LOGBOG
Logbogen er sorteret efter dato med de nyeste refleksioner først.
Af etiske hensyn nævnes ikke person- eller stednavne ifm. empirien.
Andre personer nævnes kun hvis de har givet tilsagn.
onsdag 16. februar 2000
Tilbage på min pind på Diamanten fortsatte jeg hvor jeg slap i går
med at se på problemformuleringen. Efter et par timers hovedbrud
kom jeg frem til en ny formulering som jeg synes er mere præcis
ift. det jeg gerne vil med specialet: "Hvordan skabes teamlæring
i en social og historisk konkret kursuspraksis?".
Resten af dagen er gået med at læse i Dansk Pædagogisk Tidskrift
2/98 med temaet "Læring og situeret praksis". Det omhandler
primært Lave og Wengers teori om situated learning skrevet af forskellige
danske pædagogfagfolk. Noterne kommer snart her på hjemmesiden,
så hold øje med nyhederne!
tirsdag 15. februar 2000
Første dag på Den Sorte Diamant (Det Kgl. Biblioteks nye tilbygning).
Der er ret gode forhold for en specialestuderende som mig. Der er
ca. 160 pladser i læsesalene og hver plads består af et bredt bord
med lampe, behagelig kontorstol og ikke mindst strømstik til bærbar
computer. Det er dog ikke muligt at koble sin bærbare på Internettet,
men det ville også næsten have været for utroligt. I stedet kan
man benytte bibliotekets utallige computere der alle har netadgang.
Nok om de fysiske forhold for denne gang.
I dag fik jeg samlet stort set alt hvad jeg hidtil har skrevet i én
tekstfil. Jeg lavede den berømte cut-and-paste finte og fik
således samlet et dokument på over 20 sider i løbet af et par
timer. Det er tekster fra vejlederbreve, refleksioner,
metodeovervejelser, oplæg og andre nedskrevne noter bl.a. også her
fra logbogen!
Samtidig fik jeg kigget lidt nærmere på min oprindelige
problemformulering så den nu hedder: "Hvordan skabes kollektiv
læring i et team?". Men det skal jeg kigge videre på i
morgen.
tirsdag 28. december 1999
Jeg tror jeg vil supplere min År 2000-sikring af specialet med en
velskrevet "nytårstale". Herved skal forstås en
beretning om specialets udvikling fra start til nu, samt ikke mindst
hvordan resten af forløbet vil tage sig ud.
mandag 27. december 1999
Som flere læsere efterhånden har bemærket er denne logbog
temmelig forsømt. Det skyldes primært at jeg ikke har levet op til
mine egne idealer mht. altid at nedskrive mine refleksioner i min
lille notesbog. På tærsklen til det nye årtusinde kan jeg jo kun
håbe at det vil blive bedre fremover. Dette især taget i
betragtning når jeg tænker på hvad det nye år vil bringe på
vejen til specialets aflevering til Sankt Hans.
Det er muligt at jeg senere vil genetablere min forsømte logbog i
og med at jeg selvfølgelig har gjort (og ikke mindst nedskrevet)
diverse refleksioner mellem 2. september til nu.
torsdag 2. september 1999
I forlængelse af mine erfaringer med at lede efter praktik og case,
har jeg forsøgt at ændre specialets arbejdstitel ift. hvilke
signaler det gamle "Barrierer for læring" signalerede.
Den nye arbejdstitel hedder nu "Læring i team" og har
efter min opfattelse et mere positivt og optimistisk sigte i sig.
onsdag 25. august 1999
Jeg har nu definitivt besluttet ikke at gå i praktik overhovedet.
