Forskellen på et projekt og et speciale 3
Af: Jan Kampmann
Formelt set kan det vare svært at definere en forskel, i og med at der i forhold
til studietid og dermed "arbejdsbelastning" er afsat ét semester til begge dele.
Hvis man yderligere ser i studieordningen er der ikke defineret forskelle med
hensyn til hvilket kvalitativt og niveaumæssigt grundlag vurderingen skal
foretages på. Specialet adskiller sig ud fra dette udelukkende fra
projektrapporter ved at de ikke har den samme type binding til bestemte
modulkrav. Enten har man skrevet projekt i fx Kandidatmodul A og fulgt
seminarerne i B-modulet, hvilket giver mulighed for at definere sin
specialeproblemstilling indenfor eller på tværs af henholdsvis Bachelormodul,
kandidatmodul A og B, eller man har skrevet projekt i kandidatmodul A og ikke
deltaget i seminarerne på B-modulet, hvilket betyder at man i sit specialarbejde
også skal dække B-modulets indholdsmæssige krav - men ikke nødvendigvis kun
dette indhold eller perspektiv.
Formelt set adskiller specialet sig således ved at lægge op til mere tværgående
problemstillinger og det er placeret som sidste del af studieforløbet, hvilket
netop omkring det mere tværgående giver den studerende mulighed for at trække på
studiearbejdet i de tidligere moduler. Hvilket konkret blandt andet betyder at
det er legitimt at anvende elementer fra tidligere projekter i specialet - i
modsætning til projekterne, hvor der principielt ikke må være overlap.
Min mere personlige holdning til det er, at forskellen er større end som så,
samtidig med at jeg synes det er enormt vigtigt ikke at puste specialekravene og -
forventningerne for højt op. I udgangspunktet betyder uafhængigheden af det
enkelte modulkrav at specialets tematisering i høj grad bør og har mulighed for
at afspejle den studerendes egen optagethed af en bestemt problemstilling på
tværs af modulernes forskellige perspektiver. Endvidere har jeg en opfattelse
af, at denne i højere grad selvvalgte problemstilling, som man i en eller anden
udstrækning må formodes at brænde for at få undersøgt og forholdt sig til
betyder, at specialet i højere grad end projekterne udtrykker den studerendes
egen faglighed. Med dette antydes også, at specialets indhold og profil
formentlig stadig i større grad end karakterer igennem studieforløbet er det der
kommer til at "tegne" ens faglige profil efter endt kandidateksamen. Specialet
er med andre ord jeres både største - og sidste - chance for empirisk, teoretisk
og strengt taget også netværksmæssigt at orientere jer ind mod bestemte "nicher"
på det bredt favnende pædagogiske arbejdsmarked.
I og med at vi ikke har faste "aftagerinstitutioner" for vores kandidater, er
det i høj grad kandidatens individuelle faglige profilering, der skal skabe
grundlaget for at møve sig ind forskellige steder. Denne profilering hænger
bestemt ikke alene på specialet, idet også fagkombination, indhold i andre
projekter osv. også spiller ind. Men igen - specialet er ikke uden betydning i
forhold til opbygningen af jeres særlige faglige profil. Igen mener jeg ikke
dette skal få folk til at gå i coma eller blive voldsomt præstationsangste, men
mere prøver at se det som en chance for at realisere nogle af de faglige ideer
og ønsker man har ikke blot i forhold til selve skriveprocessen, men også til
hvilken indgang man ønsker at have til (arbejds-)livet efter tiden på RUC.
18. januar 1999
|
|