Hvad handler specialet om?
Med udgangspunkt i et konkret eksempel på teamteaching analyseres
hvilke forhold der fremmer og hæmmer undervisernes læring i team.
Jeg vil analysere en konkret kursuspraksis med fokus på teamets
oplevelse, forståelse og deltagelse i feltet herunder de relationer
teamet og kurset er en del af. Analysen lægger op til en diskussion
af styrker og svagheder ved læring i underviserteam, hvor teori,
empiri og egne praktiske erfaringer inddrages i et gensidigt samspil.
Intentionen med at lade specialet tage udgangspunkt i praksis er
at pege på at den sociale virkelighed ofte kan være modsætningsfyldt
- den praktiske sans' uklare logik. Dette skal både ses i forhold
til forskelle i ord og handling mellem undervisningstilrettelæggelse
og -udførsel, og til forholdet mellem teori og praksis.
Det er ikke min hensigt at evaluere det konkrete kursus, kursisterne
eller det enkelte teammedlem. Jeg er derimod ude på at opnå en mere
nuanceret forståelse af læring og kommunikation i team med udgangspunkt
i det konkrete kursusteam. Deltagernes læring er således heller
ikke omfattet af dette speciale.
Udover observation af og kvalitative interview med teamet, er jeg
selv en aktiv del af casen. Dette skal forstås ved at jeg blander
mig ved at stille spørgsmål til teamets proces i processen og kommer
med min oplevelse af hvordan tingene forholder sig. Der gælder almindelige
forholdsregler omkring anonymitet, navnlig i forbindelse med hvad
jeg skriver på specialehjemmesiden.
Specialehjemmesiden indgår som et af mine metodeværktøjer for specialet,
men omhandler udelukkende teoretiske og metodiske refleksioner og
diskussioner. Af hensyn til teamet i organisationen vil det ikke
være muligt at læse alt om mine empiriske undersøgelser. Organisationen
og instruktørerne vil således heller ikke blive nævnt ved navn eller
lignende - hverken på hjemmesiden eller i det endelige speciale.
Hjemmesiden vil ved specialets aflevering blive vedlagt censor og
vejledere på en cd-rom med relevante bilag, såsom båndudskrifter,
video- og lydspor. Derved opfylder den også et krav om produktfremstilling
på kommunikationsfagets 3. modul som dette speciale blandt andet
er en del af.
Opdateret 21.08.2000
|