LOGBOG
Logbogen er sorteret efter dato med de nyeste refleksioner f�rst.
Af etiske hensyn n�vnes ikke person- eller stednavne ifm. empirien.
Andre personer n�vnes kun hvis de har givet tilsagn.
onsdag 16. februar 2000
Tilbage p� min pind p� Diamanten fortsatte jeg hvor jeg slap i g�r
med at se p� problemformuleringen. Efter et par timers hovedbrud
kom jeg frem til en ny formulering som jeg synes er mere pr�cis
ift. det jeg gerne vil med specialet: "Hvordan skabes teaml�ring
i en social og historisk konkret kursuspraksis?".
Resten af dagen er g�et med at l�se i Dansk P�dagogisk Tidskrift
2/98 med temaet "L�ring og situeret praksis". Det omhandler
prim�rt Lave og Wengers teori om situated learning skrevet af forskellige
danske p�dagogfagfolk. Noterne kommer snart her p� hjemmesiden,
s� hold �je med nyhederne!
tirsdag 15. februar 2000
F�rste dag p� Den Sorte Diamant (Det Kgl. Biblioteks nye tilbygning).
Der er ret gode forhold for en specialestuderende som mig. Der er
ca. 160 pladser i l�sesalene og hver plads best�r af et bredt bord
med lampe, behagelig kontorstol og ikke mindst str�mstik til b�rbar
computer. Det er dog ikke muligt at koble sin b�rbare p� Internettet,
men det ville ogs� n�sten have v�ret for utroligt. I stedet kan
man benytte bibliotekets utallige computere der alle har netadgang.
Nok om de fysiske forhold for denne gang.
I dag fik jeg samlet stort set alt hvad jeg hidtil har skrevet i �n
tekstfil. Jeg lavede den ber�mte cut-and-paste finte og fik
s�ledes samlet et dokument p� over 20 sider i l�bet af et par
timer. Det er tekster fra vejlederbreve, refleksioner,
metodeovervejelser, opl�g og andre nedskrevne noter bl.a. ogs� her
fra logbogen!
Samtidig fik jeg kigget lidt n�rmere p� min oprindelige
problemformulering s� den nu hedder: "Hvordan skabes kollektiv
l�ring i et team?". Men det skal jeg kigge videre p� i
morgen.
tirsdag 28. december 1999
Jeg tror jeg vil supplere min �r 2000-sikring af specialet med en
velskrevet "nyt�rstale". Herved skal forst�s en
beretning om specialets udvikling fra start til nu, samt ikke mindst
hvordan resten af forl�bet vil tage sig ud.
mandag 27. december 1999
Som flere l�sere efterh�nden har bem�rket er denne logbog
temmelig fors�mt. Det skyldes prim�rt at jeg ikke har levet op til
mine egne idealer mht. altid at nedskrive mine refleksioner i min
lille notesbog. P� t�rsklen til det nye �rtusinde kan jeg jo kun
h�be at det vil blive bedre fremover. Dette is�r taget i
betragtning n�r jeg t�nker p� hvad det nye �r vil bringe p�
vejen til specialets aflevering til Sankt Hans.
Det er muligt at jeg senere vil genetablere min fors�mte logbog i
og med at jeg selvf�lgelig har gjort (og ikke mindst nedskrevet)
diverse refleksioner mellem 2. september til nu.
torsdag 2. september 1999
I forl�ngelse af mine erfaringer med at lede efter praktik og case,
har jeg fors�gt at �ndre specialets arbejdstitel ift. hvilke
signaler det gamle "Barrierer for l�ring" signalerede.
Den nye arbejdstitel hedder nu "L�ring i team" og har
efter min opfattelse et mere positivt og optimistisk sigte i sig.
onsdag 25. august 1999
Jeg har nu definitivt besluttet ikke at g� i praktik overhovedet.
