NYHEDER
Wenger
på hylden (9. juni 2000)
Mit seneste bogindkøb er Etienne Wengers "Communities
of Practice" som handler om læring i sociale
praksisfællesskaber. Det er en videreførsel af
hans tidligere bog "Situated
Learning" som han har skrevet sammen med Jean Lave.
Konstruktivt
vejledermøde (5. juni 2000)
I dag havde jeg mit sidste møde med min vejleder på
kommunikation Henriette Christrup. Vi gennemgik hele strukturen
på rapporten men med hovedvægten lagt på
mit diskussionsafsnit. Generelt kan man sige at strukturen
er ok, at der mangler opstramninger og uddybninger i analysedelen
og at diskussionen skal struktureres mere klart. Jeg fik desuden
grønt lys til at udskyde afleveringen til midten af
juli.
Rapportsider
offentliggøres (17. maj 2000)
Det er nu muligt at læse udvalgte dele af specialerapporten
efterhånden som de bliver skrevet. Det vil dog kun være
en del af det som vil komme til offentligt skue, eftersom
jeg ikke vil komme for meget ind på det konkrete kursusteam
af hensyn til anonymitet. Se rapportstrukturen.
Luhmann og Schön
som noter (16. maj 2000)
I samarbejde med min gode medstuderende og tidligere projektmakker
Birgitte Michelsen er det nu muligt at hente og læse
noter af Luhmann og Schön. Det drejer sig om henholdsvis
Georg Kneer & Armin Nassehi: Niklas
Luhmann - introduktion til teorien om sociale systemer
og Donald Schön: The Reflective
Practioner: How Professionals Think in Action.
Speciale på Den Sorte
Diamant (16. februar 2000)
I denne uge har jeg flyttet min specialeskrivning ind på Den
Sorte Diamant (Det Kgl. Biblioteks nye tilbygning), hvor
jeg fra nu af vil sidde på Læsesal
Vest og skrive og læse. Jeg synes forholdene er ret ideelle,
eftersom jeg må medbringe egne bøger og bærbar computer. Kig
ind hvis du alligevel kommer forbi.
Jean Lave på KUA
(11. februar 2000)
Jeg var til en forelæsning med den amerikanske antropolog
Jean Lave om "Learning and Everyday Life". Hun diskuterede
sondringen mellem læring og hverdagsliv, som mange teorier
tager for givet. Det var interessant at se "giraffen"
men det var begrænset hvor meget fagligt jeg fik ud af det,
selvom emnet var interessant.
Jean Lave er gæsteprofessor ved Institut for Psykologi i forårssemesteret
på Københavns Universitet og er bl.a. kendt for sin bog Situated
Learning som hun har skrevet sammen med Etienne Wenger
(1991).
Hjemmeside på storskærm
(9. februar 2000)
Jeg har været på besøg i kommunikationsklyngen "Læring
og uddannelse" på RUC for at fortælle om mine erfaringer
med at lave og bruge hjemmesiden i mit speciale. Mit oplæg
blev efterfulgt af et oplæg om konferencesystemet First Class
som bruges på Kommunikations InterKomm+. Desværre var der
ikke så mange tilhørere så det var lidt småt med spørgsmål.
Søg på hjemmesiden
(8. februar 2000)
Nu er det muligt at foretage søgning på hele specialehjemmesiden.
Vha. fritekst- eller bolsk søgning kan du søge efter bøger,
nyheder, tekster el.lign og få en oversigt over på hvilke
sider ordene findes. Adgang til søgesiden fås ved at klikke
på "Søg" i øverste højre hjørne på en vilkårlig
side.
Søgefunktionen er en gratis service fra Searchbutton.com.
Noter til Nonaka
(4. februar 2000)
Nu kan du læse og downloade noter af Nonaka og Takeuchis bog
"The Knowledge- Creating
Company". Da jeg endnu ikke selv har læst bogen er
noterne skrevet og venligst udlånt af Jesper
Schlamovitz.
Download noter i
PDF-format
Specialeklynge
på internat (3. februar 2000)
Jeg har de sidste to dage været med specialeklyngen "Organisationskommunikation"
på internat på Søminestationen ved Holbæk. Under vejledning
af Henriette Christrup hjalp vi hinanden videre med hver vores
specialer ud fra individuelle udfordringer. Personligt fik
jeg meget ud af opholdet, som udover socialt samvær, gav mig
inspiration til hvordan jeg vil strukturere skriveprocessen.
Præsentation af hjemmeside
(1. februar 2000)
Jeg har fået en henvendelse fra forhenværende institutleder
på Kommunikation, Jørgen Lerche Nielsen, om at komme og fortælle
om mine erfaringer med hjemmesiden. Det er i forbindelse med
hans nyoprettede klynge "Læring
og uddannelse" der bl.a. har fokus på brugen af informationsteknologisk
undervisning. Jeg har taget imod opfordringen og skal således
deltage på klyngemødet d. 9. februar på RUC.
