Specialets problemformulering lyder:
Med udgangspunkt i et konkret eksempel på teamteaching
analyseres hvilke forhold der fremmer og hæmmer undervisernes læring
i team.
Jeg vil i det følgende gøre rede for hvilke aspekter ved det konkrete
teams praksis jeg vil betegne som henholdsvis fremmende og hæmmende
for læringen. Aspekterne er resultatet af det analysearbejde jeg
har foretaget på min indsamlede empiri; et analysearbejde der strækker
sig fra de første umiddelbare observationer under kurset til de
teorinære betragtninger i den afsluttende analysedel. Jeg vil bevare
aspekterne i den tematiske sammenhæng de er analyseret ud fra da
jeg mener det samtidig giver et billede af den sammensatte og komplekse
virkelighed teamet er en del af.
Det der er med til at skabe læring i teamet er for mig at se når
underviserne reflekterer over deres egen praksis og ikke blot overvejer
hvordan denne praksis gavner deltagernes læring men også deres egen.
I henhold til mine observationer og tolkninger synes jeg imidlertid
ikke at teamet i tilstrækkelig grad giver udtryk for et sådant fokus
på egen læring. Derimod har de et stort og velbegrundet dobbeltfokus
på deltagerne forstået som et fokus både på deltagernes adfærd og
på samspillet mellem kursus og deltagernes respektive arbejde. Det
er dette dobbeltsyn jeg har analyseret under temaet ”fagligt
indhold i teamet”.
Undervisernes fokus på deltagernes adfærd har jeg vist kommer til
udtryk som en dobbeltkultur bestående af både omsorg og kamp. Omsorgskulturen
er i sin natur repræsentant for en kvindelig logik mens kampkulturen
repræsenterer en mandlig. For underviserne handler omsorgen om at
sørge for at alle deltagerne kommer ’hele’ hjem fra
kurset samt skabe lige muligheder for læring. Kampkulturen kommer
derimod til udtryk ved at underviserne gør meget for at bibeholde
distancen og autoriteten over for deltagerne af frygt for positionen
i feltet. Denne distingveren er primært i forhold til de stærke
deltagere som så heller ikke får den fornødne omsorg eller tilstrækkelig
med udfordringer for læringen. Modsætningen mellem den kvindelige
omsorg og det mandlige magtspil er et forhold som de to kvindelige
undervisere er nødt til at forholde sig til for at positionere sig
i underviserfeltet. De er med andre ord nødt til at retfærdiggøre
sig dels som kvinder i forhold til omsorgskultur og kampkultur,
dels som underviser i forhold til magtspillet mellem teamet og deltagerne.
I forhold til undervisernes læring vil jeg sige at retfærdiggørelseskampen
om at definere sig selv som kvindelig underviser i en (underviser)verden
domineret af mænd både er fremmende og hæmmende. Den er fremmende
for læringen i den forstand at den tvinger underviserne til at reflektere
over egen praksis. Derudover giver deltageromsorgen en nuanceret
forståelse af deltagernes forskelligheder og læringspotentialer,
der anvendt fornuftigt kan være med til at højne effektiviteten
af kurset. Det giver med andre ord et godt udgangspunkt for at skabe
individuelle samspilsprocesser. Derimod mener jeg at retfærdiggørelseskampen
og fokuset på de svage deltagere dels fjerner fokuset fra de stærkere
deltagere, dels kan føre til at deltagerne ikke får tilstrækkelig
udfordring. Deltagerne bliver hjulpet men kun så langt at teamet
er sikre på at de tager hele hjem. Endelig mener jeg at kampen om
retfærdiggørelse hæmmer undervisernes læring i den forstand at det
opfattes som vigtigere at bevare et succesfyldt ydre end at lade
sig forstyrre og lære. For Lene og Jette kunne det være en udfordring
at bevidstgøre og italesætte rollen som omsorgsydere både i forhold
til svage og stærke deltagere og i forhold til hvilken omsorg og
hvor meget omsorg der er hensigtsmæssig i relation til læring og
forstyrrelse af deltagerne.
I forbindelse med teamets arbejde med at skabe samspil mellem kursus
og arbejde mener jeg i sig selv der er meget læring forbundet med
at forsøge at skabe disse processer. Det nødvendiggør at underviserne
er i stand til at koble teori fra kurset med deltagernes forskellige
praksisser hvilket på dette kursus blandt andet blev gjort gennem
konkrete forhandlingsøvelser ud fra deltagernes egen hverdag. Samtidig
giver det teamet mulighed for at udnytte deres observationer i forbindelse
med ydelsen af omsorg. Denne viden er yderst værdifuld når der skal
sættes ind med individuelle samspilsprocesser, eftersom teamets
indlevelse i de enkelte deltagere og kendskabet til den konkrete
arbejdssituation er en vigtig del i en vellykket samspilsproces.
En vigtig læring er derfor også at man som team er i stand til at
bygge bro mellem kursus og arbejde ved at være bevidst om at læring
ikke kun finder sted det ene sted.
Jeg fandt imidlertid at Lene og Jette manglede et mere nuanceret
fokus på den enkeltes deltagerbane og at de heller ikke i tilstrækkelig
grad gav den enkelte mulighed for selv at overveje sin egen vej
gennem de forskellige praksisfællesskaber. Jeg savnede et noget
mere differentieret deltagerfokus i forbindelse med iværksættelsen
af samspillet. Et øget fokus på deltagerbaner kunne samtidig medføre
større indsigt i hvilke deltagerressourcer der er tilstede på kurset
og dermed også en mulighed for at kollektivisere den samlede viden.