Men jeg leder stadig efter en egnet case hvor jeg kan indsamle
empirien. Jeg har snakket med et par stykker men de har ikke v�ret
interesseret eller haft modet til at have en specialestuderende til
at kigge dem over skulderen.
tirsdag 24. august 1999
Jeg overvejer om jeg overhovedet vil i praktik eller ej. Dog er jeg
fast besluttet p� at finde et sp�ndende sted at indsamle min
empiri. Men i forl�ngelse af erfaringerne med DLH vil jeg ikke
komme ind p� hvilke steder jeg er i kontakt med f�r en evt. aftale
er indg�et. Det er dog mest sandsynligt at jeg slet ikke
offentligg�r det p�g�ldende sted overhovedet.
tirsdag 10. august 1999
Jeg m�dtes med to p�dagogiske konsulenter fra DLH for at snakke om
en evt. praktikplads inklusive mulighed for indsamling af empiri.
Snakken var konstruktiv og de l�d meget interesseret. Dog faldt
aftalen paradoksalt p� denne hjemmeside og den offentlighed der
ligger til grund for den. DLH udtrykte utryghed mht. hvor meget og
hvad hjemmesiden ville offentligg�re for alle og enhver - en
utryghed der ogs� bundede i etiske og faglige overvejelser. Jeg fik
dog utrolig meget ud af denne samtale med DLH, is�r disse etiske
overvejelser og hvad hjemmesidens offentlighed i realiteten betyder
for dem der omtales. Det vil helt sikkert f� konsekvenser for
specialets videre f�rd.
s�ndag 8. august 1999
Omsider blev hjemmesiden opdateret efter en lidt for lang
sommerferie med Roskilde Festival og Bl� Sommer. Af nye ting p�
siden er et s�kaldt debat forum, hvor alle og enhver kan kommentere
mine anmeldelser og lignende, ligesom alle selv kan komme med nye
debatindl�g.
Ligeledes fik jeg udsendt 3. nyhedsbrev, som nu har 15 abonnenter.
Og nu drager jeg i sommerhus for at l�se og hygge mig med s�de
Bodil. P� tirsdag tager jeg dog et smut til DLH for at holde m�de
vedr. praktikopholdet.
onsdag 23. juni 1999
Jeg har ringet til DLH og snakkede med X som vil vende tilbage til
mig p� fredag ang. praktikophold. Jeg er lidt sp�ndt p� om de vil
have mig, men nu m� vi se.
Lars Knudsen gav mig en id� i sin kommentar i g�stebogen om at
kontakte Evalueringscenteret om evt. praktikplads. Dem vil jeg
pr�ve at ringe til.
Og s� fik jeg omsider sendt mit f�rste nyhedsbrev til de 11
tilmeldte der pt. er p� listen. Du kan se nyhedsbrevet ved at
tilmelde dig p� forsiden.
mandag 21. juni 1999
Jeg har l�st Lise Tingleff Nielsens
speciale f�rdig og skrevet noter. Jeg var virkelig imponeret over
niveauet og det var i det hele taget utrolig sp�ndende l�sning.
Men det kunne man m�ske ogs� forvente af et speciale der har f�et
13!
Jeg kan bruge mange af hendes refleksioner omkring at udforske i
praksis og metodetilgangen i det hele taget. Jeg tror i hvert fald
at jeg b�r udnytte at jeg ogs� har l�st en del Bourdieu, men
m�ske skal jeg fors�ge at v�gte det lidt anderledes s� Bourdieu
ikke fylder liges� meget som hos Lise.
Jeg har stadig mit f�rste nyhedsbrev til gode men jeg har immerv�k
ogs� prioriteret l�sningen betydeligt den sidste uges tid. Og det
bliver jeg nok ved med inden jeg drager til Roskilde Festival n�ste
mandag. Inden da skal jeg have l�st og skrevet noter til Mads
Hermansen: L�ringens horisont.
onsdag 16. juni 1999
Efter at jeg har sat mig ned og lavet en l�seplan g�r det
v�sentlig bedre med ogs� at f� l�st noget (jf. 10/6 1999). Til
geng�ld er det f�rste nyhedsbrev ikke udsendt endnu men det kommer
enten i dag eller i morgen.
Jeg har ringet til DLH og lagt en besked om at jeg gerne snart vil
have en tilbagemelding omkring praktik. Jeg ser frem til at h�re
fra dem.