Men jeg leder stadig efter en egnet case hvor jeg kan indsamle
empirien. Jeg har snakket med et par stykker men de har ikke været
interesseret eller haft modet til at have en specialestuderende til
at kigge dem over skulderen.
tirsdag 24. august 1999
Jeg overvejer om jeg overhovedet vil i praktik eller ej. Dog er jeg
fast besluttet på at finde et spændende sted at indsamle min
empiri. Men i forlængelse af erfaringerne med DLH vil jeg ikke
komme ind på hvilke steder jeg er i kontakt med før en evt. aftale
er indgået. Det er dog mest sandsynligt at jeg slet ikke
offentliggør det pågældende sted overhovedet.
tirsdag 10. august 1999
Jeg mødtes med to pædagogiske konsulenter fra DLH for at snakke om
en evt. praktikplads inklusive mulighed for indsamling af empiri.
Snakken var konstruktiv og de lød meget interesseret. Dog faldt
aftalen paradoksalt på denne hjemmeside og den offentlighed der
ligger til grund for den. DLH udtrykte utryghed mht. hvor meget og
hvad hjemmesiden ville offentliggøre for alle og enhver - en
utryghed der også bundede i etiske og faglige overvejelser. Jeg fik
dog utrolig meget ud af denne samtale med DLH, især disse etiske
overvejelser og hvad hjemmesidens offentlighed i realiteten betyder
for dem der omtales. Det vil helt sikkert få konsekvenser for
specialets videre færd.
søndag 8. august 1999
Omsider blev hjemmesiden opdateret efter en lidt for lang
sommerferie med Roskilde Festival og Blå Sommer. Af nye ting på
siden er et såkaldt debat forum, hvor alle og enhver kan kommentere
mine anmeldelser og lignende, ligesom alle selv kan komme med nye
debatindlæg.
Ligeledes fik jeg udsendt 3. nyhedsbrev, som nu har 15 abonnenter.
Og nu drager jeg i sommerhus for at læse og hygge mig med søde
Bodil. På tirsdag tager jeg dog et smut til DLH for at holde møde
vedr. praktikopholdet.
onsdag 23. juni 1999
Jeg har ringet til DLH og snakkede med X som vil vende tilbage til
mig på fredag ang. praktikophold. Jeg er lidt spændt på om de vil
have mig, men nu må vi se.
Lars Knudsen gav mig en idé i sin kommentar i gæstebogen om at
kontakte Evalueringscenteret om evt. praktikplads. Dem vil jeg
prøve at ringe til.
Og så fik jeg omsider sendt mit første nyhedsbrev til de 11
tilmeldte der pt. er på listen. Du kan se nyhedsbrevet ved at
tilmelde dig på forsiden.
mandag 21. juni 1999
Jeg har læst Lise Tingleff Nielsens
speciale færdig og skrevet noter. Jeg var virkelig imponeret over
niveauet og det var i det hele taget utrolig spændende læsning.
Men det kunne man måske også forvente af et speciale der har fået
13!
Jeg kan bruge mange af hendes refleksioner omkring at udforske i
praksis og metodetilgangen i det hele taget. Jeg tror i hvert fald
at jeg bør udnytte at jeg også har læst en del Bourdieu, men
måske skal jeg forsøge at vægte det lidt anderledes så Bourdieu
ikke fylder ligeså meget som hos Lise.
Jeg har stadig mit første nyhedsbrev til gode men jeg har immervæk
også prioriteret læsningen betydeligt den sidste uges tid. Og det
bliver jeg nok ved med inden jeg drager til Roskilde Festival næste
mandag. Inden da skal jeg have læst og skrevet noter til Mads
Hermansen: Læringens horisont.
onsdag 16. juni 1999
Efter at jeg har sat mig ned og lavet en læseplan går det
væsentlig bedre med også at få læst noget (jf. 10/6 1999). Til
gengæld er det første nyhedsbrev ikke udsendt endnu men det kommer
enten i dag eller i morgen.
Jeg har ringet til DLH og lagt en besked om at jeg gerne snart vil
have en tilbagemelding omkring praktik. Jeg ser frem til at høre
fra dem.
