Observation
I forhold til de fænomener jeg har observeret på kurset kunne
det være interessant at sætte fokus på den information jeg har valgt
at sortere fra i min proces. Hvad har jeg valgt ikke at observere
videre på og hvad har jeg undgået at analysere på? Det er et spørgsmål
om at jeg gennem hele processen har måtte træffe nogle valg i forhold
til hvad vej min deltagelse i praksis skulle følge. Dette valg er
samtidig udtryk for en kompleksitetsreduktion som en nødvendig for
overblikket og min evne til at træffe metodiske valg og dermed også
stor betydning for det billede jeg skaber af kurset.
Jeg kan ikke observere eller analysere alt og derfor kommer
jeg uvægerligt til at vælge at fokusere på noget på bekostning af
nogle andre interessante fænomener. Jeg tror det er vigtigt at huske
på at i enhver beskrivelse bliver mange andre mulige beskrivelser
udeladt, eftersom mange mulige distinktioner ikke er blevet foretaget.
Man kan imidlertid sige at ved at jeg har optaget teammøderne og
feedbackmødet på video har jeg haft mulighed for at gå tilbage til
situationen og vælge en vinkel. Det giver mig mulighed for analytisk
at stille nogle andre spørgsmål til empirien, men jeg har stadig
ikke mulighed for at ændre på den konkrete situation. Situationen
er fortid i samme sekund som den har vist sig og nye spørgsmål vil
ikke resultere i nye svar.
Teammødedeltagelse og interview
Interviewene var et af de vigtigste redskaber i kontakten
med min empiri da det primært er dem som har dannet grundlaget for
analysen. Trods gode intentioner om åbenhed i forhold til nye vinkler
og perspektiver har jeg dog efterfølgende måtte erkende at jeg til
tider har overset vigtige informationer og interessante kommentarer
fra informanterne, og i stedet ladet fokus glide over på noget andet
jeg fandt interessant. På denne måde har interviewguiden til tider
været en klods om benet.
Jeg har været opmærksom på at en af de største kritikpunkter
ved det kvalitative interview er interviewerens magt til at forme
interviewet og dermed interviewresultaterne i en ønsket retning
ved at stille informanterne ledende spørgsmål. Kritikken er berettiget
for så vidt at der foreligger en risiko for at interviewresultaterne
påvirkes i for stor udstrækning af spørgsmål formuleret af intervieweren.
Jeg har forsøgt at være opmærksom på ikke at falde i denne fælde,
men har samtidigt måtte erkende at det har været vanskeligt helt
at undgå at stille informanterne ledende spørgsmål. Løsningen på
problemet har så været også at analysere mine spørgsmål og deres
mulige påvirkning af det afgivne svar.
Ulempen ved såkaldt semi-strukturerede interview er at de
ikke ændrer praksis, men bevæger sig på en pæn overflade. Det semistrukturerede
interview er for fastlagt til at kunne rumme og indfange kompleksiteten.
Det modsatte er tilfældet i forbindelse med dialog som er en skabende
proces, hvor man så at sige slækker på egokontrollen. I forlængelse
af dette kan man overveje hvordan de spørgsmål jeg stiller under
teammøderne stiller sig i forhold til det faktum at teamet har været
på hele dagen og formentlig er trætte og udkørte.
Toppen af siden
|