Dagen har ellers v�ret pr�get af ekstrem sl�vhed, hvilket
udelukkende skyldes eskalerende h�feber og deraf f�lgende
indtagelse af medicin (med r�d trekant!). Jeg h�ber at v�re bedre
k�rende i morgen!
torsdag 10. juni 1999
Jeg er blevet helt overv�ldet over al den opm�rksomhed jeg har
skabt pga. offenligg�relsen af hjemmesiden. Jeg har f�et en del
komplimenter fra b�de venner og folk jeg slet ikke kender om at det
er et godt initiativ jeg har har taget.
Pga. denne "popularitet" har jeg installeret en counter og
et statistik-javaprogram, som kan give mig et praj om hvor og hvad
mine bes�gende kigger p�. Dette skulle gerne i l�ngden f�re til
en endnu bedre hjemmeside - tilpasset efter brugerne.
Jeg m� nok ogs� snart udsende det f�rste nyhedsbrev, men ogs� se
at f� l�st noget mere, s� det hele ikke g�r op i at
"lege" med hjemmeside! (Jeg skal nok, Bodil! :-))
tirsdag 8. juni 1999
Ringede til X og hun l�d interesseret omkring mine
praktik/case-tanker og ville tage det op p� f�rstkommende m�de.
Hun vender tilbage til mig snarest. Jeg har sendt hende adressen p�
specialehjemmesiden.
Derudover rettede jeg sm�ting p� hjemmesiden og sendte email til
alle venner og bekendte om at hjemmesiden nu er officiel.
mandag 7. juni 1999
Bes�gte DLHs (Danmarks L�rerh�jskole) hjemmeside ()
hvor jeg fandt noget interessant om Forskningscenter for
Voksenuddannelse. Jeg ringede til DLH og fik fat i X. Hende ringer
jeg til i morgen.
Ellers er dagen udelukkende g�et med at lave hjemmeside.
l�rdag 5. juni 1999
Jeg vil gerne unders�ge en social og historisk konkret praksis,
hvor det er muligt at karakterisere flere forskellige relationer i
teamet: teamets indbyrdes relationer, relationer til mig som
udefrakommende, deres relationer til kursisterne og relationen til
det stof der der undervises i.
Intentionen fra min side ved at lade fremstillingen tage
udgangspunkt i praksis er at pege p�, at den sociale virkelighed
kan v�re mods�tningsfyldt ift. l�ring.
Projektets problemstilling, metode og analyse kan f�rst ses senere
i processen, da den ikke er (eller kan v�re) fastlagt p� forh�nd.
Jeg vil v�re p�dagogisk udviklingskonsulent - befordrer af
l�rerens l�reproces!
onsdag 2. juni 1999
Skrivegruppem�de hos Katrine.
Vejlederm�de hos Katrin.
Der kommer uddybende kommentarer og refleksioner om disse m�der
snarest.
onsdag 26. maj 1999
"Forskning best�r i en s�gen efter viden og en formidling af
denne viden til et f�llesskab, som vurderer den." (Tom
Andersen, s. 168) Hvilken slags viden til hvilken form for
f�llesskab? (svar: relativ viden og et f�llesskab best�ende af
praktikere). Dette kunne v�re interessant at arbejde videre med i
specialet og den m�de jeg indsamler empiri p�. Ligesom det kunne
v�re interessant at arbejde aktivt med mine egne refleksioner under
og efter specialet. Reflekterende efterskrift efter konfrontationen
med f�llesskabet/casen/kollegaer).
torsdag 20. maj 1999
En yderst plausibel grund til at supplere det talte sprog i samtalen
med billed- og kropssprog er, at man p� den m�de kan udvide den
sociale virkelighed som talesproget begr�nser.
onsdag 19. maj 1999
En anden mulighed var at casen var et reflekterende team. Jeg kunne
pr�ve at observere et reflekterende team i deres arbejde under hele
processen. Hvordan vil jeg selv v�re refleksiv?
mandag 17. maj 1999
Hvordan kan jeg bruge eventyret som metafor i specialet? Har
eventyret og specialet nogle lighedspunkter? Hvilke?
s�ndag 16. maj 1999
Skal hjemmesiden blot v�re en samling tekster eller skal der ogs�
eksistere et mere kreativt "udfoldelsesrum" hvor andre kan
v�re med? Hvordan g�r jeg siderne interaktive?
fredag 14. maj 1999
Mit fokus er ikke den individuelle l�ring men den l�ring der
foreg�r p� gruppeniveau - organisatorisk l�ring. Single-loop
learning kan ogs� have sin berettigelse da det ikke altid er muligt
eller �nskv�rdigt at evaluere og reflektere over de bagvedliggende
variabler og v�rdier. Men problemet opst�r n�r man ikke er
bevidst om de utilsigtede konsekvenser af single-looping, men kun de
tilsigtede matches.