Dagen har ellers været præget af ekstrem sløvhed, hvilket
udelukkende skyldes eskalerende høfeber og deraf følgende
indtagelse af medicin (med rød trekant!). Jeg håber at være bedre
kørende i morgen!
torsdag 10. juni 1999
Jeg er blevet helt overvældet over al den opmærksomhed jeg har
skabt pga. offenliggørelsen af hjemmesiden. Jeg har fået en del
komplimenter fra både venner og folk jeg slet ikke kender om at det
er et godt initiativ jeg har har taget.
Pga. denne "popularitet" har jeg installeret en counter og
et statistik-javaprogram, som kan give mig et praj om hvor og hvad
mine besøgende kigger på. Dette skulle gerne i længden føre til
en endnu bedre hjemmeside - tilpasset efter brugerne.
Jeg må nok også snart udsende det første nyhedsbrev, men også se
at få læst noget mere, så det hele ikke går op i at
"lege" med hjemmeside! (Jeg skal nok, Bodil! :-))
tirsdag 8. juni 1999
Ringede til X og hun lød interesseret omkring mine
praktik/case-tanker og ville tage det op på førstkommende møde.
Hun vender tilbage til mig snarest. Jeg har sendt hende adressen på
specialehjemmesiden.
Derudover rettede jeg småting på hjemmesiden og sendte email til
alle venner og bekendte om at hjemmesiden nu er officiel.
mandag 7. juni 1999
Besøgte DLHs (Danmarks Lærerhøjskole) hjemmeside ()
hvor jeg fandt noget interessant om Forskningscenter for
Voksenuddannelse. Jeg ringede til DLH og fik fat i X. Hende ringer
jeg til i morgen.
Ellers er dagen udelukkende gået med at lave hjemmeside.
lørdag 5. juni 1999
Jeg vil gerne undersøge en social og historisk konkret praksis,
hvor det er muligt at karakterisere flere forskellige relationer i
teamet: teamets indbyrdes relationer, relationer til mig som
udefrakommende, deres relationer til kursisterne og relationen til
det stof der der undervises i.
Intentionen fra min side ved at lade fremstillingen tage
udgangspunkt i praksis er at pege på, at den sociale virkelighed
kan være modsætningsfyldt ift. læring.
Projektets problemstilling, metode og analyse kan først ses senere
i processen, da den ikke er (eller kan være) fastlagt på forhånd.
Jeg vil være pædagogisk udviklingskonsulent - befordrer af
lærerens læreproces!
onsdag 2. juni 1999
Skrivegruppemøde hos Katrine.
Vejledermøde hos Katrin.
Der kommer uddybende kommentarer og refleksioner om disse møder
snarest.
onsdag 26. maj 1999
"Forskning består i en søgen efter viden og en formidling af
denne viden til et fællesskab, som vurderer den." (Tom
Andersen, s. 168) Hvilken slags viden til hvilken form for
fællesskab? (svar: relativ viden og et fællesskab bestående af
praktikere). Dette kunne være interessant at arbejde videre med i
specialet og den måde jeg indsamler empiri på. Ligesom det kunne
være interessant at arbejde aktivt med mine egne refleksioner under
og efter specialet. Reflekterende efterskrift efter konfrontationen
med fællesskabet/casen/kollegaer).
torsdag 20. maj 1999
En yderst plausibel grund til at supplere det talte sprog i samtalen
med billed- og kropssprog er, at man på den måde kan udvide den
sociale virkelighed som talesproget begrænser.
onsdag 19. maj 1999
En anden mulighed var at casen var et reflekterende team. Jeg kunne
prøve at observere et reflekterende team i deres arbejde under hele
processen. Hvordan vil jeg selv være refleksiv?
mandag 17. maj 1999
Hvordan kan jeg bruge eventyret som metafor i specialet? Har
eventyret og specialet nogle lighedspunkter? Hvilke?
søndag 16. maj 1999
Skal hjemmesiden blot være en samling tekster eller skal der også
eksistere et mere kreativt "udfoldelsesrum" hvor andre kan
være med? Hvordan gør jeg siderne interaktive?
fredag 14. maj 1999
Mit fokus er ikke den individuelle læring men den læring der
foregår på gruppeniveau - organisatorisk læring. Single-loop
learning kan også have sin berettigelse da det ikke altid er muligt
eller ønskværdigt at evaluere og reflektere over de bagvedliggende
variabler og værdier. Men problemet opstår når man ikke er
bevidst om de utilsigtede konsekvenser af single-looping, men kun de
tilsigtede matches.
