For at illustrere hvad det næste analysetema handler om vil jeg
inddrage Henriette Christrups model over forhold og indhold i en
gruppe. Ved at inddrage Christrups model og medfølgende teoretiske
overvejelser og analyseredskaber råder jeg samtidig bod på den kritik
man med rimelighed kan rette mod Bourdieu i forhold til det intrapersonelle.
Bourdieu kan bruges til at beskrive de magtkampe og relationer der
eksisterer mellem Lene og Jette men han kommer til kort når der
skal gives eksplicitte forklaringer på hvorfor den enkelte person
reagerer og handler på en bestemt måde i dette magtforhold. Selvom
Bourdieu bryster sig af at ophæve skellet mellem aktør og struktur
så er jeg af den opfattelse at han vægter strukturen og den sociale
konstruktion mere end de indre psykologiske processer.
Medarbejderne i mulighedsfeltet (skal) komme overens
omkring udviklingen af det faglige – det vil sige skabe indhold.
At skabe indhold vil sige at definere virkeligheden. Det at have
mulighed for at definere virkeligheden er et spørgsmål om magt.
Og magtfordelingen er en del af deres forhold. Det vil sige når
teamet sidder omkring bordet i dialog – som det ses på modellen
– er det indbyrdes forhold de skaber mellem sig bl.a. et magtforhold,
der afgør i hvor høj grad den enkelte har mulighed for at skabe
noget indhold dvs. definere virkeligheden. (Christrup 1993, s. 26)
Med udgangspunkt i modellen vil jeg nu vende mig mod teamets eget
syn på deres indbyrdes forhold og hvordan de oplever deres samarbejde.
Når teamet fortæller om deres samarbejdsform ligner beskrivelsen
ikke helt det billede jeg har af det. De er gode til at fortælle
om den rent praktiske arbejdsfordeling, om hvem der tager hvilke
kursusmoduler og hvem der siger og gør hvad i forskellige situationer.
Men det virker ikke som om de selv har fokus på de skjulte processer
som jeg har oplevet imellem dem undervejs i forløbet. Når de snakker
med mig er det med andre ord det synlige og formelle samarbejde
de trækker frem som det gode eksempel, men selv dette synlige samarbejde
får karakter af noget uproblematisk der mere eller mindre sker af
sig selv. De er gode til at forklare hvilke værdier de lægger vægt
på i et samarbejde men når snakken falder på værdier der får samarbejdet
til at knirke er det mere så som så med forklaringer. Og når det
endelig bliver forklaret er det ikke så meget i forhold til dem
selv, men i forhold til andre team i Organisationen.
På den måde kommer deres selvbeskrivelse til at fremstå som lidt
af et glansbillede. Jeg er ikke i tvivl om at de prøver at udnytte
hinandens forskelle og ressourcer, men for mig at se bliver de skjulte
budskaber, transaktioner og kropssprog undervurderet, samt ikke
mindst uudtalte irritationer hos dem hver især. Om det så er fordi
jeg ser anderledes på deres virkelighed eller om det er fordi der
er nogle ting Lene og Jette ikke vil italesætte over for mig, hinanden
eller sig selv er jeg ikke helt klar over. Det jeg imidlertid er
klar over er at deres fremstilling af deres indbyrdes forhold ikke
stemmer overens med mit billede. Med andre ord mener jeg at der
eksisterer et uudtalt magtforhold til grund for teamets adfærd.
Magt(mis)brug
Når jeg taler om at eksisterer et magtforhold mellem Lene og Jette
skal det forstås i en dobbeltbetydning indeholdende både en positiv
og en negativ dimension. På den positive side ser jeg det som magtbrug
hvor man i teamet kommer overens om defineringen af virkeligheden
så den enkelte kan folde sig ud i sin styrke, samtidig med at teammedlemmerne
gensidigt bekræfter hinanden i en udviklings- og læreproces. På
den negative side ser jeg det som magtmisbrug hvor et medlem for
eksempel forsøger at definere virkeligheden på bekostning af et
andet medlems mulighed for at folde sig ud i sin styrke og blive
bekræftet i praksis. Jeg har observeret begge dimensioner af magtbegrebet
i det indbyrdes forhold mellem Lene og Jette og jeg vil i det følgende
skitsere hvordan jeg har set magtforholdet komme til udtryk i praksis.
