Specialeovervejelser
Arbejdstitel
"Barrierer for forandring og læring i organisationer"
Motivation
I forlængelse af et projekt på kommunikation om indførelse af værdibaseret ledelse på
Roskilde bibliotek vil jeg gerne fokusere på lederrollen i en organisation og de
læreprocesser der knytter sig til. Cris Argyris siger at ledere bruger lige så meget tid,
hvis ikke mere, på at skjule fejl som på at begå dem. Han har det udgangspunkt, at man
skal angribe problemerne lige på, og ikke bruge tid på at gå uden om dem. Han siger at
ledere prøver at skjule de fejl de har begået fordi de forsvarer sig mod flovhed og trusler.
Organisation
Afdeling i en organisation, der beskæftiger sig med uddannelse og læring.
Denne afdeling vil typisk være en personaleafdeling hvis primære funktion er udarbejdelse,
afholdelse og evaluering af uddannelsesprogrammer for organisationens ansatte.
Fokus
Den læring der sættes fokus på er den læring der sker hos personale der i forvejen
har været gennem en mellem- eller lang videregående uddannelse og som derfor må forventes
at have livslang erfaring med deltagelse i undervisning- og læringsforløb.
Personalet kan både være undervisere og/eller deltagere. Der ses ikke kun på den tilrettelagte
undervisning men også på den skjulte læring der foregår i arbejdet.
Kodeord
Organizational defences, single, double og triple loop læring, ikke-læring, fejllæring,
forsvar, modstand, negativ medlæring, læringsspring (akomodativ vs. assimiliativ læring),
signifikant læring (Rogers), tematisering og hverdagsbevidsthed (Leithäuser),
transitorisk læring (Alheit)
Læringens indhold og karakter (strukturelt: hvordan finder læringen sted?)
Læringens styrke og retning (dynamisk:hvorfor finder læringen sted/ikke sted?)
Forløb
Februar - September 1999: Pædagogik (læringspsykologi, kognition, samfundsmæssighed)
September - December 1999: Praktik (personale/uddannelsesafdeling, konsulentjob) evt. Carl Bro eller LM Ericsson.
Januar - August 2000: Kommunikation (organisationspsykologi, kultur, samfund)
|