Erfaringer gennem fortælling
(29. januar 2000)
50 engagerede kursusinstruktører fra Det Danske Spejderkorps
fik via eventyr udvekslet og bearbejdet individuelle erfaringer
med kursusvirksomhed. Sammen med medstuderende Birgitte Michelsen
lavede jeg et kursusindslag om erfaringsbearbejdning, hvor
vi gennem et varieret forløb kom rundt om læringsteori (Illeris),
forsvarsmekanismer, vidensskabelse og -dannelse (Nonaka),
samt fortælleteknik. Kurset var en blanding af teoretiske
oplæg og deltagerstyrede erfaringsforløb som var personligt
udviklende for mange af deltagerne og ikke mindst os selv.
Vi var begge meget tilfredse over forløbet, og personligt
fik jeg en masse inspiration til specialet.
Godt interview
med teamet (10. januar 2000)
Som tidligere omtalt skulle jeg mødes med instruktørteamet
igen her efter nytår. Det gjorde jeg således i dag, og det
forløb i store træk vældig fint. Jeg havde på forhånd lavet
nogle tematiseringer for mødet som kunne danne en ramme for
interviewet. Temaerne var bl.a. Forstyrrelse vs. Flow, Ledelse
vs. Dialog, Projektion af køn, Erfaringsbearbejdning og Læring
i team. Interviewet blev undervejs krydret med mine observationer
og oplæsning af citater fra teammøder. Hele mødet der varede
i ca. to timer blev optaget på video.
Oplæg om erfaringsbearbejdning
(27. december 1999)
D. 29. januar 2000 skal jeg være med til at stå for et oplæg
om erfaringsbearbejdning - om konstruktiv udnyttelse af egne
og andres erfaringer i kursussammenhæng. Oplægget skal således
forsøge at komme et lag dybere ift. vanlig erfaringsudveksling.
Oplægget bliver holdt for kursusledere i Det Danske Spejderkorps,
men jeg er overbevist om at emnet også er relevant for specialet
og således kan bidrage konstruktivt til indholdet af dette
(og omvendt).
Jeg laver oplægget sammen Birgitte Michelsen, som også er
specialestuderende fra RUC og har været med til at skrive
projektet Portræt - en analyse
af værdibaseret ledelse på Roskilde Bibliotek.
Opfølgende møde
med teamet (27. december 1999)
D. 10. januar 2000 har jeg lavet en aftale med instruktørteamet
om at mødes med dem igen. På dette to timers møde skal jeg
fremlægge mine observationer fra kurset og komme med nogle
af mine umiddelbare tolkninger. Dette skulle meget gerne lægge
op til en konstruktiv dialog teamet og mig imellem. Mødet
bliver i vanlig stil optaget på video og det er derefter tanken
at jeg ikke skal indsamle mere empiri, da jeg allerede har
rigeligt at analysere på.
Køb bøger fra litteratursiderne
(27. december 1999)
Det er nu muligt at købe bøger direkte fra min hjemmeside
via internetboghandleren Myboox.
Har du fx læst om en spændende bog på min litteraturliste
og gerne vil købe den, så klikker du blot på linket "Køb
bog hos Myboox". Et nyt vindue vil så åbne og den pågældende
bog kommer frem med pris og leveringsforhold. Køber du bøger
via dette link får jeg 5-10% af beløbet af Myboox, så hvis
du vil støtte en fattig specialestuderende, så køb dine bøger
her igennem!
Flere boglinks
(6. december 1999)
På litteratursiden er der
nu links på alle bogtitler. Hver bog har sin egen side, hvor
du kan se et billede af omslaget, og læse informationen fra
bagsiden af bogen. Senere vil det være muligt at læse noter
og evt. anmeldelser. Har du selv skrevet noget om én af bøgerne
eller har du forslag til anden litteratur, hører jeg meget
gerne fra dig.
Hjemmesiden fået ansigtsløftning
(23. november 1999)
Hjemmesiden har fået en ansigtsløftning her på det sidste.
Jeg har fjernet alle frames for at gøre siderne mere brugervenlige
og for at mindske antallet af filer. Derudover er der lagt
flere litteratursider ind med billede af forsiden samt et
kort resume. Endvidere har jeg genindført "Links",
hvor der nu er specialerelevante henvisninger til spændende
hjemmesider.