I forbindelse med teamets snak om de svage deltagere og hvordan
de skulle håndtere det, bemærkede jeg nogle uoverensstemmelser som
jeg også har gjort opmærksom på i beskrivelsen af empirien. For
eksempel bestred Lene på et tidspunkt Jettes begrundelse for hvorfor
det var hende der skulle kontakte en svag deltager, hvilket jeg
så som at Lene egentlig helst selv ville tage sig af kontakten for
at være sikker på at det blev gjort nænsomt. Trods gode hensigter
om at sikre en omsorgskvalitet kom Lene til at dominere dette forhold.
Jeg vil ikke karakterisere det som magtmisbrug men i hvert fald
blev Jette forhindret i at udfolde sin styrke eller sine holdninger
i praksis. Senere kommer Jette imidlertid igen ved at hun går med
på Lenes indirekte måde at kontakte den svage deltager på, men med
en kommentar om at adfærd også kan overføres indirekte på andre
ting. På den måde bevarer Jette sin egen status trods afkald på
hendes oprindelige løsningsforslag, hvorfor jeg vil karakterisere
beslutningen som et kompromis.
Imidlertid virkede beslutningen temmelig uklar for mig da teamet
efterfølgende gik videre til næste punkt på dagsordenen. Denne uklarhed
ser jeg som en naturlig konsekvens af at der er tale om et kompromis
hvor den underliggende uenighed om hvordan de svage deltageres adfærd
skal tolkes og hvordan der skal reageres derpå, ikke bliver italesat
tilstrækkelig. Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt komme ind på
hvorfor denne italesættelse ikke finder sted, men blot konstatere
at uenigheden tydeligst kom til udtryk gennem især Jettes kropssprog.
Senere på kurset i forbindelse med planlægningen af samværsregler
opstod der imidlertid en bedre arbejdsproces hvor teamets forskellige
observationer af svage deltagere blev bragt sammen i et konstruktivt
samspil. Denne situation bar i det hele taget meget mere præg af
at være et ligeværdigt forhold hvor de i fællesskab kom overens
om defineringen af virkeligheden. For mig viser det desuden at de
er i stand til at handle instinktivt og intuitivt.
Generelt mener jeg man kan se Lene og Jettes forhold som forholdsvis
venskabeligt hvor man behandler hinanden pænt og for det meste udnytter
hinandens egenskaber. Men forholdet er også karakteriseres ved at
være en konkurrence om hvem der er mest omsorgsfuld over for deltagerne
og denne dyst kommer meget apropos kursets tema til udtryk ved en
indbyrdes forhandling mellem Lene og Jette. Og det er vel at mærke
en forhandling præget af både magtbrug og magtmisbrug. Samme forhandlingstendens
synes jeg ikke i samme grad gør sig gældende i forbindelse med arbejdet
med at skabe samspil mellem kurset og deltagernes arbejde. En umiddelbar
forklaring på det kunne være at teamets habitus ikke i samme grad
er på spil i samspilsprocesserne og at teamet i dette forhold snarere
står sammen mod deltagerne.
Det psykiske kompas
Til at beskrive forskelligheder i grupper og kategorisering af
den enkeltes personlige styrke anvender Christrup et psykisk kompas
der er udviklet af psykologen C. G. Jung. Det psykiske kompas kan
bruges til at begribe den enkeltes styrke og forskelle mellem personer.
Jeg vil ikke gå i detaljer med dette omfattende psykologiske analyseværktøj
men blot i kort form gengive den overordnede idé med kompasset.