"It is important for social scientists to study double-loop
change because if they focus only on single-loop chance, they may
unwittingly become servants of the status quo." (Argyris)
Metode: Få informanterne til at skrive deres egen case på forhånd
eller evt. starte interviewet med non-stop-writing. Memory Work,
Empiriindsamling gennem workshop.
torsdag 6. maj 1999
Læringsrum - brug maling eller læg et puslespil!
Hvordan opstår aha-oplevelser hos mig?
Hvorfor må jeg ikke lege som akademiker - og hvem bestemmer det?
Hvor går og hvem sætter videnskabelighedens grænser?
fredag 23. april 1999
Hvad vil det sige at arbejde med en case?
Hvordan kan det endelige speciale komme til at afspejle en
hyberstruktureret virkelighed?
torsdag 22. april 1999
Fokus bør være en gruppe uddannelsesfolk der i det daglige har med
undervisning og læring at gøre. Det behøver derfor ikke
nødvendigvis at være en konsulentgruppe i en privat virksomhed.
Alternativer kunne være et lærerkollegie, kursusinstruktører,
personaleafdeling, offentligt/privat firma.
tirsdag 20. april 1999
Besøgte Carl Bro hvor jeg snakkede med Nils Alstrup ang. evt.
praktikophold. Besøget gik godt og vi fik en spændende snak om
hvilke muligheder der var for at komme til at arbejde med.
Imidlertid har Carl Bro ikke mulighed for at tilbyde lønnet
praktik, hvilket har givet mig nogle "økonomiske
skrupler". Aftalen er derfor at jeg leder videre efter en
lønnet praktikplads, men at Carl Bro lader "døren stå
åben" til jeg vender tilbage.
søndag 4. april 1999 Interview: Hvad er den største
udfordring ved at lave interview og indsamle/bearbejde empiri alene?
Hvilke klassiske faldgruber skal jeg passe på? Hvordan skal jeg
forholde mig til det i selve interviewet (jf. pålidelighed og
gyldighed)? Balancen mellem forskeren og personen Torben Heikel
Vinther.
Metafor: Hvad får jeg ud af at anvende en metafor? Hvordan finder
jeg en relevant metafor? Hvad er min umiddelbare motivation for at
bruge en metafor? Hvilken genre og hvor integreret skal metaforen
være?
Integration: Hvad er det reelt der bliver integreret i specialet?
Fagene pædagogik og kommunikation! Hvorledes kommer det til udtryk
i specialet? Hvordan påvirker det mit arbejde og min metode?
Internet: Hvad vil jeg bruge Internettet til i processen? Hvem er
den til for ud over min egen fornøjelse? Er det blot en
overspringshandling?
lørdag 3. april 1999
Normativitet ift. hvad der er den optimale læring.
Rationalitet ift. at man som konsulent fx konstruere læreprocesser
som virker ens over for alle klienter (generalisering). Hvordan og
hvem definerer at der er tale om en læringsbarriere?
fredag 12. marts 1999
Det er ikke alle barrierer der nødvendigvis skal brydes, da disse
barrierer kan være en nødvendighed for at leve! Men måske kan der
ligge noget konstruktivt i at være bevidst om disse barrierer når
blot der samtidig eksisterer en respekt over for dem. Kan man sige
at man bør have respekt for andres og egne barrierer for læring
men ikke nødvendigvis acceptere dem?
Toppen af siden
|