidig
er teamet underordnet et fastsat kursusformål samt en masse skrevne
og uskrevne forventninger til udbyttet fra både Organisationen,
Fagforeningen og de konkrete deltagere.
Derudover har jeg iagttaget at der indbyrdes mellem Lene og Jette
eksisterer et forhold der både sætter grænser for og åbner muligheder
for det faglige samarbejde. Dette forhold udspiller sig blandt andet
omkring hvordan det faglige indhold på kurset bliver opfattet og
vurderet af henholdsvis Lene og Jette. Deres forskellige holdninger
til hvordan omsorgen for deltagerne skal håndteres eller hvilke
aspekter af deltagerindflydelsen der skal arbejdes med er således
medvirkende til dette forhold som i bund og grund kommer til udtryk
som et magtforhold i underviserfeltet. I næste afsnit sætter jeg
fokus på dette indbyrdes forhold i teamet og ser på hvilke konsekvenser
det har for deres mulighed for læring.
Toppen af siden
|