Kompasset udgøres af tre dimensioner som hver især spænder over
en polaritet i psyken. Den første dimension omfatter individets
opfattelse af verden hvor der skelnes mellem funktionerne sansen
og intuition. Den anden dimension omfatter individets vurdering
i forhold til den indre og ydre verden hvor der skelnes mellem funktionerne
tænken og følen. Sansen, intuition, tænken og følen
er de fire grundlæggende psykiske funktioner der kan være styrende
for individets handlinger. Hvordan disse fire funktioner kommer
i spil er individuelt forskelligt fra person til person men individet
vil altid have én af funktionerne som sin hovedfunktion. Den fungerer
som den styrende i personens liv og spiller oftest sammen med en
hjælpefunktion fra den modsatte dimension. Den tredje dimension
omfatter individets indstilling hvor der skelnes mellem ekstrovert
og introvert (Christrup 1993, s. 31ff).
Når jeg alligevel har valgt at give det psykiske kompas plads i
specialet skyldes det at det omfatter begreber jeg mener kan give
et billede af forskellene mellem Lene og Jette. Jeg vil ikke forsøge
at tegne Lenes og Jettes individuelle kompas (da det som nævnt ville
kræve at jeg lavede en test med dem, hvilket jeg ikke er certificeret
til), men derimod bruge kompassets begreber til at sætte ord på
de iagttagelsesledende forskelle jeg har gjort mig i empirien.
Udover de allerede nævnte beskrivelser af teamets samarbejde omkring
svage deltagere og samspilsprocesserne kommer Lene og Jettes forskelle
til udtryk under planlægningen af programpunktet ”Bakspejlet”
(sekvens 4 side 32). Her iagttog jeg blandt andet at Lene gerne
vil uddybe og diskutere tingene før der tages en endelig beslutning
og handles, hvorimod Jette gav udtryk for det modsatte ved at hun
godt bare ville prøve sig lidt frem og stole på intuitionen. Konsekvensen
af forskellene i denne lille episode blev at det var Lene der så
at sige ”vandt kampen” og Jette der kapitulerende glattede
spændingen ud. Men som tidligere nævnt foregik denne glatten ud
med en baggrund af bagvedliggende irritation aftegnet i kropssproget.
Ovenstående eksempel er karakteristisk for hvordan jeg har oplevet
forskellene mellem Lene og Jette. Set i forhold til dimensionerne
i det psykiske kompas svarer det til at Lene har tænken som sin
hovedfunktion mens det for Jettes vedkommende er intuitionen. For
at få et indtryk af hvad dette mere konkret vil sige i det psykiske
kompas gengiver jeg et eksempel fra Christrup der karakteriserer
nogle forskelle mellem netop tænken og intuition:
En person, der har sin styrke i tænke-sansen med en
ekstrovert indstilling, kan have tendens til at definere et univers,
der udspringer af traditionens paradigme: den tekniske rationalitet.
Her er den professionelle eksperten, hvor det gælder om objektivt
og neutralt at forholde sig til virkeligheden, så en velkendt problemtype
kan identificeres, hvorefter en af de velkendte metoder i den professionelles
repertoire kan bringes i anvendelse. (...) En person, der har sin
styrke i intuition-tænken, kan have tendens til at definere sit
univers i retning af det nye paradigme: den professionelle reflekterende
praktiker, der involverer sig og samtidig reflekterer over sit eget
udgangspunkt. (Christrup 1995, s. 184)
I mere direkte forhold til Lene og Jette kan man sige at Lene er
den der vurderer hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan
lade sig gøre i forskellige situationer af teamets arbejde. Derved
kommer hun let til at bremse nogle af Jettes intuitive og fantasifulde
ideer. Jette kigger nemlig på hvilke muligheder der ligger i en
given situation og handler der ud fra. Lenes dominerende rolle,
der formentlig er meget naturlig set i relation til de nævnte typeforskelle,
bliver yderligere bekræftet ved at Jette fortæller at hun indtager
en anden rolle når hun er på andre kurser. I denne anden rolle kan
det være at sammensætningen af teamet gør at hun lettere kan få
luft for sine umiddelbare og kreative ideer.