"It is important for social scientists to study double-loop
change because if they focus only on single-loop chance, they may
unwittingly become servants of the status quo." (Argyris)
Metode: F� informanterne til at skrive deres egen case p� forh�nd
eller evt. starte interviewet med non-stop-writing. Memory Work,
Empiriindsamling gennem workshop.
torsdag 6. maj 1999
L�ringsrum - brug maling eller l�g et puslespil!
Hvordan opst�r aha-oplevelser hos mig?
Hvorfor m� jeg ikke lege som akademiker - og hvem bestemmer det?
Hvor g�r og hvem s�tter videnskabelighedens gr�nser?
fredag 23. april 1999
Hvad vil det sige at arbejde med en case?
Hvordan kan det endelige speciale komme til at afspejle en
hyberstruktureret virkelighed?
torsdag 22. april 1999
Fokus b�r v�re en gruppe uddannelsesfolk der i det daglige har med
undervisning og l�ring at g�re. Det beh�ver derfor ikke
n�dvendigvis at v�re en konsulentgruppe i en privat virksomhed.
Alternativer kunne v�re et l�rerkollegie, kursusinstrukt�rer,
personaleafdeling, offentligt/privat firma.
tirsdag 20. april 1999
Bes�gte Carl Bro hvor jeg snakkede med Nils Alstrup ang. evt.
praktikophold. Bes�get gik godt og vi fik en sp�ndende snak om
hvilke muligheder der var for at komme til at arbejde med.
Imidlertid har Carl Bro ikke mulighed for at tilbyde l�nnet
praktik, hvilket har givet mig nogle "�konomiske
skrupler". Aftalen er derfor at jeg leder videre efter en
l�nnet praktikplads, men at Carl Bro lader "d�ren st�
�ben" til jeg vender tilbage.
s�ndag 4. april 1999 Interview: Hvad er den st�rste
udfordring ved at lave interview og indsamle/bearbejde empiri alene?
Hvilke klassiske faldgruber skal jeg passe p�? Hvordan skal jeg
forholde mig til det i selve interviewet (jf. p�lidelighed og
gyldighed)? Balancen mellem forskeren og personen Torben Heikel
Vinther.
Metafor: Hvad f�r jeg ud af at anvende en metafor? Hvordan finder
jeg en relevant metafor? Hvad er min umiddelbare motivation for at
bruge en metafor? Hvilken genre og hvor integreret skal metaforen
v�re?
Integration: Hvad er det reelt der bliver integreret i specialet?
Fagene p�dagogik og kommunikation! Hvorledes kommer det til udtryk
i specialet? Hvordan p�virker det mit arbejde og min metode?
Internet: Hvad vil jeg bruge Internettet til i processen? Hvem er
den til for ud over min egen forn�jelse? Er det blot en
overspringshandling?
l�rdag 3. april 1999
Normativitet ift. hvad der er den optimale l�ring.
Rationalitet ift. at man som konsulent fx konstruere l�reprocesser
som virker ens over for alle klienter (generalisering). Hvordan og
hvem definerer at der er tale om en l�ringsbarriere?
fredag 12. marts 1999
Det er ikke alle barrierer der n�dvendigvis skal brydes, da disse
barrierer kan v�re en n�dvendighed for at leve! Men m�ske kan der
ligge noget konstruktivt i at v�re bevidst om disse barrierer n�r
blot der samtidig eksisterer en respekt over for dem. Kan man sige
at man b�r have respekt for andres og egne barrierer for l�ring
men ikke n�dvendigvis acceptere dem?
Toppen af siden
|