Vellykket feltarbejde
(29. oktober 1999)
Fra d. 25.-27. oktober har jeg været ude at foretage feltarbejde
hos min case. Det var et tredages kursus i forhandling for
tillidsrepræsentanter, og teamet som jeg observerede bestod
af to instruktører. Af etiske årsager kan jeg ikke komme nærmere
ind på detaljer, men blot nævne at kurset og mine feltstudier
gik rigtig godt. Jeg har både observeret i undervisningen,
under pauserne, samt til teammøderne med brug af video, foto
og bånd. Nu skal jeg først lige fordøje alle mine indtryk,
men inden længe vil jeg komme nærmere ind på nogle af mine
iagttagelser.
Boggave fra majoren
(23. oktober 1999)
Flittige læsere af gæstebogen har nok bemærket major Peter
Bros interesse for mit speciale, og jeg har da også haft et
par spændende udvekslinger med ham pr. email. Dette kulminerede
med et flot tilbud fra ham om at jeg kunne komme ned til ham
i Sønderborg og observere sergentuddannelsen. Dette tilbud
har jeg imidlertid måtte afvise, da jeg p.t. har en case i
hus og ikke har ressourcerne til at have to cases i gang samtidig.
Det kunne ellers have været spændende.
Som et "plaster på såret" har majoren tilsendt mig
et eksemplar af forsvarets "bibel" på ledelses-
og uddannelsesområdet. Den er jeg utrolig glad for og glæder
mig til at få tid til at læse i den. En dag kan du muligvis
læse mine noter fra den! Men lige nu drejer det sig om mit
feltarbejde, som jeg skal udføre den kommende uge. Mere om
dette senere.
Ny litteratur
(22. oktober 1999)
Alrø, Helle og Dirckinck-Holmfeld, Lone (1997). Videoobservation.
Aalborg Universitetsforlag.
Andersen, Ib (red.) (1992). Om kunsten af bedrive feltstudier.
Samfundslitteratur.
Andersen, Linda (1999). Facader & Facetter. Roskilde
Universitetsforlag.
Christrup, Henriette (red.) (1999). Nærværskommunikation.
Roskilde Universitetsforlag.
Fairclough, Norman (1992). Discourse and Social Change.
Polity Press.
Forsvarets Center for Lederskab (1998). Ledelse og uddannelse.
Grundbog. Forsikringshøjskolens Forlag.
Illeris, Knud (1999). Læring. Roskilde Universitetsforlag.
Jensen, Signe Mette og Pless, Mette (1999). På kanten af
arbejdsmarkedet. Selskabet til fremme af social debat.
Jørgensen, Marianne Winther og Phillips, Louise (1999). Diskursanalyse.
Roskilde Universitetsforlag.
Kvale, Steinar og Nielsen, Klaus (red.) (1999). Mesterlære
- læring som social praksis. Hans Reitzels Forlag.
Se hele litteraturlisten.
Begge vejledere
tildelt (4. oktober 1999)
Jeg har nu officielt fået tildelt vejleder på begge mine fag.
På pædagogik er det som hidtil Katrin Hjort, og på kommunikation
er det Henriette Christrup.
I samme forbindelse har jeg også fået fastlagt en deadline
for specialet. Det ligger nemlig sådan, at hvis jeg skal være
sikker på hurtig proces vedrørende forhåndsgodkendelse og
bedømmelse, så skal Henriette Christrup have specialet senest
23. juni 2000. Det passer imidlertid meget godt med min oprindelige
uformelle og løse deadline der lød på sommeren år 2000.
Casen er i hus
(10. september 1999)
Så skete det omsider! Jeg har fundet en egnet case til specialet.
Som tidligere nævnt vil jeg ikke komme ind på hvem eller hvor
det er, blot nævne at det drejer sig om et lille instruktørteam
på to personer.
Vejen til casen er gået gennem et utal af forskellige konsulentfirmaer,
seminarer, samt offentlige og private instanser. Det er en
kolossal lettelse for mig at det nu endelig er lykkedes at
finde et sted at indsamle empirien. Det er ikke til at beskrive
hvor dejligt der er at have en følelse af, at specialet kører.
Jeg skal mødes med teamet i starten af oktober og selve kurset
jeg skal observere ligger i slutningen af oktober.
Praktik droppet
(24. august 1999)
Oprindeligt havde jeg planlagt at gå i praktik pr. 1. september
1999, men jeg efter lang tids søgen droppet denne idé. I stedet
er jeg i øjeblikket ved at finde en egnet case for specialet,
hvor jeg kan indsamle min empiri.
I forlængelse af erfaringerne med DLH vil jeg ikke komme ind
på hvilke steder jeg er i kontakt med før en evt. aftale er
indgået. Det er dog mest sandsynligt at jeg slet ikke offentliggør
det pågældende sted overhovedet. Dette skyldes etiske hensyn
til de personer der indgår i det enkelte team, hvorfor jeg
tilstræber en så høj grad af anonymitet som muligt.
Toppen af siden
|