Lene har en intention om at hun godt kunne tænke sig at blive bedre
til at være mere pågående i sin underviserstil, men har samtidig
et indgroet behov for at vende tingene før der handles. Jette har
det ikke overraskende lige omvendt. Hun har en tendens til helst
at ville gå lige på i situationen, men kommer til at opgive det
når Lenes behov for at vende tingene først spiller igennem. Igen
fører det til at Lene kommer til at virke dominerende i forholdet,
selvom Lene heller ikke får ordentlig mulighed for at vende tingene.
Et andet billede på deres indbyrdes forskelle er deres opfattelse
og forståelse af begrebet ligeværdighed. Kort fortalt forstår Lene
det som at andre skal melde ud og Jette forstår det som at andre
skal have plads. Det symboliserer forskellen meget godt da Jette
gerne vil have plads (men ikke altid får den) og Lene gerne vil
have at man tager plads (men ikke altid giver den).
Til billedet af forskellene i teamet hører også de mere formelle
forskelle i og med at Lene og Jette har to forskellige ansættelses-
og tilhørsforhold til Organisationen. Lene er fastansat i uddannelsesafdelingen
mens Jette er tilknyttet på freelancebasis da hun er også er ansat
andet sted. Denne forskel i ansættelsesforhold er for mig at se
med til at legitimere Lenes dominerende position i teamet. Et andet
aspekt der bidrager til forskellen i teamets positioner i feltet
er deres forskellige psykiske kompasser, eftersom tænken som type
er udtryk for en maskulin egenskab i modsætning til den mere feminine
intuition.
Når teamet fortæller om deres samarbejdsform bliver der givet udtryk
for en konsensus ved positivt ladede værdier som respekt, accept,
ligeværd og så videre – alt sammen for at der kan skabes indbyrdes
tillid. Teamet lægger vægt på at konstruere et positivt billede
af sig selv for mig og for dem selv, selvom virkeligheden ser lidt
anderledes ud eftersom der tilsyneladende ikke er så stor tillid
til stede som man ellers gerne vil give udtryk for og eftersom de
ikke lægger den samme betydning i begreberne. Det er ikke muligt
for mig at vurdere om teamet selv tror på det billede de italesætter
over for mig eller om det vitterligt er udtryk for en blødsøden
konsensus Lene og Jette imellem om ikke at blotlægge eventuelle
konflikter i min eller hinandens tilstedeværelse. Denne tilsyneladende
konfliktskyhed bliver sat i et interessant relief af følgende citat
af Christrup:
Når vi ikke kan bearbejde ondskaben konstruktivt foretrækker
vi at undlade at italesætte den i en organisations-offentlighed
og i stedet fokusere på det gode vi har intentioner om at gøre.
(Christrup I: Inger Jensen, under udg.)
Det er for mig et godt billede på hvordan jeg ser teamets indbyrdes
forhold selvom jeg ikke vil bruge et så stærkt ord som ondskab i
betegnelsen af de skjulte transaktioner der lurer under overfladen.
Men selvom teamet fortæller mig at det er vigtigt at der er tillid
og respekt til stede i teamet for at de kan fungere og lære sammen,
så er det altså ikke helt mit indtryk at denne tillid altid er til
stede i deres samarbejde. Det har selvfølgelig en betydning at jeg
har været til stede under deres samarbejde, men alligevel er det
mit klare indtryk at der ligger nogle skjulte, potentielle konflikter
og lurer. Grunden til at der ikke bliver lukket op for denne konflikt
mener jeg netop ligger i den manglende tillid i teamet samt manglende
tid og lyst til at gøre noget ved det. Det kan ganske enkelt være
et for stort pres på det enkelte teammedlem at lukke op for uenigheden,
et pres der måske er vigtigere at tage hånd om end om at konflikten
bliver behandlet.