Ligesom det var tilfældet med omsorgsarbejdet, så virker det ikke
som om at teamet har tilstrækkelig mod og vilje til at kaste sig
fuldstændig ud i at arbejde med deltagerindflydelse på kurset. Teamet
frygter for deres position i feltet på grund af de ressourcestærke
deltagere og for at de skal miste overblikket som undervisere. For
Lene og Jette kunne det være en udfordring at prøve ikke at se sig
selv som dem der hele tiden skal have det fulde overblik og vide
mest, men i stedet træde ned fra katederet og ud blandt deltagerne.
Teamets diskussioner og overvejelser i forbindelse med ovennævnte
krævende dobbeltsyn præger i den grad det indbyrdes forhold og evnen
til at samarbejde. Teamet italesætter imidlertid et andet billede
af dette indbyrdes forhold end det billede de har givet udtryk for
i praksis. Teamet trækker det synlige og formelle samarbejde frem,
men overser efter min opfattelse det usynlige og uformelle. Det
formelle får endda efter min mening karakter af noget uproblematisk
og konfliktløst. Som jeg ser det kan det indbyrdes forhold imidlertid
i højere grad karakteriseres som konflikt end som harmoni. Det indbyrdes
forhold er for mig at se et magtforhold omkring defineringen af
virkeligheden og udviklingen af det faglige. Når teamet ser på sig
selv er det i den positive forståelse af magt som magtbrug, men
de har efter min mening ikke blik for den negative forståelse af
magt som magtmisbrug. Jeg har oplevet flere tilfælde hvor Lene og
Jette hver især er blevet forhindret i at udfolde deres styrke på
grund af den andens adfærd og psykiske univers. Dette har blandt
andet ført til ukonstruktive kompromiser og uklare beslutninger.
Magtforholdet kommer også til udtryk som en konkurrence om hvem
der er mest omsorgsfuld, hvilket man kan vælge at se som at de skal
retfærdiggøre sig selv over for hinanden. Det kan godt være at teamet
har givet udtryk for et harmonisk forhold, men deres kropssprog
har sagt noget andet.
Jeg finder det hæmmende for læringen at teamet ikke er i stand
til i tilstrækkelig grad at samarbejde i overensstemmelse med hver
deres psykiske kompas som for Lenes vedkommende er domineret af
tænken i modsætning til Jette som har intuition som sin hovedfunktion.
Jeg oplever det som at Lene ufrivilligt kommer til at dominere deres
indbyrdes forhold, men ingen af dem får rigtig noget ud af det eftersom
Lene på den ene side ikke får mulighed for at udfolde sine analytiske
evner, og at Jette på den anden side ikke får bragt sine kreative
ideer på banen. Endelig virker det som om at teamet hverken har
modet, lysten eller tiden til at konfrontere konflikterne hvilket
jeg tolker som at de hver især ville opleve det som en alt for stor
forstyrrelse af forholdet. Dog skal det nævnes at jeg har et klart
billede af at teamet er glade for at arbejde sammen og måske også
har et væsentlig bedre samarbejde end de har i andre sammenhænge.
Denne tryghed og arbejdsglæde er fremmende for læringen.
For Lene og Jette kunne det være en udfordring at prøve at håndtere
den iboende konflikt i stedet for at holde fast i de defensive rutiner
som i flere tilfælde præger teamets adfærd. Hvis de kan håndtere
konflikterne uden at forsvare sig selv eller skabe yderligere kaos
er der god mulighed for at skabe ny viden og læring. En sidste ting
som teamet selv er inde på kan fremme læringen er anvendelsen af
supervision. Men for at denne supervision virkelig skal virke konstruktivt
skal den foregå i en form der ikke kun begrænser sig til ren og
skær information, men også konfliktbearbejdelse og teamadfærd.
Undervisernes deltagelse i feltet med de andre team i Organisationen
har ligeledes stor betydning for læringen, men desværre lider denne
deltagelse ofte under samme konfliktfyldte magtforhold som dem der
er nævnt ovenfor. Det skal bemærkes at jeg ikke har haft lejlighed
til at undersøge dette underviserfelt nærmere, men udelukkende bygger
mine antagelser på udtalelser fra Lene og Jette. Der ligger en masse
værdifuld viden i de enkelte team og hos den enkelte underviser,
men denne viden bliver ikke altid praksisfællesskabet til del. Som
i teamet foregår der magtkampe om at positionere sig i feltet og
sikre egen status med den konsekvens at viden om underpraksis ikke
bliver delt. Jeg får derfor et indtryk af at personlig status rangerer
højere end kollektiv udvikling hvilket må siges at være hæmmende
for læringen. En anden forklaring på den manglende vidensdeling
er at der ikke eksisterer fast definerede kriterier til at håndtere
konflikter fordi underviserfeltet fungerer som et moderne adhocrati
der blandt andet karakteriseres ved en meget flydende struktur.
De individuelle erfaringer kunne være udgangspunkt for læring hvis
de blev udvekslet og bearbejdet i fællesskab. Viljen og evnen til
at skabe vidensdeling på tværs af team er derfor en fremmende faktor
for underviserens læring i team. For Lene og Jette kunne det være
en udfordring at oparbejde en evne til at udholde og leve i adhocratiet.
Ved at betragte feltet som et praksisfællesskab med fokus på udveksling,
bearbejdning og udvikling af viden kunne der måske skabes mulighed
for læring hos den enkelte underviser.
Toppen af siden
|