Ikke desto mindre mener jeg at kimen til enten at fremme eller
hæmme læringen i teamet ligger i om de er i stand til at håndtere
konflikterne på andre måder end ved at gå i forsvarsposition eller
ved kollektivt at fortrænge det. Med andre ord mener jeg det er
essentielt at kigge nærmere på de defensive rutiner der er en del
af teamets hverdag. Defensive rutiner er mekanismer der er indlejret
i den kultur teamet efterhånden har skabt gennem det daglige samarbejde
med der til hørende faste strategier og metoder at se på og løse
problemer. Disse strategier er så fasttømrede at der skal mere eller
mindre en krise til for at de bliver ændret, hvis man da i det hele
taget er bevidst om dem selv. Ofte vil strategierne og dermed de
defensive rutiner fungere ubevidst som grundlæggende antagelser
i teamet som en naturlig og uanfægtet del af kulturen. Derfor skal
der et stort forarbejde til hvis man selv skal blive opmærksom på
problemerne og ofte vil det kun være personer uden for teamet der
er i stand til at observere og udpege de defensive rutiner.
I forhold til Lene og Jette kan man sige at de defensive rutiner
kommer til udtryk ved at de fastholder deres fortrolige referenceramme
og afviser at forholde sig til forstyrrelser for at opretholde kontrol
over situationen og for at undgå at tabe ansigt over for sig selv,
hinanden, deltagerne og mig. Man kan sige at de defensive rutiner
ikke er et problem og til tider en fordel hvis man befinder sig
i en situation hvor alt andet er lige. Hvis omgivelser ikke ændrer
sig og hvis de indlejrede rutiner og normer virker hensigtsmæssige
i forhold til de definerede opgaver kan der ligge en styrke i at
have ubevidste strategier at handle ud fra. Men sådan ser virkeligheden
imidlertid langt fra altid ud især ikke på et kursus. Omverdenen
fremtræder ofte kompleks og foranderlig og derfor kan det være meget
problematisk at forsøge at fastholde rutiner og handleforskrifter
i situationer der ikke er lige.
Jeg mener at der ligger en udfordring for Lene og Jette i at forsøge
at tage fat om konflikterne uden at der opstår krise. Med deres
egne ord skal de prøve at lade sig forstyrre ved at se på hvordan
de egentlig kommer overens omkring defineringen af virkeligheden
og ikke mindst se på om der i det indbyrdes magtforhold er plads
til at deres personlige styrker får plads til at udfolde sig. En
måde denne forstyrrelse kan sættes i gang på kunne for eksempel
ske ved en større og mere aktiv brug af supervision Lene og Jette
imellem. Men det skal vel at mærke være en supervisionsform der
ikke begrænser sig til kun at være information om deltagernes adfærd,
men også kommer under overfladen ved at få feedback på egen praksis
som underviser. For at komme helt tæt på konflikterne og de defensive
rutiner er det dog også nødvendigt at inddrage folk udefra til at
danne sig et indtryk af de grundlæggende antagelser.
Jeg har efterhånden fået givet et billede af at læring og udvikling
i et team mere er et spørgsmål om konflikt end om harmoni. Mit budskab
er imidlertid ikke at konflikter er noget skidt som for alt i verden
skal minimeres, men derimod at konflikter er en uundgåelig del af
forholdet i ethvert teamsamarbejde. Der ligger mange vigtige informationer
gemt i konflikter; informationer teamet kan have meget gavn af at
blive bevidste om og bruge aktivt i deres fremtidige arbejde i andre
team. Derfor mener jeg at det er afgørende for teamets læring at
de er i stand til at håndtere konflikterne og bryde de eksisterende
defensive rutiner.
Indtil videre har jeg koncentreret mig om teamets indhold og forhold
på det konkrete kursus og i den forbindelse hvad der er med til
henholdsvis at hæmme og fremme læringen. Jeg vil i det næste analysetema
vende blikket mod et andet forhold teamet er en del af, nemlig feltet
bestående af undervisere fra hele Organisationen. I dette felt tager
hver enkelt team og underviser erfaringer med fra deres respektive
kurser og skaber på den måde en ny indhold/forholdskonstellation
mellem underviserne. Indholdet er her så at sige holdninger, viden
og erfaringer omkring læring og konflikter i team. Jeg vil komme
ind på at denne viden kan være meget værdifuld for hele Organisationen
og den enkelte underviser, men det er også en viden der er svær
at dele i fællesskabet fordi der eksisterer magtkampe om positionerne
i feltet.
Toppen af siden
|